jan, dat was dus ook de insteek van mijn reply, de vraag oproepen of belediging en discriminatie wel bij wet verboden zou moeten zijn. enerzijds heb je als inwoner van nederland het recht op vrije meningsuiting, anderzijds is er art 137 dat deze vrijheid inperkt. ishan bepleit een totale afschaffing van deze inperking, ik kan daarin een goed eind met hem meegaan.De wet houdt zich niet met meningen bezig, net zo min als natuurkunde of een andere (evt. exacte) wetenschap. De wet gaat uit van een onomstotelijk aangetoond feit, en zegt in dit geval dat wie dat feit ontkent discriminerend bezig is. Dan moet je dus de vrag veranderen in "zou discrimineren wel per wet verboden mogen zijn?".
ik ben het overigens met roland ronceval eens dat het recht op vrije meningsuiting wel wat meer zou mogen prevaleren.
zo is bijvoorbeeld beledigen een vrij vaag begrip. als ik stel dat mohammed een schizofrene pedofiel was, maak ik allereerst gebruik van mijn vrijheid tot meningsuiting. tegelijkertijd beledig ik mogelijk een groep mensen. echter: je begon zelf al over flat earth societies, ik zie niet in waarom die zich niet beledigd zouden mogen voelen. zou je als wetenschapper hier rekening mee willen moeten houden? ik stel dus: misschien zou het beter zijn het recht op vrije meningsuiting wat meer te laten prevaleren. maar: waar ligt dan de grens? intuitief zeg ik: bij het oproepen tot geweld.