Moderator: Rhiannon
Ik ben het niet met je eens dat je de Engelse R nauwelijks uitspreekt, anders maar niet minder duidelijk. Het is juist de Franse R die je nauwelijks uitspreekt.Hoezo Engelse R? De Engelse R hoor je zo goed als niet uit te spreken... Dat hoor je ook wel meer fout dan goed, die wordt vaak veel te sterk geaccentueerd.
Das waar, maar het is wel the Wa® on TeRRRRRRRRRNog even over de Engelse R: neem er even een woordenboek bij voor het fonetisch schrift Je spreekt ze niet altijd minder duidelijke uit: vgl. three /thri:/ en war /wa:/
Zoals Bush het uitspreekt zit er anders maar 1 'r' klank in, 'terrorism' wordt bij hem zoiets als 'tourism'.het is wel the Wa® on TeRRRRRRRRR
Ik maak altijd grapen over mensen die denken dat tenondergang een woord is, ik vind dat ronduit wagelijk!mark34 schreef:Wat mij en vele , vele andere opvallen is dat de uitspraak van de letter R in korte tijd veranderd is naar een slap kak aftrekstel .
Er zijn nog maar weinigen ( vooral op tv ) die de letter R goed weten uit te spreken .
De verandering is begonnen bij de elite de kakkers , en langzaamerhand is deze vervuilde R ook in de rest van de samenleving gekomen ,als schapen nemen ze de vervuilde R over
En diezelfde mensen maken nog grapen over de chinees omdat deze de R niet uit kan spreken
Al kijk je naar terugblikken op tv van oude documantaire en tv serie's dan word de R nog GOED uitgesproken , ik denk zelf dat het rond de jare tachtig is begonnen , dus die vreselijke kak R
Mijn vraag is WAAROM nemen mensen zo'n vervuilde R aan , zelfs leraren hebben deze wagelijke R in de mond
Is de R aan het uitsterven in Nederland ?? Zoals dat ook in Thailand is gebeurd , ook daar hebben ze de R in het alfabet maar het volk spreken ze uit als een vage L
Heb het ook nooit zo gedaan naar mijn weten, maar om dat zeker te weten zou ik oude opnames moeten beluisteren... Iemand toevallig die bij het Nationaal Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum komt die zinh eeft om een verschil te ontdekken tussen de televisie-R van nu en de televisie-R van vroeger?