Ik was op de middelbare school vreselijk slecht in frans en duits, engels daarintegen ging uitzonderlijk goed. Waarschijnlijk had dat ook zeker te maken met dat bij ons thuis zeer regelmatig BBC aanstond, al vanaf dat ik erg jong was.
Dit bevestigt voor mij dat het enorm belangrijk is met het leren van vreemde talen om daar zeer jong mee te beginnen.
Hieruit blijkt dus dat zelfs mensen die geen aanleg hebben voor vreemde talen makkelijk een vreemde taal kunnen leren als ze maar vanaf jonge leeftijd in aanraking komen met die taal.
Ik heb zelf exact dezelfde ervaring. Mijn Nederlands en Engels waren zeer goed op het VWO (ik heb ook een goede uitspraak in het Engels), mijn Duits en Frans waren echt een ramp. Niet dat ik er geen aanleg voor had maar ik had zo'n moeite om al die woordjes en regeltjes goed te onthouden, waar ik geen probleem mee zou hebben gehad als ik op de basisschool al een paar jaar Frans en Duits zou hebben gehad en zodoende langzaam maar zeker een basis had kunnen leggen.
Het gekke is, tegen alle verwachtingen in, dat ik nu veel makkelijker frans en duits begrijp dan vroeger, ik denk zelf dat dit komt door 4 jaar anatomie en/met veel latijn, ik herken ontzettend veel uit het latijn en andere talen. Maar let wel: ik begrijp het nu redelijk goed, ik spreek het niet, dat is nog steeds een stap te ver. Daarvoor had ik denk ik toch op mn 4e al die talen moeten gaan leren ipv mn 13e ofzo.
Dat is ook mijn ervaring
Ik studeer geneeskunde en ik merk ook dat ik meer begrijp van vreemde talen dan voor mijn studie. Duits versta ik beter, Frans kan ik lezen maar nog niet goed verstaan omdat ik dat echt nog moet analyseren..
Wellicht komt dat doordat veel Franse woorden afkomstig zijn uit het Latijn.
Je kan overigens altijd nog een vreemde taal leren hoor als je het nodig zou hebben. Je moet er gewoon op rekenen dat je minstens 5 jaar intensieve oefening, zowel schriftelijk als mondeling, nodig hebt om de taal echt voldoende te beheersen. Stel dat je ooit in het buitenland gaat wonen, dan kan je zelfs al na een jaar een zeer behoorlijke basis van de taal ontwikkelen.
Ik maak me er niet druk om dat ik maar één vreemde taal goed spreek omdat ik me wel overal red met mijn Engels. Het is alleen wat verspilling; als ik vanaf de lagere klassen van de basisschool begonnen was met Duits, Frans en Spaans dan zou ik die talen nu bijna vloeiend kunnen spreken en dat is toch wel handig en prettig.
Ook ben ik er van overtuigd dat het beter zou gaan met onze economie als iedereen 4 vreemde talen zou spreken. Bedrijven kunnen dan gewoon beter samenwerken met buitenlandse bedrijven waardoor er meer uitwisseling is, er makkelijker opdrachten kunnen worden binnengehaal, je een betere indruk achterlaat tijdens onderhandelingen en daardoor betere deals kan sluiten enz.
Er is al eens over gesproken in de kamer (Paars 2 denk ik) dat kinderen vanaf groep 3 of groep 4 zouden moeten beginnen met vreemde talen. Er waren aardig wat voorstanders, helaas waren er ook wat ouderwetse mensen die het waanidee hadden dat dat belastend zou zijn voor de kinderen en dat de tere kinderzieltjes deze extra werkdruk niet zouden aankunnen.
Flauwekul. Jij zal net als ik weten dat een kind zijn hersenen zeer plastisch zijn en zijn aangepast om snel te kunnen leren, zelfs op genetisch niveau. Kinderen willen niets liever dan leren (niet alleen schoolleren maar ook sportief, sociaal enz), als je ze op de juiste manier begeleidt dan doet elk kind enorm zijn best om te leren.
Mogelijk dat als er nu een politicus zo'n voorstel zou indienen dat het wel zou slagen gezien de ambitie van dit 'kabinet' om van Nederland een kenniseconomie te maken.