Ik ben ervan overtuigd dat het economisch liberalisme, en het ondernemersschap dat eruit voort vloeit, de beste manier is om armmoede tegen te gaan.
Dat de communistische centraal geleide economische systemen erg log zijn en op termijn hun eigen onderhang delven, is zo langzaam aan algemeen bekend onder de meeste weldenkenden in de maatschappij, maar ik blijf het spijtig vinden dat zoveel mensen denken, dat het leven er beter uit zou zien met het monster genaamd: collectivisme.
Ik moet zeggen dat ik volledig akkoord ga met het merendeel van wat jullie zeggen. De mens is niet gmaakt voor collectivisme. De mens is in de eerste plaats een individu. En het individu wordt niet graag in zijn doen en laten beperkt.
Je mag niet vergeten dat welvaart nouw samen gaat met welzijn. Collectivisme zorgt er misschien voor dat iedereen zijn deel krijgt en dus niet van de honger en de kou omkomt, maar het collectivisme kan hem geen geluk bezorgen. Waaraan denk je als je aan de Sovjet Unie denkt? Ik in de eerste plaats aan triestig ogende mensen die lijken te zijn opgeslorpt door een massa systeem van collectivisme.
En als je aan de Verenigde Staten van Amerika denkt? Dan zie je een gezette, maar wel vrolijke zakenman die al fluitend in zijn cadillac stapt en naar zijn zaak rijdt. Dat is het mooie van kapitalisme: het geeft de mensen een mogelijkheid om te groeien en hun persoonlijkheid te ontwikkelen.
Een wereld waarin iedereen gelijk is en evenveel heeft. Ligt het aan mij of is dat net een heel eng iets. Is het niet een zekere zin van het leven om op zaterdag ochtend vol ontzag naar de nieuwe BMW van de buurman te staren? Voelt het niet leuk om overal te koop te lopen met je nieuwe, peperdure GSM?
Materialisme is weldegelijk iets wat de mens gelukkig maakt. Maar bovenal leeft de mens het best in een democratische omgeving waar zijn mening zich kan mengen met de duizenden andere meningen van alle individuen.
Armmoede gaat verder dan de materie. Afrika bvb is eerder nog dan materieel arm, cultureel arm. De Afrikaanse cultuur heeft zich door ons imperialisme nooit kunnen ontwikkelen. En het laatste dat we moeten doen om Afrika's armmoede tegen te gaan, is ze opzadelen met het monster van het collectivisme. Welvaart zal ooit collectiefzijn, maar dan niet in de zin dat alles gelijk verdeeld is, maar wel dat de schaarse middelen niet langer schaars zullen zijn en er voor iedereen een minimum om te overleven zal zijn. En wat de rest betreft: geef armen de kans om zichzelf te ontwikkelen. Dat is al wat ze nodig hebben: een kans...