Persoonlijk krijg ik kippevel als ik iemand virtuoos te werk ziet of op zijn instrument en zich helemaal geeft in zijn spel maar daar integen knap ik tot mijn graat af als ik van die nep playbackende zwaar door de media gesponserde spookartiesten ziet staan die een act staan op te voeren en daar nog flink voor betaald krijgen om naar een maand er niks meer van te horen
Ik begrijp goed wat je bedoelt hoor. Let er wel op dat je niet de fout maakt om de popmuziek al te éénzijdig te zien. Het is een zeer pluriforme sector met een groot scala aan verschillende soorten artiesten. Sommige artiesten zijn ook daadwerkelijk grote muzikanten (Elton John, Alicia Keys, Norah Jones, most and foreall Freddie Mercury), sommigen zijn geselecteerd omdat ze mooi zijn en goed kunnen bewegen (er zitten er meestal een stuk of 2-3 in die meiden/jongensgroepjes zoals de spicegirls, meestal één iemand die goed kan zingen, een stuk of 2 die goed kunnen dansen en een stuk of 2 die er goed uitzien).
Weer anderen zitten er tussen in en kunnen redelijk zingen (maar niet bijzonder goed en ze kunnen geen instrument bespelen), zien er vrij goed uit (zeker met de nodige makeup en styling) en hebben een goede aanleg voor bewegen, denk hierbij aan mensen als Madonna en Britney Spears.
Dan heb je natuurlijk ook nog de ouderwetse bands waar veel muzikale kwaliteit in zit (queen, genesis, aerosmith,), helaas krijgen dit soort bands in deze tijd weinig kans meer van de platenmaatschappij en datgeen wat er is vind ik wat aan de matige kand (ik heb het niet zo met Coldplay).
De grootste bedreiging van de popmuziek is het feit dat platenmaatschappijen vaak te veel naar winst kijken en te weinig naar muzikale kwaliteit.
Als ze de keuze hebben tussen jong talent (solo of bands) en het oprichten van een simpel groepje of een artiest contracteren die het goed kan brengen (ala Britney Spears) dan kiezen de maatschappijen te snel voor het 2de omdat ze dan meer cd's verkopen. Als je dan bedenkt dat er maar 5 grote platenmaatschappijen zijn die practisch alle macht in handen hebben (oligopolie), tja, dat verklaart het probleem in de popmuziek zoals het nu is.
Af en toe zie je gelukkig ook nog echte talenten doorbreken (ik ben zelf gecharmeerd van het talent van Joss Stone) maar je moet er naar mijn goesting veel te veel naar zoeken bij de grote labels.
Eventjes iets over de hardcoremuziek. Daar heb ik niet al te veel verstand van, ik weet een beetje hoe de software werkt maar heb het zelf nooit geprobeerd. Ik wil graag aannemen dat het een kunst is wat die mensen doen al vind ik dat het zelf bespelen van instrumenten wat meer charme heeft. Als zo enorm veel mensen met dit vak bezig zijn dan zal er vast wel kwaliteit boven komen drijven. Ik vind het wel knap wat de goede liveDJ's doen, ik kan het niet. Een maat van mij draait ook af en toe, helaas heb ik het nog nooit gehoord, moet ik toch eens gaan regelen.