Herodotus
Artikelen: 0

Re: wat is dat: Het "Oog" van het Melkweg?

Stel nu eens dat er energie ons melkwegstelsel uit wil, maar wordt tegengehouden door een soort membraan (zoiets als de dampkring van de aarde). Dat membraan is dan de grens van ons melkwegstelsel en hoeft niet als zodanig waarneembaar te zijn. Dan lijkt het mij het meest logisch dat die energie (of materie, of licht) uiteindelijk doordat de druk te groot wordt op een zwak punt in dat membraan doorbreekt. Een zwart gat dus.

Ow ja dit zou de theorie van een uitdijend heelal alleen maar ondersteunen...

Het feit dat een heelal zou kunnen uitdijen houdt dan logisch gezien ook in dat het begrensd is.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
sluys

Stel nu eens dat er energie ons melkwegstelsel uit wil, maar wordt tegengehouden door een soort membraan (zoiets als de dampkring van de aarde). Dat membraan is dan de grens van ons melkwegstelsel en hoeft niet als zodanig waarneembaar te zijn. Dan lijkt het mij het meest logisch dat die energie (of materie, of licht) uiteindelijk doordat de druk te groot wordt op een zwak punt in dat membraan doorbreekt. Een zwart gat dus.
Dit heeft niets met zwarte gaten te maken! Er reist regelmatig energie door de dampkring van de Aarde, daar hoeft geen gat voor te ontstaan, en zeker geen zwart gat. Als er een membraan om het Melkwegstelsel zou zijn dat energie tegenhoudt, zouden we geen licht van buiten het Melkwegstelsel kunnen ontvangen, en dus geen andere sterrenstelsels waarnemen. Dat zouden we wel degelijk merken!
Ow ja dit zou de theorie van een uitdijend heelal alleen maar ondersteunen...
Ook daar heeft het niets mee te maken, de uitdijing van het heelal is niet te merken op de schaal van ons Melkwegstelsel, anders zou het groter worden.
Het feit dat een heelal zou kunnen uitdijen houdt dan logisch gezien ook in dat het begrensd is.
Nope, als je een onbegrensd heelal hebt, kun je het nog steeds tweemaal zo groot maken (en dan is het nog steeds onbegrensd). Hetzelfde geldt overigens voor een oneindig heelal.
De sterrenhemel voor Nederland en Belgie: http://hemel.waarnemen.com
Herodotus

Ik weet eigenlijk niets van natuurkunde. Ik visualiseer maar wat. Waar ik energie schrijf moet waarschijnlijk materie staan.

Maar dat laatste wat je schrijft, over een oneindig heelal 2 keer zo groot maken.

Taaltechnische crap. Iets wat niet begrensd is, kun je niet 2 keer zo groot maken. Iets met een factor vergroten of verkleinen houdt juist in dat het begrensd is...

vraagje: Je komt heel overtuigend uit de hoek over hoe het allemaal NIET zit. Kun je me dan mischien vertellen hoe het WEL zit met die zwarte gaten?
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
Math-E-Mad-X

Herodotus schreef:Maar dat laatste wat je schrijft, over een oneindig heelal 2 keer zo groot maken.

Taaltechnische crap. Iets wat niet begrensd is, kun je niet 2 keer zo groot maken. Iets met een factor vergroten of verkleinen houdt juist in dat het begrensd is...
Jawel, dat kan wel degelijk. Stel je een oneindig groot heelal voor met oneindig veel sterren. Maak vervolgens alle onderlinge afstanden tussen de sterren 2 keer zo groot...

Dit is wat men bedoelt met een 'vergroting' van een oneindig heelal.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
sluys

vraagje: Je komt heel overtuigend uit de hoek over hoe het allemaal NIET zit. Kun je me dan mischien vertellen hoe het WEL zit met die zwarte gaten?
Overtuigend of overtuigd? ;-)

Een zwart gat is een object dat kleiner is dan zijn Schwarzschildradius. Misschien zit er wel eentje in m'n afbeelding hiernaast, maar dat zou ook een neutronenster kunnen zijn.
De sterrenhemel voor Nederland en Belgie: http://hemel.waarnemen.com
RagingR2

En dat licht wat je ziet, kan het niet zo zijn dat je het licht dat er in wordt gezogen ziet? Al dat licht raakt heel geconcentreerd rond het zwarte gat, alvorens het er in verdwijnd.
Als het lichtt er daadwerkelijk ingezogen wordt, hoe geconcentreerd ook, dan kun je het dus vanaf een afstand niet zien, dat lijkt me vrij logisch.

Wat betreft het melkwegstelsel: is het niet gewoon zo dat melkwegstelsels hun vorm en draaiing krijgen door de grote hoeveelheid massa? Massa trekt elkaar aan, en door de optelsom van verschillende impulsen binnen deze gigantische verzameling lichamen ontstaat op den duur de draaiende spiraalvorm, zoiets heb ik tenminste eens ergens gehoord. Ik kan het dus mis hebben, maar ik post het hier maar even als suggestie. :)
thermo1945

... maar door de middelpuntvliedende krachten -centrufigatiekrachten ...
Alle sterren in de Melkweg draaien om de kern. Hoe verder naar buiten, hoe kleiner de snelhedi. De totale beweging lijkt op een draaikolk.

Als er geen aantrekking is, vliegt de ster rechtdoor. Danzij de gravitatie wordt de ster voortdurend de bocht om getrokken. Er is dus maar sprake van één kracht en er is dus geen krachtevenwicht.

Heel algemeen: als een voorwerp wil ronddraaien, is een naar het middelpunt gerichte kracht nodig. Die noodzaak wordt de centripetaalkracht genoemd, ook wel middelpuntzoekende kracht.

In het geval vd ster wordt de noodzakelijke centripetaalkracht geleverd door de gravitatie.

Centrifugaalkracht bestaat niet en is een rudiment uit natuurkunde van meer dan 50 jaar geleden.
Proximo

Phillip schreef:eigenlijk kan dat géén "zwart gat" zijn:

een zwart gat zuig al het lichtenergie op. terwijl als je naar de foto kijkt zie je een gigantisch feel wit-geel licht.

een "Wit Gat": één die de lichtenergie uitspuwd 8-)

Bij mijn weten komt er wel degelijk energie vrij wanneer een zwart gat iets opzuigt en dat gaat dan gepaard met lichtemissie.

Maar op uw vraag over wat er in het 'oog' van de melkweg 'hangt', ik weet het zelf niet maar men neemt aan dat het een zwart gat is dus ben ik geneigd dat ook te geloven. Dat is mss wel de foute attitude (zeker omdat het niet bewezen is, right?) maar bij gebrek aan een betere optie pi.gif
simplicity is something of infinite beauty
Gast

Phaesimbrotos schreef:Ik zie niet in wat er grappig is aan die opmerking, witte gaten bestaan (theoretisch iig) gewoon.

http://en.wikipedia.org/wiki/White_hole

Hoe ontstaan witte gaten dan?

Is een wit gat de andere kant van een zwart gat?
Om de 1 of andere reden stel ik mij een "wit gat" voor als een doornormale ster ...

Sterren "spuwen" toch licht uit?
Wendyke

Hoi Hoi,

Ik heb me speciaal geregistreerd om je een antwoord te kunnen geven. Het midden 'oog' is geen zwart gat... dat zou alle licht errond opslokken! Wat jij hebt is een foto van de melkweg. Onze melkweg is een spiraalstelsel, meer specifiek een balkspiraalstelsel.

De balk in het midden is dus de kern van onze melkweg. Dat is beslist geen zwart gat... In het centrum (het oog) zit een grotere concentratie aan sterren, nevels en stof, daarom dat het zoveel licht geeft. De armen errond zijn de spiraalarmen waarin de aarde, de zon, en alle andere planeten zitten. Dit geheel voert een draaibeweging uit, waardoor de armen zo uittrekken tot er geen vorm meer is te bespeuren -> dat betekent dan ook het einde van de melkweg!

Hopelijk is het een beetje verhelderend...

Terug naar “Ruimtefysica”