Benm
Artikelen: 0

Re: Salpeter(zuur)

Ik denk aan vrij simpele technieken, oplossen, evt filtreren en dan laten her-kristalliseren (en desnoods nogmaals filtreren), eventueel in een aantal stappen totdat de benodigde zuiverheid is bereikt.
Victory through technology
chemie man

Salpeterzuur reageert met eiwitten en vormt een geel kleurige verbinding. Als je huid in aanraking komt krijg je gele vlekken die er een hele tijd in blijven zitten.

hallo allemaal

miss ben ik nog wat laat met mijn vraag.

je/u ;) zegt het 'bovenstaande'

klopt het dat die gele vlekken onstaan omdat er zwavelhoudende vebindigen in eiwit zitten en die een reactie gaan met HNO3
Kravitz

De gele vlekken ontstaan door de reactie van salpeterzuur met keratine op de huid. Keratine is een eiwit wat vezelachtige moleculen vormt, deze moleculen bestaan uit een hoge concentratie aan zwavelhoudende aminozuren.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill
chemie man

oke bedankt

maar als je bv. salpeterzuur over het eiwit van een ei(bestaat hoofdzakeljk uit proteïnen) giet gaat het salpeterzuur dan ook een reactie aan? Want volgens mij zit er in die eiwitten toch ook zwavelhoudende stoffen.

En als je er een eierdooier in doet san gaat de salpeterzuur toch ook een reactie aan want in een eierdooier zitten ook proteïnen. Maar bij een eierdooier in salpeterzuur zal je denk ik toch niet zien of dat gebeurd want de eierdooier is al geel, Of gaat het een echte zichbare reactie bij gebeuren?
Kravitz

Er zal reactie ontstaan, zwavel is belangrijk in een proteïne voor het verkrijgen van zijn structuur (het vouwen). Ik ben hier niet zeker van maar heb wel een heel sterk vermoeden. (Ik zou hiervoor iets meer opzoekingswerk moeten doen.)

Verder klopt het wat je zegt over de reactie met het eiwit. Bij eigeel zal misschien een kleine kleurverandering zichtbaar zijn maar dit is moeilijk vooraf te zeggen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill
chemie man

oke

maar hoe moet ik mij een reactie schema voorstellen?

ik heb wat zitten kloujen ;) met het aminiozuur Cysteïne

CH2-SH-CH(NH2)-COOH+HNO4-----> CO2+H2SO3+ H2O

ik weet zeker dar dit helemaal fout is maar hoe wel dan ongeveer?
Kravitz

Morgen zeker reactie!
Kravitz

Ik moet toegeven dat er wel makkelijkere dingen zijn dat dit. Zelf blijf ik ook met wat twijfels zitten rond de reactie, ik zal me nader verklaren.

Kijk ook eens op de betreffende wikipedia pagina voor de structuurformule van Cysteïne.

Als ik dit uitschrijf krijgen we:

HS-CH2-CH(NH2)-COOH + HNO3 Afbeelding O2N-CH2-CH(NH2)-COOH + H2SO

Echter is dit ook mogelijk:

HS-CH2-CH(NH2)-COOH + HNO3 Afbeelding O2N-CH2-CH(NH2)-COO- + HS- + H2O

In het laatste geval zal HS- een zuur-base reactie ondergaan. In het eerste geval ontstaat er een nogal vrij bizarre stof, namelijk H2SO (waterstofthioperoxide) ik heb wat zitten googlen en het lijkt alsof daar nog niet zoveel over bekend is. Zie hier een afbeelding van hoe dit eruit zou moeten zien.

Dit alles is gewoon op basis van wat in theorie zou kunnen, de praktijk is misschien nog anders. Moest ik één van de twee reacties moeten kiezen als de juiste dan zou ik voor de tweede gaan. Dit gewoon op basis van mijn gevoel.

Nogmaals dit is geen makkelijke materie, ik kan je dus niet garanderen dat het een juiste oplossing is.

Ps: chemische formules kan je makkelijk typen met de [ chem ] [ /chem ] - tags
Marko

Dit lijkt me allemaal niet heel erg correct. Ten eerste zal geen HNO3 reageren, tenzij je te maken hebt met een geconcentreerd salpeterzuur.

Tenslotte is niet gezegd dat er maar 1 equivalent mag reageren. Er is dan ook geen enkele reden om de reactievergelijking op die manier te construeren (met als inderdaad bijzonder onwaarschijnlijke conclusie dat er H2SO ontstaat).

Laten we even teruggaan naar het begin: Er is sprake van een polypeptide, en er is sprake van salpeterzuur. Dat laatste kan reageren als zuur (met H+ als reagerend deeltje) en als oxidator (met NO3- als reagerend deeltje, en volgens de standaard redox-halfreacties)

Oxidatie van een aminegroep naar een nitrogroep vindt niet plaats met salpeterzuur; daarvoor moet je een peroxide zoals benzoyl-peroxide (met een CO-OOH groep) hebben. Wat er wel gebeurt: De -SH groep is een reductor en wordt gemakkelijk geoxideerd tot een zwavelbrug (S-S binding).

Bij die oxidatie wordt NO3- gereduceerd tot NO2-. Dat is zelf ook nog een zwakke oxidator en kan amines oxideren tot een N2+ groep. Die groep is instabiel; onder afsplisting van N2 vinden allerlei reacties plaats, bijvoorbeeld met water waarbij een -OH groep gevormd wordt, of eliminatie waarbij een dubbele binding ontstaat.

Er vindt dus een reactie plaats op de -SH groepen, en waarschijnlijk zijn er ook enkele NH2 groepen aanwezig in het eiwit waar ook allerlei reacties op kunnen plaatsvinden.

Een heel allegaartje dus.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Kravitz

Oké, bedankt Marko voor de verbetering! Daar word ik ook een stuk wijzer van ;) .

Dus als ik het goed begrijp mag je als conclusie trekken dat het bijzonder moeilijk is om zoiets in een reactie vergelijking te plaatsen. En zeker niet zoals ik dat gedaan heb ;) .
chemie man

bedankt dat jullie dit allemaal gedaan hebben

nu heb ik nog een vraag(zoals gewoonlijk ;) )

bij de bovenste reactievergelijking staat H2SO(diwaterstof........)

hoe heet deze stof ik kon hem niet vinden.

weten jullie miscchien hoe deze stof heet?

al kloopt de reactie vergelijking misschien niet maar wat ik niet weet kan ik leren ;)
chemie man

maar bij de corecte reactie wat voor Zwavel"vorm" zal daar uitkomen?
Kravitz

Zoals Marko al zei is er helemaal geen garantie dat de reactie zoals ik die opgaf zal doorgaan. Toch niet op deze manier.

Als het je echt louter en alleen om de stof H2SO gaat kun je dit waterstofthioperoxide noemen. Vaak vind je enkel resultaten wanneer je gaat zoeken in het Engels; zo spreekt men van Hydrogenthioperoxide of Oxadisulfane.

Een correcte reactie is moeilijk te voorspellen. Maar als ik begrijp wat Marko bedoelt (ik denk/hoop dat ik dit doe). Dan zal er een nieuw polypeptide ontstaan met daarin een zwavelbrug. Dit is een type binding tussen twee zwavel atomen.
chemie man

dus als ik het goed begrijp

bv(ik heb gewoon wat stoffen uit de reactie vergelijking gekozen, vast niet goed maar het gaat om het voorbeeld)

SH-SO

is dit een zwavelbrug?

ps: is er wel een zwavel verbinding met C bv. SCO of SC?

ik vraag jullie de oren van het hoofd ;) (maarja.. ik moet het ook nog leren)
Kravitz

SH-SO ?? Ik neem aan dat je dit hebt uitgevonden? Zo'n verbinding bestaat volgens mij niet, moest het toch het geval zijn is ze sowieso uiterst onstabiel.

Neen, je hebt hier niet met een zwavelbrug te maken. Een zwavel brug is een sterke binding tussen twee zwavel atomen.

Voor het tweede geval: SC is een onbestaande molecule. SCO bestaat dan weer wel, maar je kan niet spreken over een zwavel binding. Je spreekt altijd over een enkelvoudige/dubbele/drievoudige binding. In dit geval hebben we te maken met een dubbele binding tussen een zuurstofatoom en een zwavelatoom. Je geeft de naam van de binding op basis van welk type het is, niet op basis van welke atomen eraan hangen.
k vraag jullie de oren van het hoofd icon_redface.gif (maarja.. ik moet het ook nog leren)
Vragen staat vrij ;) uit je fouten kan je leren.

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”