klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0

Re: Rocca di Papa, alles rolt de berg OP, water stroomt omhoog!

een bel-waterpas is een onzettend onnauwkeurig instrument om hellingen te meten.
Dat lijkt me een overdreven stelling. Een waterpas is een uitstekend instrument om te constateren in welke richting de helling loopt. Als dat niet zo was konden ze in de bouw alle waterpassen wel weggooien.
Hans Erren

Hans Erren schreef:een bel-waterpas is een onzettend onnauwkeurig instrument om hellingen te meten.
Dat lijkt me een overdreven stelling. Een waterpas is een uitstekend instrument om te constateren in welke richting de helling loopt. Als dat niet zo was konden ze in de bouw alle waterpassen wel weggooien.
als dan al met zo'n eenvoudige waterpas al aangetoont kan worden dat de weg sterk naar links helt en het lijkt alsof de weg naar rechts helt is er dus optisch bedrog, kijk maar naar de zijkant van de weg die laat zien dat het een scheve insnede is.

mocht het een zwaartekrachtanomalie zijn dan was die in de wetenschappelijke wereld al lang bekend, en dat is tie niet.
Jan van de Velde
Moderator

Je kunt, in het geval je met een zwaartekrachtanomalie te maken hebt, met een waterpas toch niets doen om de werkelijke helling t.o.v. het ideale aardoppervlak te meten? Dus ook met een professioneel waterpasinstrument kun je niks doen, tenzij je die via GPS werkelijk waterpas kunt zetten, "waterpas" in de zin van parallel aan dat ideale aardoppervlak.

Als ik met GPS een oplopende weg meet, en met de waterpas een aflopende, dan kan ik toch niet anders concluderen dan met een anomalie te maken te hebben?

Let wel, het zijn leuke toeristentrekkers, net als die coriolisputjes op de evenaar [rr] , dus één of ander bedrog, optisch of anderszins, lijkt me geenszins uitgesloten.

Ik vind het typisch dat Ricardo bleef doorgaan over dat hij het met eigen ogen op zijn waterpas gezien had, terwijl je zoiets volgens mij met een waterpas niet kunt aantonen. Ik blijf erbij dat als het waterpas links lager aangeeft, dat een flesje water dan ook naar links zal rollen, en een plas water naar links zal aflopen. Dat kán, anomalie of niet, niet anders. En dat doet het overal op aarde, ook dáár waar geen anomaliën zijn.

Ik kan me ook niet voorstellen dat de gemiddelde toerist met een fatsoenlijke waterpas in zijn bagage op vakantie gaat. En een paar speciale "waterpassen" maken die ik alles kan laten aangeven wat ik wil, zou mij ook nog wel lukken. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Hans Erren

Jan van de Velde schreef:Je kunt, in het geval je met een zwaartekrachtanomalie te maken hebt, met een waterpas toch niets doen om de werkelijke helling t.o.v. het ideale aardoppervlak te meten? Dus ook met een professioneel waterpasinstrument kun je niks doen, tenzij je die via GPS werkelijk waterpas kunt zetten, "waterpas" in de zin van parallel aan dat ideale aardoppervlak.

Als ik met GPS een oplopende weg meet, en met de waterpas een aflopende, dan kan ik toch niet anders concluderen dan met een anomalie te maken te hebben?

Let wel, het zijn leuke toeristentrekkers, net als die coriolisputjes op de evenaar   [rr]  , dus één of ander bedrog, optisch of anderszins, lijkt me geenszins uitgesloten.  

Ik vind het typisch dat Ricardo bleef doorgaan over dat hij het met eigen ogen op zijn waterpas gezien had, terwijl je zoiets volgens mij met een waterpas niet kunt aantonen. Ik blijf erbij dat als het waterpas links lager aangeeft, dat een flesje water dan ook naar links zal rollen, en een plas water naar links zal aflopen. Dat kán, anomalie of niet, niet anders. En dat doet het overal op aarde, ook dáár waar geen anomaliën zijn.

Ik kan me ook niet voorstellen dat de gemiddelde toerist met een fatsoenlijke waterpas in zijn bagage op vakantie gaat. En een paar speciale "waterpassen" maken die ik alles kan laten aangeven wat ik wil, zou mij ook nog wel lukken.   :)
een met een waterpassing meet je de richting waarin het water stroomt. Als die anders is dan de richting die je door optische triangulatie meet, heb je een zwaartekrachtanomalie.

Ik vergat nog een essentieel instrument

de gravimeter

http://en.wikipedia.org/wiki/Gravimeter

http://media.tiscali.co.uk/images/feeds/hu...ency/c01152.jpg

hier mee kun je uiterst nauwkeurig locale verschillen in de zwaartekrachtsversnelling opsporen: een anomalie die door een huis-tuin-keuken waterpas kan worden gemeten geef een extreme zwaartekracht gradient als het geen optisch bedrog is.
wombat

Jan van de Velde schreef:@Wombat

Nou is er al aardig wat verwarring volgens mij over die waterpas. Zou je, voordat die verwarring nog groter wordt, je laatste bericht aub kunnen uitbreiden met wat je precies bedoelt te zeggen?
Als in de gegeven situatie het water omhoog stroomt, tegen de berg op, tegen de zwaartekracht in dus, en je wilt bewijzen dat de helling echt afloopt doormiddel van een waterpas waarbij de bel in het waterpas op het hoogste punt in het glaasje beland. Dan werkt de waterpas dus wel normaal en volgt dus de natuurwetten, maar het water dat de helling op stroomt niet.
Het eerste wiel was echt niet rond
Jan van de Velde
Moderator

Dan werkt de waterpas dus wel normaal en volgt dus de natuurwetten, maar het water dat de helling op stroomt niet.
En dát is dus absoluut onmogelijk. Daarom heet het instrument ook waterpas.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
klazon
Pluimdrager

Het hele onderwerp lijkt mij een typisch gevalletje van "vals plat"'.

Dat is een verschijnsel dat vooral in de wielrennerij bekend is. Je rijdt op een weg die voor het oog vlak is, of zelfs daalt, en toch ga je in werkelijkheid omhoog.

Ik heb het zelf meermalen meegemaakt bij fietstochten in de Vlaamse Ardennen en in Noord Frankrijk. Reed ik op een weg die voor het zicht duidelijk naar beneden liep, maar die fiets was niet vooruit te branden. Ben meermalen afgestapt om te kijken of er iets was vastgelopen. Maar als ik dat deed wilde de fiets vrolijk achteruit rijden. Het is gewoon gezichtsbedrog, de omgeving stijgt zoveel meer dan de weg dat het ljkt alsof de weg daalt. Ik ben zelfs eens afgestapt om naar een huis te kijken dat onwaarschijnlijk scheef stond. Maar als ik dan een poosje op mijn voeten stond en naar het huis keek ging het "vanzelf" rechtop staan en bleek te weg stevig te hellen.
Stef

En de metingen van de hoogte dan die in de tekst staan ? Een topografische kaart zegt blijkbaar toch dat de weg wel degelijk stijgt.
Jan van de Velde
Moderator

1) ik weet niet welke tekst je bedoelt

2) welke kaart?
Stef

Er zijn met een GPS-toestel toch hoogtemetingen gedaan waaruit blijkt dat de fles (of iets dergelijks) op de helling omhoog rolt.

Optische illusie is dan toch uitgesloten ?
Hans Erren

Stef schreef:Er zijn met een GPS-toestel toch hoogtemetingen gedaan waaruit blijkt dat de fles (of iets dergelijks) op de helling omhoog rolt.

Optische illusie is dan toch uitgesloten ?
De meting was in Polen, Het werd gedaan met een Magellan GPS in de tijd dat het signaal nog gescrambled (Selective Availability) was. Dat betekent dat de vertikale nauwkeurigheid met GPS ongeveer 150 meter is. De poolse hoogtekaart toont hoogtelijnen die parallel aan de weg lopen. Deze eenvoudige GPS was niet geschikt voor de meting.
"wij gebruikten de pendel voor accurate natuurkundige meting "
Kul, met een handpendel kun je de zwaartekracht niet zo nauwkeurig meten.
Jan van de Velde
Moderator

Als je het hebt over de tekst in de link van de topicstart:

1) Op die topootjes zie ik geen hoogtes.

2) men bewéért in dat Poolse stadje GPS metingen gedaan te hebben.

Ik zeg met nadruk "men bewéért", want de rest van de tekst staat vol met jeukende onzin. En wat ik dan van die GPS metingen moet denken weet ik niet meer.

Ik wil het hele verhaal niet stellig afbreken, hoewel Hans Erren, die meer van geologie schijnt te weten, verklaart dat het geval, als het werkelijk om een anomalie ging, allang in de wetenschappelijke wereld bekend zou zijn.

En nou moeten we eens gaan zoeken:

http://www.cosis.net/abstracts/EGU06/09699...ly%20gravity%22

ziet er een redelijk serieuze abstract uit, gedateerd 2006. Echter, alleen een beschrijving van de werkwijze, geen conclusies. Behalve dt verhaal vind ik googlend weinig meer dan onzin van het gehalte van de topicstart-link of veel erger.
Stef

Een tweede artikel, waar enkele mensen van die site het zelf zijn gaan uitproberen:

http://www.dossierx.nl/index.php/content/view/364/28/
Jan van de Velde
Moderator

uit dat artikel:
Buiten dat geeft mijn waterpas in de auto duidelijk aan dat de weg omhoog loopt.
Een verschrijving, of dus toch klets?
Hans Erren

hier is de zwaartekrachtkaart van polen!

http://bgi.cnes.fr:8110/bgi_fichier_a.html

Afbeelding

hier de data

http://bgi.cnes.fr:8110/grilles/pologne_fa.xyz

en hier een eigen kaartje van de data

Afbeelding

Dus de zwaartekracht in Karpac is gemiddeld voor Polen.

Terug naar “Aardwetenschappen”