Moderator: physicalattraction
Het microscopische wordt bijvoorbeeld geidentificeerd met eigenschappen van een "deeltje" en het macroscopische met een meetopstelling.
Hierbij moet worden benadrukt dat subjectiviteit (inlvoed van de menselijke geest) geen rol speelt.
Daar zit juist het probleem zolang geen bewust subject kijkt is er volgens mij in de Copenhaagse interpretatie geen meting.
Als een robot bijvoorbeeld een meting doet, dan is er geen bewustzijn aanwezig in de meting. Nogmaals, bij de Kopenhaagse interpretatie speelt bewustzijn geen specifieke rol; andere interpretaties daargelaten
Er wordt dus gemeten, de golffunctie stort in, er ontstaat een nieuwe golffunctie en de wereld schept zichzelf.
Begrijp ik het goed dat binnen de Bohmse interpretatie er nog geen bevredigende verklaring is voor niet-locale interacties (entanglement)?Lokaliteit betekent dat interacties lokaal plaatsvinden: er is geen interaction-at-a-distance. Instorten van de golffunctie is niet-lokaal, de Bohmse interpretatie is an sich niet lokaal.
Algemener was er de nood aan een kwantumveldtheorie: de 1-deeltjesbeschrijving van QM moest naar een veldbeschrijving overgaan, en de interactievelden moesten gekwantiseerd worden (een werk dat nog niet af is).Daarom werd na de formulering van de quantum mechanica meteen de noodzaak uitgesproken voor een wisselwerkingstheorie, een quantum-variant van Maxwell. QED is daartoe opgesteld, maar dat heeft wel een halve eeuw geduurd. (QED is erg precies in voorspellingen, maar conceptueel anders dan quantum mechanica)
Ik denk dat die er wel is...Begrijp ik het goed dat binnen de Bohmse interpretatie er nog geen bevredigende verklaring is voor niet-locale interacties (entanglement)?