roald3
Artikelen: 0

Re: Klassieke muziek, waarom vindt iedereen dat saai?

klopt ik heb de muzieksoorten op technisch gebied beoordeeld .

Zelf speel ik al lange tijd gitaar en speel ook verschillende muzieksoorten van klasiek tot rock en weet dat klasiekmuziek veel verder gaat dan het top40 werk op techniek.

Persoonlijk krijg ik kippevel als ik iemand virtuoos te werk ziet of op zijn instrument en zich helemaal geeft in zijn spel maar daar integen knap ik tot mijn graat af als ik van die nep playbackende zwaar door de media gesponserde spookartiesten ziet staan die een act staan op te voeren en daar nog flink voor betaald krijgen om naar een maand er niks meer van te horen

Voor mij moet muziek emotie hebben en technisch goed inelkaar zitten , zodat ik geheel aan mijn trekken komt , en wil niet afgescheept worden met een muziek waar alleen een monotone beat te horen is en waarop continu een gejatrefrein erover word gemixt ( misschien met een grote hap pillen word het wel interesant )

uiteraard alles wat ik hierboven heb geschreven is persoonlijk
Arn0

Zoals al veel vaker geopperd valt er over smaak niet te twisten, zo ook niet over de kwaliteiten van een Mozart of Beethoven. Om nu gelijk te stellen dat electronische muziek niet erg mooi kan zijn of technisch inferieur is, gaat wel weer erg ver.

Ook nu zijn er muzikanten die grote vaardigheden laten horen in hun muziek, ook al is volledig digitaal tot stand gekomen. Goede electronische muziek is echt niet zo eenvoudig te maken als dat men vaak denkt. Kijk bijvoorbeeld eens naar Orbital, Röyksopp, Vitalic of DJ Shadow. Deze artiesten hebben hun strepen ruimschoots verdiend. Zij hebben allen nummers gemaakt die zeer melodieus zijn en technisch erg goed in elkaar zitten. Ze zijn bovendien in staat hun nummers deels live te spelen en/of te arrangeren. De reden dat je weinig tot helemaal niets van ze hoort in de top 40 heeft meer te maken met een beperkte doelgroep en ze worden niet gepusht door de platenmaatschappijen. Gelukkig hebben ze dat ook niet nodig. Ondanks hun beperkte publiciteit weten ze toch grote aantallen van hun albums te verkopen.

Ook in het genre van hardcore/gabber is groot talent te vinden. Het is meer dat het genre niet toegankelijk is voor een grote doelgroep. Als ik een naam noem als Patrick van Kerkhoven zal deze waarschijnlijk alleen herkend worden door liefhebbers van hardcore. In tegenstelling tot wat vele mensen aannemen is juist binnen deze muzieksoort moeilijk om goed nummer te maken. Er komt veel meer bij te kijken dan dat je met een simpele analyse kan vastleggen. Het gevoel dat in een nummer zit, is ondanks de harde stijl heel subtiel. Het nummer moet een bepaalde euforie opwekken (die ook werkt zonder het gebruik van drugs). De vaardigheden voor deze muziekstijl wijkt dan ook behoorlijk af van andere stijlen. Zo is het bij hardcore heel belangrijk de juiste geluiden (instrumenten) te creëren, waar echt dagen werk in kan zitten. Verder is het arrangement heel belangrijk, met name de opbouw naar de climax. Een ander technisch punt wat vaak over het hoofd wordt gezien is het afmixen van een nummer. Met name de dominante bas maakt het lastig omdat deze al gauw de andere klanken wegdrukt.

Nog een verschil in vaardigheden betreft de electronische muziek is de kennis van de programma's die erbij komt kijken. Een klassiek pianist jaren nodig heeft zijn pianospel op niveau te krijgen. Het onder de knie krijgen van de verschillende software en hardware die benodigd is voor electronische muziek vergt ook jaren oefening. Ten opzichte van bijvoorbeeld klassieke muziek is er nog een verschil. Het 'componeren' en het uitvoeren van een nummer wordt door dezelfde persoon/personen gedaan.
Het antwoord is 4
albert davinci

Persoonlijk krijg ik kippevel als ik iemand virtuoos te werk ziet of op zijn instrument en zich helemaal geeft in zijn spel maar daar integen knap ik tot mijn graat af als ik van die nep playbackende zwaar door de media gesponserde spookartiesten ziet staan die een act staan op te voeren en daar nog flink voor betaald krijgen om naar een maand er niks meer van te horen  
Ik begrijp goed wat je bedoelt hoor. Let er wel op dat je niet de fout maakt om de popmuziek al te éénzijdig te zien. Het is een zeer pluriforme sector met een groot scala aan verschillende soorten artiesten. Sommige artiesten zijn ook daadwerkelijk grote muzikanten (Elton John, Alicia Keys, Norah Jones, most and foreall Freddie Mercury), sommigen zijn geselecteerd omdat ze mooi zijn en goed kunnen bewegen (er zitten er meestal een stuk of 2-3 in die meiden/jongensgroepjes zoals de spicegirls, meestal één iemand die goed kan zingen, een stuk of 2 die goed kunnen dansen en een stuk of 2 die er goed uitzien).

Weer anderen zitten er tussen in en kunnen redelijk zingen (maar niet bijzonder goed en ze kunnen geen instrument bespelen), zien er vrij goed uit (zeker met de nodige makeup en styling) en hebben een goede aanleg voor bewegen, denk hierbij aan mensen als Madonna en Britney Spears.

Dan heb je natuurlijk ook nog de ouderwetse bands waar veel muzikale kwaliteit in zit (queen, genesis, aerosmith,), helaas krijgen dit soort bands in deze tijd weinig kans meer van de platenmaatschappij en datgeen wat er is vind ik wat aan de matige kand (ik heb het niet zo met Coldplay).

De grootste bedreiging van de popmuziek is het feit dat platenmaatschappijen vaak te veel naar winst kijken en te weinig naar muzikale kwaliteit.

Als ze de keuze hebben tussen jong talent (solo of bands) en het oprichten van een simpel groepje of een artiest contracteren die het goed kan brengen (ala Britney Spears) dan kiezen de maatschappijen te snel voor het 2de omdat ze dan meer cd's verkopen. Als je dan bedenkt dat er maar 5 grote platenmaatschappijen zijn die practisch alle macht in handen hebben (oligopolie), tja, dat verklaart het probleem in de popmuziek zoals het nu is.

Af en toe zie je gelukkig ook nog echte talenten doorbreken (ik ben zelf gecharmeerd van het talent van Joss Stone) maar je moet er naar mijn goesting veel te veel naar zoeken bij de grote labels.

Eventjes iets over de hardcoremuziek. Daar heb ik niet al te veel verstand van, ik weet een beetje hoe de software werkt maar heb het zelf nooit geprobeerd. Ik wil graag aannemen dat het een kunst is wat die mensen doen al vind ik dat het zelf bespelen van instrumenten wat meer charme heeft. Als zo enorm veel mensen met dit vak bezig zijn dan zal er vast wel kwaliteit boven komen drijven. Ik vind het wel knap wat de goede liveDJ's doen, ik kan het niet. Een maat van mij draait ook af en toe, helaas heb ik het nog nooit gehoord, moet ik toch eens gaan regelen.
roald3

Elektronische muziek ( dit geheel persoonlijk ) werkt tenalle tijde met shortcuts , daar bedoel ik mee dat degene die de beatlijn per computer start geen inspanning hoeft te leveren om deze beat vast te houden en hij hoeft deze beat niet eerst een tijd lang te oefenen , alles ligt hap klaar in een studio software

Iedere muziekliefhebber of muziekant heeft weleens een studiosoftware op zijn computer gehad en heb al snel een nummer samengesteld uit de vele geluiden en ritmeversnellingen die er in zitten het is alleen een kwestie van samenstellen van wat er al is geprogrameerd

Het word een andere zaak als diegene ZELF 1 van de geluiden produceerd en daarvoor geoefend heeft om deze rimte versnellingen meester te worden + andere muziekanten weet samen te stellen die de andere geluiden op zich nemen , en dan zijn we er nog niet , dan moeten de muziekanten SAMEN nog veel oefenen om tot een geheel te komen

Als zulke muziekanten dan optreden is het een lust voor het oog en oor om te zien hoe ze te werk gaan . hoe ze naar elkaar kijken om met elkaar naar een volgende facette te gaan in het stuk

Maar dit alles word in de elktronische muziek in 1 keer vastgelegd in 1 sample , niks geen intrumenten oefen , niks geen samenspel oefenen , gewoon op een toets drukken

En als zulke mensen dan optreden is het een lege bedoeling je ziet dan 1 persoon achter een computer/draaitafel staan

Wat was ik blij dat mijn vader mij vanaf jongs afaan verschillende muziekstijlen liet horen en mij naar concerten toe nam , zodat ik wist dat er buiten de comerciele radiozenders veel en veel goede muziek is

Hoeveel mensen zijn niet muziek arm en luisteren alleen wat de media hen voorschoteld alleen maar diezelfde hap terwijl daar buiten zoveel moois is
Myrdingar

Klasieke Muziek saai ?

Nee niet bepaald mag ik wel 16 zijn ik maar ik vind het zeer zeker niet saai!

En ook de rest van de muziek wat ik luister staat onder invloed van Klasiek.

Ik luister dus de Metal soort voornamelijk Black Metal en Pagan Metal Waar je heel veel klasieke klanken in terug kunt vinden en ooke en goeie componist kan ik zeer zeker respecteren en naar luisteren.
kombelpeter

Om in te gaan op de topicvraag:

Volgens mij bestaat die 'mening' alleen uit vooroordelen. Ik ken een jongen die boort zijn hele leven als de klassieke muziek de grond in. Laatst liet ik hem iets horen, en hij zei: "Hé, dat is prechtig, van wie is het?"

Ik zei: "Chopin"

En daar stond hij met zijn mond vol tanden
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!
Assassinator

ik heb eens rondgevraagt waarom men klassiek en jazz "***" vind, het algemene antwoord was: je kan er niet op feesten. dat bewijst een beetje mijn vermoeden dat jongeren meer op zoek zijn naar een groepsgevoel en die heipaalherrie is groeps(feest)muziek. vandaar dat ze individuele muziek "***" vinden, kennelijk is in mijn geval (just a guess) de individualiteit verder ontwikkeld dan bij anderen om mij heen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Ruben Kwast

ik heb eens rondgevraagt waarom men klassiek en jazz "***" vind, het algemene   antwoord was: je kan er niet op feesten.

Niet kunnen feesten op jazz??? Die lui moeten nodig wat meer leren van onze donkere medemens. Hebben ze nooit gezien dat die mensen helemaal uit hun dak gaan op een goeie jazz plaat? Het is geen stampmuziek, oké. Maar ik vindt jazz leukere feestmuziek dat die top 40 troep...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
albert davinci

Op jazz kan je goed feesten. Het probleem voor veel jongeren is dat je aan jazz moet wennen alvorens je het kan waarderen. Jazz is gewoon wat ingewikkelere en daarmee hoogdrempeligere muziek.

Op klassieke muziek kan je inderdaad niet feesten.
Assassinator

niet feesten zoals de meesten denk ik doen, dus als een gek rondspringen :) tuurlijk je kan er goed op dansen, slowen op de langzame en sneller op de snelle jazz. maar ja zoals gezegt, het is wat ingewikkelder, qua melodie, ritme etc etc is het ingewikkelder dan die heipaalherrie.

- Robert Heinlein -
kombelpeter

Assassinator, even uit nieuwsgierigheid, wat vind jij van klassieke muziek? Dit is een erg brede term btw... Ik ben niet zo weg van Bach, maar Chopin en Dvorak vind ik echt goed
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!
Windsurfer

Ik heb een aantal posts verwijderd vanwege het ruziezoekende karakter en reacties hierop

Windsurfer
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.
Assassinator

ik meer Mozart, Bach, Beethoven. zeg maar beetje de standaard klassieke muziek. toch, mooie muziek. lekker om mee te studeren, idem voor jazz. dan wel de langzamere :)

- Robert Heinlein -
curious

het verschil tussen klassieke muziek en moderne techno (bv) is zoiets als het verschil tussen Nietzsches begrippenpaar Dionysisch-Apollinisch.

Klassieke muziek kan extreem apollinisch zijn (harmonie, orde, melodieus, evenwicht, structuur, enz appellerend aan zachte kalme gevoelens en passend bij eenzelfde karakterstructuur, vaak dus de wat oudere bezonken persoonlijkheid) en de meeste muziek voor hause-pubers is dionysisch (redundant, chaotisch, heftig, enz appelerend aan de driften en een nog onvoltooide enigszins anarche persoonlijkheid) van aard.

Er is overigens heel veel dionysische klassieke muziek (sommige gedeeltes van Wagners Ring, sommige dingen van Strawinsky, en natuurlijk van de hand van veel (nog) moderne® componisten. En er is heel veel apollinische popmuziek, ook in de top veertig van deze maand, schat ik.

Wanneer de Französische Suite van Bach (ik noem maar wat) uitgevoerd zou worden met wat smeuiger gitaarklanken en andere 'instrumenten' waarmee een lekkere vette sound mee te produceren valt zoals we die in de popmuziek kennen (bv bij Kate Bush) dan zou het best de top tien kunnen bereiken in no time.

In popmuziek lijkt de menselijke (ongekunstelde) stem en een tekst die inspeelt op romantische en/of melancholieke gevoelens evenwel onontbeerlijk. Dat maakt muziek 'menselijker' , nog meer hapklaar, snel en gemakkelijker te consumeren, zonder dat we ons erg hoeven te concentreren, maar natuurlijk ook zonder dat we veel diepte kunnen bereiken in de beleving van een dergelijk gemakkelijk geprepareerd muzikaal kostje.
just curious

Terug naar “Sciencetalk café”