Een ander zal zeggen: het is toch niet zeker dat die investering zo zal uitpakken? Wat wel zeker is dat er mensen NU sterven. Dus je MAG je kinderen niet laten studeren, dat geld kun je beter naar Afrika sturen.
Het blijft een gok natuurlijk zoals vaak met investeringen het geval is, op individueel vlak althans. Een gok je niet kan laten. Universitair opgeleiden zijn nodig om een land economisch gezond te houden en in een economisch gezond land hebben mensen meer financiele middelen om hun medemens te helpen.
Die vraag vind ik juist zeer relevant. Ik zeg niet dat het plezier me in de weg staat. Maar als ik geld ergens aan uitgeef vind jij dat misschien wel plezier, maar ervaar ik het als essentieel voor mijn leven. Als voorbeeld (niet omdat het zo is): als ik niet af en toe op een terrasje uitblaas dan kan ik mijn werk niet meer goed doen. Als ik mijn werk niet meer goed kan doen dan kan ik geen geld verdienen dat ik vervolgens zoveel mogelijk naar Afrika moet sturen. Ik ben dus broodnodig aan het ontspannen en jij ziet mij zitten en denkt: "tjee, dat biertje had je ook kunnen laten. In plaats van dat geld te doneren, zit je het hier voor de lol op te drinken".
Dat bedoel ik met "WIE bepaalt wat plezier is of niet?"
Nog steeds vind ik die specifieke vraag niet relevant of ongelukkig geformuleert, hij ligt breder dan waar je naar toe wil, wel begrijp ik inmiddels wat je bedoelt.
Iedereen kan bepalen voorzichzelf en anderen of jij geld spendeert ten behoeve van jezelf zonder dat dit nodig is om maximaal een hulpbehoevend individu te helpen.
Ik kan in het geval van het broodnodige terrasje voor jou invullen dat dit zeker geen vereiste is om je te kunnen ontspannen zodat jij straks je werk weer goed kan doen.
Dat jouw ervaring is dat het terras helpt om te ontspannen betekent niet dat je je zonder dit terrasje niet zou kunnen ontspannen.
Je kunt ook een hervulbaar flesje kraanwater meenemen en op het gemeentebankje gaan zitten mensenkijken.
Dat dit niet jouw idee van ontspannen is komt omdat in de weg staat dat je zo gewend bent aan het biertje en de relaxte stoel + tafel en bediening, bedenk dan dat mensen in Sudan het ontspannend vinden om met een handjevol rivierwater waar tevens het riool op uitloopt aan de waterkant te zitten, kunnen ze er de hele dag weer tegen.
Maar om op je vraag terug te komen; er is geen mens die zal vinden dat jij schijnheilig bent, behalve ik omdat ik het in een filosofisch jasje wil gieten.
Mensen die jou niet beoordelen op schijnheiligheid hoeven ook niet voor jou te bepalen wat noodzakelijk plezier is en wat niet.
Als jij zelf wel die behoefte voelt om je niet schijnheilig te voelen zul jij voor je zelf moeten bepalen wat noodzakelijk plezier is en wat niet.
ook woorden zoals "kwalijker", "slechter", "erger" komen uiteindelijk voort uit een persoonlijk waardeoordeel en niet uit een algemene consensus van wat "kwalijker", "slechter", "erger" is.
Eens.
Toch vind ik niet dat ik nu niemand meer mag vertellen dat ik het niet OK vindt dat hij zijn beest mept, omdat ik niet al mijn hebben en houden verkoop en naar Afrika stuur en niet schijnheilig genoemd wil worden.
Dit wil niemand en daarom doen wij dat ook niet.
Ik heb nog nooit iemand horen zeggen, jij kan mij niet oordelen want jij laat moedwillig kinderen in Afrika sterven.
Dit kan ook niet, want als dit een gewoonte zou worden in onze Westerse beschaving dan zou geen enkel oordeel nog waarde bezitten.
Om op het voorbeeld van de Hollandse boer terug te komen die zijn fiets niet wilde uitlenen aan de beide Joden, het zou ook na zijn slechte daad goed zijn om zijn buurman een standje te geven op zijn gedrag ook al is het geven van dit standje schijnheilig.
Maar je zegt dan ook niet dat ik mijn hele hebben en houden moet verkopen.
Maar wat zeg je eigenlijk wel? Bedoel je dat ik alleen maar mijn genot hoef op te geven? Dat wat ik persoonlijk als plezier ervaar?
Ik vertel jou niet dat jij al jouw genot hoeft op te geven om van je schijnheiligheid af te komen, zaken zoals ontspanning, seks, plezier in je werk, genieten van mensen, etcetera hoeven niet in de weg te staan om maximaal andere mensen (of dieren) te helpen die er het meest belabberd aan toe zijn.
Het gaat niet om het opgeven van genot, maar om je zo maximaal mogelijk in te zetten voor je medemens.
Kan ik dan kritiek hebben op anderen zonder schijnheilig te zijn omdat ik dan wel genoeg doe voor de hongerigen in deze wereld? Er zijn mensen zoals wijlen moeder Theresa die dat niet snel genoeg zouden hebben gevonden.
De laatste zin begrijp ik niet; hoe bedoel je "niet snel gevonden hebben"?
Als je je maximaal in zet voor de medemens dan kun je kritiek leveren zonder schijnheilig te zijn.
Hoever moet een mens gaan in jouw ogen m.b.t. zijn hulp aan de hongerigen zodat hij niet meer schijnheilig genoemd kan worden? En waarom tot daar en niet verder?
Tot het uiterste en met het uiterste bedoel ik: tot een maximaal haalbare hulpverlening.
Dit zal voor ieder individu anders liggen en valt hiermee niet exact in te kaderen.
Waarom tot daar en niet verder?
Dat spreekt voor zich, tot voor die grens vindt je schijnbaar een mensenleven minder belangrijk dan je eigen genot.
Als je (bewust) over die grens heen gaat kick je zo op het hulpverlenen dat je het eigenlijke hulpverlenen uit het oog verliest, ook dan doe je de medemens tekort.
Hier mag vanzelfsprekend een marge in liggen om je eigen grenzen te verkennen als dit maar bedoeld is om die maximaal mogelijke hulpverlening af te stemmen.
Ik heb overigens wel eens iemand gesproken op een forum met een soortgelijke -maar theologische- discussie die hier werkelijk naar streefde en er hele berekeningen op los liet om het maximum te bereiken.
in deze discussie doet die grens wat mij betreft niet zo ter zake omdat dze mensen amper bestaan, het gaat mij erom dat de meeste mensen niet zover gaan en hierom de maatschappij genoodzaakt is schijnheilig moreel te handelen.
Wie (daar heb je'm weer
) bepaalt de randvoorwaarden waaraan moet worden voldaan? Ik persoonlijk? En hoe zorg ik ervoor dat je mijn randvoorwaarden niet smoesjes, uitvluchten of excuses noemt?
Waarom maak je je zo druk om mijn oordeel? Nogmaals die randvoorwaarden liggen bij jezelf, maar de noodzaak van een biertje komt op mij niet geloofwaardig over.
Ik zal bijvoorbeeld echter geen oordeel kunnen trekken op de aantal uren die jij in de week aankan, hier zul jij jezelf in moeten beoordelen.
Dat die randvoorwaarden moeilijk toetsen zijn neemt niet weg dat -uitzonderingen daargelaten- mensen over het algemeen meer waarde hechten aan hun eigen genot dan aan het verzachten van leed en het redden van menslevens en hiermee schijnheilig zijn als zij bij een ander een oordeel neerleggen.