Om toch even in te gaan op de garantie die je hier noemt: waarschijnlijk valt dit niet onder enige garantie. Garantie is (meestal alleen) van toepassing wanneer het een fout in de fabricage betreft. Wanneer het een bekend verschijnsel is van dergelijke telescopen mag de verkoper aannemen dat je bekend bent met dit verschijnsel wanneer je tot aanschaf overgaat. Hij is niet verplicht dat te vertellen (al doet een goede verkoper dat wel); juridisch gezien hoort een klant zichzelf te informeren.Als het goed is heeft Gerard een jaar garantie op zijn telescoop
Kortom: garantie is van toepassing wanneer een product korter functioneert dan zijn redelijk aanneembare levensduur. Dat is namelijk "contractbreuk". Je bent door een koop een contract aangegaan waarmee de leverancier zich verplicht tot het jou leveren van een dienst gedurende een redelijke periode (een TV hoort bijvoorbeeld redelijkerwijs 5 jaar mee te gaan). Wanneer hij dit contract eenzijdig verbreekt (doordat de TV bij normaal gebruik eerder stuk gaat) hoef jij je ook niet volledig aan jouw kant te houden: je hebt recht op (gedeeltelijke) restitutie of een vervangend product.
In het geval van deze telescoop gedraagt het product zich echter volledig zoals verwacht kon worden, en valt het dus niet onder enige garantie.
Wat wel kan is ruilen. Ruilen kan wanneer je je hebt bedacht. De termijn waarin je spullen kan ruilen is meestal veel korter. Deze varieert vaak van 1 week tot 1 maand.
In de praktijk geldt vaak "nee heb je, ja kan je krijgen". Met name wanneer je alles netjes in de doos terugbrengt en de bon nog hebt, is men soms wel bereid toch het product terug te nemen, helemaal wanneer je het wil ruilen tegen een ander product uit dezelfde winkel.