water is zeker en vast niet de enigste factor voor leven. leven bestaat grof gezegd uit C-verbindingen. in water is dit NIET aanwezig. Je hebt dus methaan of andere c-verbindingen in een oplossing nodig (met gelijkaardige of gelijke eigenschappen als water).
mensen denken zeker niet altijd dat het leven verder ontwikkeld is op ene andere planeet, hollywood en aanhangers denkt dat voornamelijk.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
tot voor kort, dacht ik ook dat leven onder totaal ander vormen kon voor komen. Dus zonder koolstof/zuurstof,...
Maar dan kwam ik iemand tegen, hier op dit forum, die mij een redelijk overtuigend voorbeeld heeft gegeven. Het voorbeeld illustreert dat via omwegen alles toch weer op een soort van ontwikkeling komt.
Dus andere wegen en omstandigheden, maar toch een gelijkaardige ontwikkeling.
Het gaat over ons oog. Dus met een lens en een hole kamer. ER zijn nog andere wezens, zoals de octopus, die totaal een andere ontwikkeling hebben gevolgt en toch ook z'n oog hebben ontwikkeld. En er zijn zeker nog ander voorbeelden te vinden.
Dit illustreert dus mooi dat, via andere wegen en ondere andere omstandigheden, toch hetzelfde reslutaat heeft. Dit laat mij vermoeden dat dit op andere planeten waarschijnlijk ook zo zal zijn. Dat ruimte wezens meer op ons zouden gelijken dan we zouden vermoeden.
@ noortje: uh suiker. C6H12O6
of toch zoiets. Hoe ga je dit doen zonder water?
Volgens mij zijn de meeste koolstof verbindingen, verbindingen waar water in voor komt.
water als oplosmiddel is niet zo zeer belangrijk om de reden die jij geeft, wel bv om het feit dat ijs drijft, capillaire krachten en ga zo maar door.
Maar waarschijnlijk is water wel een van de weinige stoffen die juist die chemische en fysische eigenschappen bevat opdat leven kan ontstaan. Voor het leven dat wij kennen was water het oplosmiddel of beter gezegd de matrix.
De kans natuurlijk dat er nog een eenvoudige chemische molecule bestaat met deze eigenschappen (eenvoudig opdat ze in grote getalen zou kunnen voorkomen) is zeer klein, waardoor water in het algemeen gezien wordt als een factor die moet, maar het is niet zo dat water zeker leven geeft.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.