JanMeut
Artikelen: 0

Re: Elektriciteit uit een citroen.

Ik denk dat je ze parallel moet schakelen om meer stroom te krijgen. Je kan natuurlijk ook het electrodenoppervlak vergroten. Als je ze serie schakelt blijft de stroom gelijk, maar neemt de spanning toe.
β-Damascenon en maneschijn
klazon
Pluimdrager

Als je ze in serie schakelt, dan moet je dat niet op dezelfde citroen doen. Je moet 2 citroenen voorzien van een koperen en een zinken pen. Koper van de ene citroen verbinden met zink van de andere citroen. Tussen de 2 resterende pennen heb je dan de dubbele spanning. Zag ik pas nog gedemonstreerd op TV, ik meen bij de Nationale Wetenschapsquiz. Daar gebruikten ze deze serieschakeling om een klokje met LCD display aan het werk te krijgen.
Brilman

Je kunt die zelfde serie schakeling ook in één enkele citroen doen, maar dan moet je de electrodes niet te dicht op elkaar zetten. Ik heb het zelf al eens voor de klas gedaan.
klazon
Pluimdrager

Het kan misschien wel op één citroen, mits je de pennen in de juiste configuratie steekt.

Maar hoe dan ook creëer je wel een probleem. Je moet twee pennen direct met elkaar verbinden, en die vormen dan een derde batterij die kortgesloten staat.
Jan van de Velde
Moderator

die vormen dan een derde batterij die kortgesloten staat.
ik denk dat dat "kortsluiten"van die derde cel, gezien de weerstand van citroenvruchtvlees, wel meevalt
maar dan moet je de electrodes niet te dicht op elkaar zetten.
van die "derde cel" dan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
ikke2902

hier heb ik een hele nuttige film gevonden.

het kan je waarschijnlijk helpen.

er wordt hier redelijk uitgebreid verteld.

http://video.google.com/videoplay?docid=-6226504780579469841

het laat je zien hoe je een citroen batterij maakt.
robj

Op zich is een 'citroenbatterij' met een zinkelektrode niet optimaal, omdat aan de zinkelektrode de H+ ionen ook direct met het zink reageren, onder vorming van waterstofgas. Aan de zinkelektrode zal dus een zogenaamde mengpotentiaal ontstaan, die hoger is dan de potentiaal voor het redoxkoppel Zn/Zn2+zoals deze volgens de vergelijking van Nernst zou gelden.

Dit wil ik, voor de volledigheid even vermelden.

Als demonstratie voor het mooie vak elektrochemie blijft het natuurlijk een indrukwekkende proef.
Elektrochemici doen het vol spanning

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”