Ruben Kwast
Artikelen: 0

Re: dilemma

ik vroeg het zerlfde ooit al aan andere en 1 zij me dit het is van mij dus ik gebruik het. wat vind je hier van.

Een vreemde, begrijpelijke gedachtengang. Iedereen heeft een survival-instinct ingbouwd. 'Survival of the fittest' om het zo maar te noemen. Dan is het te begrijpen dat als iets van jou is, jij de enige bent die het mag gebruiken. Gelukkig zijn we nu dusdanig intiligent dat we begrijpen dat iets delen met een ander nog zo verkeerd niet is. Iets delen met een ander kent echter ook zo zijn risico's, daarom om deel je alleen dingen met iemand als je diegene vertrouwt.

In dit geval geef ik dus gelijk aan degene die zei dat het van jou was en dat je het daarom zelf zou gebruiken. Daar hoort dan wel de motivatie bij die ik eerder heb gepost waarik de mogelijke risico's beschrijf.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
Danthaman

Ik denk dat je zo'n beslissing alleen kunt nemen als je echt voor de keuze staat...

Oh ja, en "all happens for a reason" is natuurlijk onzin, alles heeft een oorzaak, dat misschien wel maar een reden?....
"Alles is simpel"
Ruben Kwast

Danthaman schreef:Ik denk dat je zo'n beslissing alleen kunt nemen als je echt voor de keuze staat...

Oh ja, en "all happens for a reason" is natuurlijk onzin, alles heeft een oorzaak, dat misschien wel maar een reden?....
Het verschil tussen een oorzaak en een reden zie ik niet helemaal. Misschien dat je kunt aangeven op welke manier ze van elkaar verschillen, want voor mij is een oorzaak en een reden het zelfde.
Danthaman

Een reden is bedacht, als ik iets doe met een reden heb ik er van te voren over nagedacht, als een blaadje van de boom valt heeft dat een oorzaak. Maar het heeft geen reden, niemand heeft er over nagedacht en besloten dat dat blaadje moet vallen...

Geloof je dat wel moet je tenslotte ook geloven dat er een "rede gever" is, wie zou dat moeten zijn, God?...
"Alles is simpel"
yannickdefysicus624

nu ik had voor asasinator nog een vraag zou hij het ook gegeven hebben moest niemand weten dat jij dat hebt gedaan plus waarom zou je het niet aan je zoon geven als niemand weet dat jij dergelijk middel hebt.
Assassinator

omda tik denk dat mijn zoon het zelf zou willen, de groep is hier véél belangrijker dan het individu. think about it, of 1 persoon verliest een geliefde maar met een nobel doel, of heel veel mensen verliezen geliefden terwijl je weet dat je ze had kunenn redden. zou je daar verder mee kunnen leven?? als je weet dat je honderden of misschien duizenden had kunnen redden door jezelf op te offeren, als familie had ik verschrikkelijk trots geweest en zéker als ouder (lijkt me toch het ultieme bewijs dat je je zoon zeer goed hebt opgevoed)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
PeterPan

omda tik denk dat mijn zoon het zelf zou willen, de groep is hier véél belangrijker dan het individu.
Maar als het zou betekenen dat je zoon een afgrijselijke pijnvolle door zal sterven, zou dat voor jou dan niets uitmaken?
Ruben Kwast

de groep is hier véél belangrijker dan het individu.

Is dat wel zo? Volgens mij stel je jezelf in dergelijke situaties altijd voorop. Dat is gewoon je natuurlijke survival instinct. Natuurlijk is het enigzins nobel om de mensheid te redden, maar ik denk dat het in de praktijk toch anders gaat. Neem een andere situatie:

Je zit in een brandend huis. In een kamer links zitten al je familieleden en alle mensen die je dierbaar zijn, rechts alle wereldleiders en andere (rijke) belangrijke personen. Jezelf bent onsterfelijk, maar je hebt slechts de mogelijkheid om de mensen uit één kamer te redden; het huis staat op instorten. Wat ga je doen? Red je de mensen waar de rest van de wereld zoveel waarde aan hecht, of ga je voor alle mensen die je dierbaar zijn? Voor míj is het wel duidelijk...
Assassinator

Assassinator schreef:omda tik denk dat mijn zoon het zelf zou willen, de groep is hier véél belangrijker dan het individu.
Maar als het zou betekenen dat je zoon een afgrijselijke pijnvolle door zal sterven, zou dat voor jou dan niets uitmaken?
tuurlijk wel, maar ik denk dat mijn zoon de situatie ook wel zou begrijpen (welk kind wil nou niet de wereld redden ;) )

ik zou echt ontzettend trots zijn op mijn kind, dat hij dát heeft doorgemaakt voor de rest van de wereld. ik zou het als zoon zijnde niet over mn hart kunenn verkrijgen als ik eenmaal zou weten dat er vele onnodig zijn gestorven (vergeet niet: die hebben ook allemaal dierbaren) door alleen jezelf op te offeren, probeer daar maar eens verder mee te leven...

@ Ruben, ik red ze gewoon allemaal :) ben toch onsterfelijk :)

- Robert Heinlein -
Ruben Kwast

@ Ruben, ik red ze gewoon allemaal :) ben toch onsterfelijk :)

Wel goed lezen hè, Assass. ;)
Assassinator

ooja :) hmm, ja ook een moelijk dilemma, ik vraag het snel aan mn dierbaren, wat die willen.

zie vorige post voor de rest :)

- Robert Heinlein -
dekale

Ik zou het middel zonder nadenken aan mijn zoon geven.

Naast deze egoistische keuze kan je je afvragen of het middel aan de mensheid geven wel de juiste keuze zou zijn.

Als alles genezen wordt dan zou de aarde overspoeld worden door de mensheid. Door de enorme hoeveelheid mensen zou er bijvoorbeeld te weinig voedsel zijn en zouden onnodig veel mensen de hongerdood lijden.

Ook zou er een enorm ruimte gebrek zijn, waardoor er ongetwijfeld (burger)oorlogen kunnen ontstaan.

Al met al zouden de mensen dan op korte termijn gered zijn met het geneesmiddel maar op de lange duur er niet beter van worden.
Ik kan het fout hebben en dat zal ook wel.
Assassinator

hmm, ja dat is een goed rationeel argument. alleen bedenk dat er dan ook honderen mensen geliefden verliezen en zullen rouwen, denk aan hun verdriet en dat je dat ook nog eens zou kunnen verkomen. zou je daar als zoon zijnde mee verder kunnen leven?? ik niet, zéker niet.

- Robert Heinlein -
Hopper

hmm, ja dat is een goed rationeel argument. alleen bedenk dat er dan ook honderen mensen geliefden verliezen en zullen rouwen, denk aan hun verdriet en dat je dat ook nog eens zou kunnen verkomen. zou je daar als zoon zijnde mee verder kunnen leven?? ik niet, zéker niet.

De vraag is hypothetisch, alles puur onzin.

Ik kan er prachtige verhalen over schrijven die je de tranen over de wangen doet rollen maar het blijft fictie....

Het dillema is fictief en zo ook alle antwoorden die hier neergezet worden.

Ik zal er niet om liegen, als ik moest kiezen tussen mijn zoon en 10 miljoen anderen dan kregen we er heel wat grafstenen bij.....
Wie is die man in de spiegel?
Assassinator

hoe zou je zoon dat vinden?

- Robert Heinlein -

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”