Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
ypsilon
Artikelen: 0

Re: tenondergang van de klank rrrrrrr

Tja, we hadden hier in Aalst een "eurokroeg", aan de naam hoor je al dat een Nederlander de uitbater was - no offence, 't was mijn stamkroeg tot hij failliet ging :) Ik verstond zijn (Amsterdams - geloof ik) dialect niet altijd, maar de klanken heb ik niet meteen geobserveerd. De (kleine) verschillen maken de taal net zo leuk, niet?
albert davinci

Hoezo Engelse R? De Engelse R hoor je zo goed als niet uit te spreken... Dat hoor je ook wel meer fout dan goed, die wordt vaak veel te sterk geaccentueerd.
Ik ben het niet met je eens dat je de Engelse R nauwelijks uitspreekt, anders maar niet minder duidelijk. Het is juist de Franse R die je nauwelijks uitspreekt.

Ik denk wel dat Wendy een punt heeft dat het vele Engels wat wij horen (alleen al in muzie en tv) van invloed moet zijn op onze uitspraak. Sommigen van ons komen dan ook nog eens veel in het buitenland en pikken daar het één en ander op. Mijn uitspraak zit nu tussen het Vlaams en het Nederlands in, een echte allochtoon :wink:

De Nederlanders vinden dat ik een Vlaams accent heb, de Vlamingen vinden dat ik een Nederlands accent heb. Best *** eigenlijk, in beide landen merken ze het op, ik hoor nu nergens helemaal bij. Het zal zich waarschijnlijk niet beperken tot enkele de taal, van de rest (cultuur, normen enz.) zal ik vast ook het één en ander hebben overgenomen.

Verschillen zijn enerzijds wel interessant. Anderzijs ben ik ook wel jaloers op de Americanen die elkaar perfect kunnen verstaan over heel de streek (+300 miljoen

inwoners over een veel groter gebied dan ons minilandje.

Wij hebben moeite om onze eigen landgenoten te verstaan als ze plat praten (denk alleen maar eens aan de Friezen en Limburgers). Dat is weinig practisch.

@Wendy

Het zou me echt niet interesseren als ik jou tegen zou komen. Ik zou het misschien zelfs wel interessant vinden.

Het gaat erom wat je zegt en doet, dat je toevallig een letter niet perfect kan uitsprken is niet erg, enkel voor oppervlakkige mensen :wink:

Ik had als kind ook veel moeite met de R volgens de volwassenen (ik was zelf van mening dat mijn R prima in orde was :) ) Nu heb ik een keurige ABN-uitspraak maar ik vind het niet belangrijk.
ypsilon

Er zijn ondertussen heel wat fundamentelere dingen aan het verdwijnen, wat je zeker geen taalevolutie kan noemen. Zo hoor je om de haverklap die en dat verwisselen: "een staatshervorming dat..." (zowel politici als journalisten!) "een probleem die...", "die miljard" enz. Of nog zo iets: niemand kent nog het verschil tussen jou en jouw. Dan krijg je dingen als "Ik weet het beter dan jouw, maar jou idee is ook niet slecht." Da's heel wat ergerlijker dan het fout uitspreken van de R.

Nog even over de Engelse R: neem er even een woordenboek bij voor het fonetisch schrift ;-) Je spreekt ze niet altijd minder duidelijke uit: vgl. three /thri:/ en war /wa:/ :-)
WendyTje

Nog even over de Engelse R: neem er even een woordenboek bij voor het fonetisch schrift ;-) Je spreekt ze niet altijd minder duidelijke uit: vgl. three /thri:/ en war /wa:/ :-)
Das waar, maar het is wel the Wa® on TeRRRRRRRRR :wink:

@ albert davinci : Thx, ik zit er nu ook niet meer mee hoor, niemand die het ooit opvalt (Dat ik op mn werk bijna uitsluitend engels spreek zal er ook mee te maken hebben trouwens) maar ondertussen klinkt mn nederlands verder toch behoorlijk ABN.
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one
FlorianK

Volgens mij ligt dat wel aan de plek waar je woont, want ik heb hier niet gemerkt dat de r uitsterft..... Ik zal er eens op gaan letten!
dus.
Troy

het is wel the Wa® on TeRRRRRRRRR :wink:
Zoals Bush het uitspreekt zit er anders maar 1 'r' klank in, 'terrorism' wordt bij hem zoiets als 'tourism'.
Flyg Dirnsta

mark34 schreef:Wat mij en vele , vele andere opvallen is dat de uitspraak van de letter R in korte tijd veranderd is naar een slap kak aftrekstel .

Er zijn nog maar weinigen ( vooral op tv ) die de letter R goed weten uit te spreken .

De verandering is begonnen bij de elite de kakkers , en langzaamerhand is deze vervuilde R ook in de rest van de samenleving gekomen ,als schapen nemen ze de vervuilde R over  

En diezelfde mensen maken nog grapen over de chinees omdat deze de R niet uit kan spreken  

Al kijk je naar terugblikken op tv van oude documantaire en tv serie's dan word de R nog GOED uitgesproken , ik denk zelf dat het rond de jare tachtig is begonnen , dus die vreselijke kak R  

Mijn vraag is WAAROM nemen mensen zo'n vervuilde R aan , zelfs leraren hebben deze wagelijke R in de mond  

Is de R aan het uitsterven in Nederland ?? Zoals dat ook in Thailand is gebeurd , ook daar hebben ze de R in het alfabet maar het volk spreken ze uit als een vage L
Ik maak altijd grapen over mensen die denken dat tenondergang een woord is, ik vind dat ronduit wagelijk!
Tom.

Ik hoor veel mensen praten over het feit dat men de R uitspreekt als een g of zelfs een w. Dat heb ik nog nooit gehoord.

Ik dacht bij het lezen van dit topic al meteen aan de R die met de keel wordt uitgesproken. Door je tong naar achter te houden dus. Dat is een soort van zachte R. Juist die R vind ik het soort van bekakte R.
Erik Leppen

Kan iemand mij precies vertellen wat de "oude R" zou zijn en wat de "nieuwe R"? Als ik het woord "trein" zeg door "tedein" snel uit te spreken, is dat de "oude R"? En zou dan de Engelse variant de "nieuwe R" zijn? Ik denk dat ik de discussie beter kan volgen als ik dat weet. Want ik weet niet anders of iedereen zegt de R op de manier die Tom beschrijft. Doordt er wat speeksel achterin hangt hoor ik toch wel degelijk iets "rollen" als ik "rrr" zeg maar als ik dat speeksel doorslik dan verdwijnt de rol. Als ik het vervolgens voorin mijn mond probeer - dat heb ik gedaan toen ik naar Tsjechie ging en de R schijnbaar daar altijd zo wordt uigesproken - merkte ik dat ik die rol niet kan maken aan de voorkant van m'n gehemelte. Heb het ook nooit zo gedaan naar mijn weten, maar om dat zeker te weten zou ik oude opnames moeten beluisteren... Iemand toevallig die bij het Nationaal Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum komt die zinh eeft om een verschil te ontdekken tussen de televisie-R van nu en de televisie-R van vroeger? :D
gast004

Ik snap zelf ook niet helemaal het verschil, ik heb persoonlijk nog geen achteruitgang opgemerkt. Ik ken enkel het verschil tussen de tongpunt-R (vooraan, tegen je tanden/tandvlees) en de huig-R (achteraan in de keel, de franse R). Ikzelf spreek met de tongpunt-R. Is dat de Tsjechische R die je bedoelt?
klazon
Pluimdrager

Ik bemerk 3 soorten R:

De rollende R met de tongpunt, naar mijn idee de enige echte.

De brouw-R, met de huig gevormd.

De "Gooise" R. gevormd met de zijranden van de tong

De meest opvallende "foute" R hoor ik in reclameuitingen. Dan hoor je zoiets als: Ggoente en fguit vol kgacht. Walgelijk.
Wien Ee

Ik kan alleen de brouw-r met mijn huig uitspreken. Wat ik bij mezelf merk is dat het lijkt alsof mijn tong te gespannen om hem te laten rofffelen, zoals je doet als je een r maakt met de tongpunt.

Op dezelfde manier heb ik moeite gehad met de s, die ik op de verkeerde plaats maakte waardoor hij niet scherp klonk. Voor mijn uitspraak heb ik mij diep geschaamd, vooral als ik in het openbaar moest spreken. Op latere leeftijd heb ik logopedie gehad voor de uitspraak van de s en de r. Als je nooit stil hebt gestaan bij hoe je tong zich tijdens het praten in je mond beweegt, is het trouwens knap lastig een klank te maken, die je nooit goed hebt geleerd.

Ik denk dat de rollende r minder wordt uitgesproken, omdat die soms moeilijk te maken is in de klanken die de letter r omgeven. Als je gewend bent binnensmonds te praten, dan liggen alle andere klanken al helemaal achterin, en is het een grote vreemde beweging om opeens één klank voorin te maken.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.
Archeopteryx

Ik heb juist het idee dat de r evolueert in een soort j, dit is dan overigens de kak-r die het met name op universiteiten goed doet, maar ook elders. Er is ook nog een verschil in de plaats van de r in een woord. Als het in het begin van een woord staat wordt het meestal wel correct uitgesproken (misschien niet eens als 'vroeger', maar een j is het zeker niet). Als de r aan het einde van een woord staat wordt het meestal toch echt een j. Zo is helaas de uitspraak 'zeg maar' bijzonder populair onder mensen die de r juist als j uitspreken, het wordt dan het afgrijselijke: 'zeg maaj'. Paajd, biejtje, vojk etc etc. het spreekt voor zich.
Tom.

Heb het ook nooit zo gedaan naar mijn weten, maar om dat zeker te weten zou ik oude opnames moeten beluisteren... Iemand toevallig die bij het Nationaal Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum komt die zinh eeft om een verschil te ontdekken tussen de televisie-R van nu en de televisie-R van vroeger? :D

Ga anders op youtube en zoek bijvoorbeeld eens op 'Polygoon Journaal' :D Probeer daarna 'ns NOS-Journaal. Misschien hoor je een verschil.
AnneGirl

leuk onderwerp dit, ikzelf spreek de R uit achter in mn keel. mijn vader heeft geprobeerd om mij de andere R te leren, die je met het puntje van je tong uitspreekt. ik heb het geprobeerd, en probeer het af en toe nog steeds, maar toch lukt het mij niet om die R te leren. nou heb ik geen last van die weglating van de R waar jullie het over hebben, misschien juist omdat ik de R met mn keel maak, maar toch vind ik het vervelend dat ik die andere R niet uit kan spreken. je hebt hem toch nodig als je bijvoorbeeld Duits of Zweeds goed wilt leren uitspreken.

ik ben het trouwens niet eens met de stelling dat de engelse R bijna niet uitgesproken wordt. ik denk dat ze het uitspreken alsof ze er lichtelijk een W voor zeggen, dus bijvoorbeeld wRadio.

Terug naar “Taalkunde”