BakkerBart
Artikelen: 0

Re: Bestaat toeval?

Red BoriZ schreef:Je kent het wel je loopt in de stad met iemand en opeens zie je een grote vriend van je.

Jij: He, Piet wat toevallig we hadden het net over je.

Piet: Wat toevallig dat jij hier nu ook loopt.

maar je hebt het zo vaak over iemand terwijl je in de stad loopt en dan kom je diegene niet tegen, maar je denkt dan niet: ik heb het over iemand maar kom hem/haar niet tegen
Xardas

maar je hebt het zo vaak over iemand terwijl je in de stad loopt en dan kom je diegene niet tegen, maar je denkt dan niet: ik heb het over iemand maar kom hem/haar niet tegen
Misschien gek, maar ik heb dat dus wel. Vaak heb ik gewoon de behoefte een bepaalde persoon te zien en meestal zie ik hem/haar logischerwijs dan niet.
Red BoriZ

Xardas schreef:
Red BoriZ schreef:Jij: He, Piet wat toevallig we hadden het net over je.

Piet: Wat toevallig dat jij hier nu ook loopt.
Deze 2 toevalligheden zijn aan elkaar gelijk

Wie heeft gezegd dat ze niet aan elkaar gelijk mochten zijn?
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."

- Philip K. Dick
Onno

Lees eens wat boeken over Jung: synchroniciteit, M.L. von Franz, W. Pauli.

Die brengen je weer een stapje verder in de chaos van toeval.

groeten, Onno
Sessh

een eeneenduidig antwoord op deze vraag is niet zo makkelijk. mensen hebben keuzes, dat in ieder geval. Maar leiden verschillende keuzes tot verschillende eventualiteiten? Soms maakt het niet uit at je kiest, je komt toch op hetzelfde punt uit.

Toeval en voorbestemdheid lopen volgens mij nogal hand in hand... Toevalligheden kunnen af en toe tot 1 en hetzelfde ding leiden. Dat 'ding' was in dat geval voorbestemd.

kortom... het is gewoon allebei redelijk waar (zoals zovaak :shock: )
Rogier

een eeneenduidig antwoord op deze vraag is niet zo makkelijk. mensen hebben keuzes, dat in ieder geval.
Dat betwijfel ik, vind je dat computers ook keuzes hebben?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Tommiesfeestjes

Wat jij over precies een jaar doet, dat doe je precies over een jaar.

Ik ben 21 november jarig, volgend jaar ben ik dat weer.. ik kan hoog of laat springen maar jarig ben ik...ik ben dan een jaar ouder (jahova of niet).

En hoe dat dan voelt..... zo zal dat voelen..ookal weet je het nu nog niet. Wat je dan doet,dat doe je dan. Ja heh, ik vind het zo moeilijk uitteleggen wat ik met dit soort dingen bedoel. Its faith, not surcoumstance!
Napoleon,Ghandi en Einstein vroegen zich ook weleens dingen af hoor!

Ik vroeg me weleens af hoe het was om met een raketje door het einde van het heelal te steken.......brokkelt er dan gips naar beneden?
The Balor

Het feit "toeval" is een menselijk begrip. In feite is alles in het hele universum voorbestemd, aangezien alles door het voorgaande wordt beinvloed. Toch kunnen wij dit niet berekenen, onder andere door het Heisenberg-onzekerheidsprincipe. Jaja, zelfs (eigenlijk vooral) de kleinste deeltjes hebben invloed op onze levensloop. Zelfs onze keuzes in het dagelijks leven komen tot stand door voorgaande gebeurtenissen. Gelukkig voelt het of wij zelf de keuzes nemen :shock:
Vortex29

Welke voorafgaande gebeurtenis bepaald wanneer een instabiel (radioactief) atoom vervalt?
The Balor

Welke voorafgaande gebeurtenis bepaald wanneer een instabiel (radioactief) atoom vervalt?

Temperatuur, druk, misschien wel neutrino's. Alles eigenlijk wel.
Anonymous

Vortex29 schreef:Welke voorafgaande gebeurtenis bepaald wanneer een instabiel (radioactief) atoom vervalt?
Temperatuur, druk, misschien wel neutrino's. Alles eigenlijk wel.
mis, deeltjesverval is onvoorspelbaar, je kunt enkel vertellen wanneer zij 50% kans hebben op verval

ik vind in deze topic mijn mening(of nee de waarheid!): wat gebeurt, gebeurt, en niets anders is aan het gebeuren, en niets anders kan gebeuren, maw, wat gebeurt is is gebeurt en niets anders is gebeurt of had kunnen gebeuren, maw, wat zal gebeuren, zal gebeuren en niets anders had kunnen gebeuren, aangezien het gebeurt is(want slechts een ding kan tegelijkertijd gebeuren, en kom nu niet af met supersnaartheorie of andere dimensies want dat is irrelevant!!)

enkel kunnen we als mensen niet voorspellen wat zal gebeuren, dus dan zeggen we dat dingen toevallig gebeurt zijn, omdat we als mensen niet alle gegevens kunnen verzamelen, dus zeggen we dat dingen toevallig zijn omdat onze ervaring ons leert dat in onze menselijke waarneming ook andere dingen hadden kunnen gebeuren, dus eigenlijk is bovenstaande redevoering volledig naast de kwestie, frustrerend
The Balor

enkel kunnen we als mensen niet voorspellen wat zal gebeuren
Dit betekent nog niet dat niets voorbestemd is. Ik ben persoonlijk van mening dat alles is voorbestemd, maar ook dat wij het nooit zullen kunnen bepalen.
Anonymous

vandaag kwam ik een meisje tegen dat ik zelden zie (eens per jaar misschien) en die ik eigenlijk niet echt ken, alleen van gezicht en weet haar naam.

toen ik thuis kwam had ik een email ontvangen bij mijn ongewenste berichten, automatisch verstuurd door een virus dat op je computer kan zitten. en wie werd als afzender vermeld: dat meisje.

nooit heb ik contact met haar gehad via email. toeval?

denk dat toeval gewoon een onwaarschijnlijke kans is die is gerealiseerd.
Bassos

wasbeer schreef:Laten we toeval eerst eens definiëren.

Het woord toeval heeft minstens 2 verschillende betekenissen, die in onze taal achteloos door elkaar heen worden gebruikt. Dit geeft vaak aanleiding tot misverstanden en onbegrip in dit soort discussies.

Betekenis 1: willekeurige samenloop van omstandigheden

Betekenis 2: opmerkelijke samenloop van omstandigheden

Ik geloof in toeval 1, niet in toeval 2.
Zie alle mogelijke zijnstoestanden als een verzameling.

Laat ze allemaal ook tegelijk bestaan.

(re : julian barbour´s end of time)

In een dergelijke verzameling gaan wij als ogenschijnlijk zelfbewuste deeltjes rond in die verzameling van alle mogelijke toestanden.

Het is niet te voorspellen welke route we nemen, maar wel welk gevolg komt op het nemen van een bepaalde afslag.

Toeval 1 is dan de samenloop van twee ogenschijnlijk zelfbewuste deeltjes die dezelfde afslag nemen.

Toeval 2 is afhankelijk van een dergelijk ogenschijnlijk zelfbewuste deeltje, dus bestaat bij de gratie van de waarnemer.

SM
Lethy

ik geloof dat alles berekend kan worden, maar daarvoor zouden we een model moeten maken dat met alle parameteres (tot in het oneindige) rekening houdt. de lichtweerkaatsing op een raam is ook geen toeval volgens mij omdat de minste onzuiverheid die optreedt en minimale verstoring teweeg brengt, een gevolg kan hebben, dus moesten we al deze factoren in rekening brengen, zouden we alles kunnen berekenen. of laat bijvoorbeeld zandkorrels op elkaar vallen, de val van deze korrels kunnen evengoed berekend worden, als men overal (en echt overal) rekening mee houdt, want de minste onzuiverheid die men niet in acht neemt, kan grotere gevolgen teweegbrengen (zoals die vlinder in het amazone woud die de tornado teweegbrengt)

dus ik stem op 'alles is voorbestemd' (en alles kan berekend worden in theorie)
There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

Terug naar “Filosofie”