De tweede vraag is slechts een relevante vraag als je een substantiedualist bent die zich afvraagt of intelligentie wel of niet een eigenschap is van de 'andere' (niet fysieke) substantie genaamd ziel of zelfs universeel bewustzijn.Troy schreef:Je bent niet de eerste die met dat idee komt, en voor zover ik weet is tot op heden nog niet gevonden wat mensen hoogbegaafd maakt. Einsteins hersenen hebben het antwoord in ieder geval niet geven, hoewel ze grondig onderzocht zijn.jdr schreef:in het antwoord op de vraag van de TS lijkt me het eerst een vereiste om te onderzoeken waarin het brein van de hoogbegaafd iemand afwijkt ten op zichte van iemand die 'normaal' is.
De vraag is dan ook niet waarin het afwijkt maar of het afwijkt. Eerst die tweede vraag beantwoorden, dan de eerste.
Voor wie intelligentie ziet als product van ons materiele brein kan niet anders dan tot de conclusie komen dat een intelligenter brein afwijkt van een minder intelligent brein.
Dat die verschillen nog niet gevonden zijn wil niet zeggen dat ze niet bestaan, we begrijpen ze alleen nog niet.
Het bestaan van die fysische afwijkingen is overigens niet alleen een logisch gevolg voor de materialist, het is hiernaast ook een wetenschappelijk aanname dat intelligentie deels erfelijk bepaald is.
Intelligentie vinden we vanzelfsprekend niet terug als product van deze genen zelf, dus kunnen we daaruit afleiden dat het fenotype dat verantwoordelijk is voor een bepaalde mate van intelligentie van een lijn intelligente mensen afwijkt op dat van een lijn minder intelligente mensen.
De genetisch afwijking is evident en om het fenotype van deze afwijking te vinden lijkt het brein mij de enige juiste plek om te zoeken, maar dat die afwijking bestaat staat als een paal boven water.