ben zelf roker trouwens en ben bereid daarvoor te betalen...
Volgens mij is Brihaspati wat jaloers op jouw eerlijkheid en consequent zijn
Als je principieel iets vind dan pas je dat ook op jezelf toe en gewoon doet dat.
Brihaspati, als hij niet meer zou willen betalen enkel omdat hij zelf rookt terwijl hij wel dat principe steunt dan zou hij egoïstisch en hypocriet zijn wat dus niet het geval is.
Dit blijft echter een geleidelijk proces. Je zegt niet van de één op de andere dag laat ik nu stoppen met dik zijn en de volgende dag tadaa... loop je kerngezond en slank rond. Dat is onzin. Je moet er hard voor werken.
Je moet er inderdaad hard voor werken om die slechte gewoonten af te leren.
Eventjes een basislesje over afvallen; als je zwaarlijvig bent dan is jouw basaal metabolisme ook gestegen. Als je dus gewoon normaal beweegt en normaal eet dan zal je ook als je zwaarlijvig bent vanzelf afvallen. Dat dat een zeer geleidelijk proces is, dat ben ik met je eens. Als je jaren nodig hebt gehad om al dat vetweefsel op te bouwen dan is het te verwachten dat je ook jaren nodig hebt om het weer af te breken.
Overigens, als je het echt wilt dan kan je binnen een jaar van een BMI van 31 naar een BMI van onder de 25 dalen. (maw van obees naar normaal).
Rekensommetje: 1 kg vetweefsel bevat naar verluidt zo'n 7700 kCal. Om 1 kilogram vetweefsel per week af te vallen heb je dus een energietekort van 7700 kCal nodig, wat neerkomt op 1100 kCal per dag. Stel dat je elke dag voor 600 kCal extra beweegt (heel makkelijk, 1,5 extra wandelen in een stevig bijvoorbeeld voor het slapen gaan, 45 minuutjes lopen, van mijn part 1,5 uur tuinieren) en voor 500 kCal een energietekort uit het voedsel hebt (gemiddelde man verbruikt zo'n 3000 kCal) dan ben je er al.
Het is dus echt niet zo moeilijk, het is een kwestie van de juiste keuzes maken.
Wil je dik zijn? Prima, maar ben dan een vent en aanvaardt ook de consequentie dat je sneller ziek wordt en een hogere premie moet betalen.
Mijn ouders hebben me opgevoed met cola, chips en andere troep.
Veel mensen van onze generatie hebben dat probleem. Ik kreeg ook een paar keer per week cola en chips, in die tijd waren nog weinig mensen zwaarlijvig.
Als jouw ouders meer hadden moeten betalen wanneer jij zwaarlijvig bent dan hadden ze daar waarschijnlijk wat meer bij stilgestaan en dan hadden ze jou bijvoorbeeld een fruitsalade en waterijsjes gegeven in plaats van chips en cola, ook erg lekker maar veel gezonder. Het is niet alleen die extra kosten die de mensen over de streep trekt, het is ook het feit dat de aandacht van de mensen er zo op gevestigd wordt en ze er meer over nadenken. Ook is het een sterk signaal van de overheid 'let op, overgewicht is zeer ongezond en veroorzaakt veel ellende'.
Dat preventieve effect is toch goed? Dan zou jij nu wellicht niet hoeven te lijnen en daar gaat het mij om.
Nu ik gezonder ben gaan eten en en gezonder ben gaan leven gaat het gewicht er langzaam af. Dit blijft echter een geleidelijk proces.
Oprechte hulde daarvoor. Langzaam maar zeker hé. Het is niet belangrijk of dat je over een jaar of over 3 jaar jouw overgewicht kwijt raakt. Als je het overgewicht de komende jaren kwijt kan raken dan zal je geen nadelige effecten ondervinden van jouw tijdelijke overgewicht (behalve wat strepen op jouw huid door overrekking) en daar krijg je de beloning voor na jouw 40ste. Je investeert dus in jouw toekomst. Het lichaam kan zo'n ongezonde situatie best aan als het tijdelijk is en daar volledig van herstellen.
Nu je gezonder eet eet je waarschijnlijk ook meer groenten en fruit, nietwaar? Die vullen immers maar hebben niet zoveel kCal. Dan krijg je ook meteen meer vitaminen en mineralen binnen.
Het verbaast me dat er hier mensen zijn die denken dat dikke mensen gestraft moeten worden voor hun problemen.
Het verbaast mij dat jij dat ziet als een straf. Zie het als een stimulans tot gezond leven of als een beloning voor diegenen die gezond leven. Ik vind zeker niet dat obese mensen gestraft moeten worden voor het obees zijn. Ik vind wel dat ze aangezet moeten worden om daar iets aan te doen, ik vind ook dat het niet eerlijk is als een ander moet betalen omdat ik obees zou zijn.
Wat jij verteld over de cola en chips, dat is typisch voor obesitas. Veel obese mensen hebben slecht eetgedrag geleerd. Naast jouw voorbeeld is er nog ander slecht eetgedrag wat obese mensen vaak hebben geleerd van hun ouders zoals het onregelmatig eten en een verkeerde samenstelling van het eten (300 gram vlees en amper groenten om maar een voorbeeld te noemen).
Het blijkt ook zo te zijn dat kinderen die op jonge leeftijd eten maar daar dan (nog) niet dik van worden een groot risico lopen om op oudere leeftijd dik te worden. Dit is ook iets waar ze ouders bewust van zouden moeten maken.
Als je obesitas wilt bestrijden dan moet je eerst en vooral de opvoeding aanpakken. Ik pleit er dan ook voor dat ze standaard evalueren ofdat de ouders goed eetgedrag hebben (voorbeeld doet volgen) en zo nodig hulp krijgen. Beter deze preventie bij het deel dat dat nodig heeft dan de behandeling achteraf. Ouders vinden dat heus niet erg als je ze goed uitlegd dat het in het belang is van de kinderen.