Phaesimbrotos
Artikelen: 0

Re: Terug in de tijd door een snelheid hoger dan lichtsnelheid?

dus dat betekend dat licht tijd is, maar wat dan zonder licht? ik bedoel je haalt wel het beeld in, maar niet het voorwerp zelf, dus echt terug in de tijd ga je niet.

En daar loopt het vast. :roll:
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.
BioHazardNL

Phaesimbrotos schreef:
BioHazardNL schreef:Nou ik was eens aan het denken.

Als we nou twee keer zo snel zouden gaan als het licht.  

Zouden we ook 2X zo snel dan licht ergens aan komen.  

We zouden dus eerder dan het beeld aan komen en iets anders zien dan de werkelijkheid er voor ons eigenlijk is.  

We zouden een beeld uit de geschiedenis zien.

Daarom zou de tijd nu ook vooruit gaan, omdat het licht ons voor blijft.

Wat denken jullie hiervan?
De tijd zou achteruit gaan, niet vooruit. Je haalt immers het licht in, het licht van het verleden.
Dat zeg ik toch, ik citeer mezelf:

Ger

Ik stel mij nu het volgende voor: Je loopt over de aardbol van Oost naar West. Je start om 12:00 uur op de Greenwicht meridiaan. Als je even snel loopt als de draaiing van de aarde, blijft het steeds even laat; 12:00 uur. Immers, de zon zou steeds recht boven je blijven hangen. Als je nu 2x zo snel zou lopen, zou je het steeds vroeger worden. Immers, de zon zou steeds verder in je rug schijnen en op een gegeven moment achter je onder gaan. Als je dan nog steeds met diezelfde snelheid door zou lopen, zou de zon op een gegeven moment weer voor je opdoemen.

Als je dit nou lang genoeg volhoudt, zou je dan terug gaan in de tijd?

PS: aub niet gaan zeuren over dat je niet zo snel kan lopen he...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
joeroe

Ger schreef:Ik stel mij nu het volgende voor: Je loopt over de aardbol van Oost naar West. Je start om 12:00 uur op de Greenwicht meridiaan. Als je even snel loopt als de draaiing van de aarde, blijft het steeds even laat; 12:00 uur. Immers, de zon zou steeds recht boven je blijven hangen. Als je nu 2x zo snel zou lopen, zou je het steeds vroeger worden. Immers, de zon zou steeds verder in je rug schijnen en op een gegeven moment achter je onder gaan. Als je dan nog steeds met diezelfde snelheid door zou lopen, zou de zon op een gegeven moment weer voor je opdoemen.  

Als je dit nou lang genoeg volhoudt, zou je dan terug gaan in de tijd?

PS: aub niet gaan zeuren over dat je niet zo snel kan lopen he...
je gaat nu toch juist versneld vooruit in de tijd of lees ik het verkeerd :roll:
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage
Brinx
Lorentziaan

Ger: nope, je ziet gewoon de zon opkomen in het westen en ondergaan in het oosten. :roll: Met terug in de tijd reizen heeft het eigenlijk niets te maken...
Assassinator

Dat zeg ik toch, ik citeer mezelf:  

ja we zien het beeld, maar de echte geschiedenis zien we dus niet. we lijken dus terug in de tijd te gaan maar dat gaan we niet, alleen zou er dan een mogelijk zijn om het heden te zien? denk het niet, in ieder geval met de huidige kennis.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Ger

Ger: nope, je ziet gewoon de zon opkomen in het westen en ondergaan in het oosten. :roll: Met terug in de tijd reizen heeft het eigenlijk niets te maken...
In principe ben ik het met je eens, maar als je dusdanig snel loopt dat je de datumgrens 2x oversteekt terwijl de zon dit maar 1x doet, wat zou je horloge dan zeggen, en zou het in conflict komen met de echte tijd? Want jij doet korter over het rondje om de aarde dan de zon, zogezegd.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Brinx
Lorentziaan

Ah, dan wordt het een kwestie van datumdefinities - eigenlijk niets natuurkundigs meer, maar we doen 't stiekem toch even hier: stel dat je dus heel snel richting het westen loopt, en je begint op een dinsdagavond om 19.00u vanuit Nederland bijvoorbeeld (ja, je kunt over water lopen...). Stel dat je zo hard loopt, dat je in 6 uur de hele wereld rond bent gelopen (dus weer in NL terug bent). Dus je legt ongeveer 4 tijdzones per uur af: dat betekent dat je in 13/4 = 3.25 uur vlak ten oosten van de datumgrens bent (je loopt dan van +1 GMT naar -12 GMT), waar het op dat moment nog maar 19 - 13 + 3.25 = 9.25u 's dinsdagochtend is. Dan steek je de datumgrens over, en is het plotseling 9.25u woensdagochtend. Dan is het nog 11 tijdzones lopen tot Nederland, waar je dan nog 11/4 = 2.75 uur over doet. Dus je bent weer in Nederland op 9.25 - 11 + 2.75 = 01.00u woensdagochtend. En dat klopt mooi, want je hebt er inderdaad 6 uur over gedaan: van 19.00u dinsdagavond tot 01.00u woensdagochtend. :roll:
Stephaan

Een beeld dat ik graag af en toe aanhaal is er een dat niet direkt met tijdreizen te maken heeft maar dat toch op een of andere manier toelaat in het verleden te kijken.

Stel dat er op ongeveer 2000 lichtjaren hiervandaan intelligente wezens leven die onlangs (of vroeger reeds) zo goede sterrenkijkers hebben ontwikkeld dat ze de aarde in centimeter-detail kunnen waarnemen. Zouden die wezens dan nu niet het verloop van jezus' leven kunnen volgen?

Om nog een (grote) stap verder te gaan! Stel dat wij zelf ook van die fantastisch gedetailleerde kijkers hadden en stel bovendien dat er 2000 jaar geleden door die intelligente wezens reeds een goed gerichte spiegel geplaatst was op hun planeet. Mag ik dan niet veronderstellen dat we hier op aarde in die spiegel de lotgevallen van Jezus zouden kunnen volgen?
dekale

Ik ben bang dat je dan nog 2000 jaar moet wachten ,want het licht moet ook nog eens terugkomen.
Ik kan het fout hebben en dat zal ook wel.
Assassinator

dan zie je dus in principe ,de egyptenaren enzo, stoer. maar zou je trouwens met dat beeld kunnen interferen, of ben je echt net een outsider in een soort virtual reality spel?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Phaesimbrotos

Volgens de relativiteitstheorie is tijd niet absoluut. Tijd is relatief aan snelheid. Een hogere snelheid betekent tragere tijdsverloop in vergelijking met een object dat een lagere snelheid heeft. Hierbij speelt volgens mij het verband tussen het object dat beweegt en de voortplanting van het licht. Waarom zal de tijd stilstaan als je met de snelheid van het licht voortbeweegt? Omdat je jouw beeld dat wordt ''uitgezonden'' bijblijft. Als je nou sneller dan het licht gaat zou je naar het verleden moeten gaan, aangezien je het beeld inhaalt.

Waarom zou de tijd wel stilstaan bij een snelheid gelijk aan de lichtsnelheid, en niet naar het verleden reizen als je een hogere snelheid hebt dan de lichtsnelheid?

Lijkt me een paradox hè. :roll:
Phaesimbrotos

Heb ik het helemaal bij het verkeerde eind bij de post hierboven?
Svenitos

Ik dacht dat tijdreizen mogelijk werd met wormgaten ofzoiets?
Sietse

Ik dacht met groene kaas ;-)

Terug naar “Ruimtefysica”