albert davinci
Artikelen: 0

Re: Koppeling van religie aan onderwijs? Gewenst of niet?

Naar mijn smaak is één belangrijk punt nog onderbelicht en ik zou dan ook graag wat reacties daarop hebben.

Veel christelijke scholen zijn enkel officieel in naam christelijk omdat ze dan hun school wit kunnen houden. Immers, openbare scholen moeten alle leerlingen aannemen, zogauw een school zichzelf christelijk noemt mogen ze leerlingen weigeren.

Veel scholen maken dan ook gretig misbruik van het etiket christelijk om leerlingen te kunnen weigeren en het aantal allochtonen beperkt te houden zodat hun school niet te veel leerlingen heeft met een taal/onderwijs/opvoeding-achterstand.

Het gevolg daarvan is dat andere scholen weer opgescheept zitten met onnatuurlijk grote concentraties van achterstandleerlingen en je dus een tweedeling krijgt op basis van huidskleur.

Dit is, naar wat ik heb begrepen heb de voornaamste reden dat de politici 2 jaar geleden of zoiets hebben gediscussieerd ofdat artikel 23 niet zou moeten worden afgeschaft.
Ruben Kwast

Zoals ik al eerder zei, krijgen we niet alleen studie in de christendom, maar ook in andere grote religies. Leerkrachten godsdienst hebben ook die geloven bestudeerd en weten er dus ook veel van. Wij leren dat van hun en wij leren het weer aan andere leraren die het niet weten. Dat gebeurd natuurlijk bijna nooit, maar het gaat om de essentie! :) We proberen gewoon een muti-culturele en muti-religieuse school te vormen. Dat is immer een van de leefregels die ik nastreef als christen.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
Morris G.

... alleen ik denk dus dat ze niet goed weten waar ze nou eigenlijk uit kunnen kiezen, dat 1 kant de voorkeur heeft wegens de achtergrond van de school.
Dat zou best wel eens kunnen. Waar het hart vol van is, ...... Maar dat is bij elk vak zo. Als je geschiedenis als vak geeft en je bent 'verliefd' op bijvoorbeeld op de romeinen zal je daar waarschijnlijk meer over vertellen.

Godsdienst wordt ook wel Levensbeschouwing genoemd op sommige scholen, en dan wordt toch echt naar andere culturen/ religies gekeken. De docenten die de lessen geven zijn dan vaak christenen maar toch in staat om een kijk in de keuken van anderen te geven; min of meer neutraal. En zo hoort het naar mijn mening ook te zijn.
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]
albert davinci

Zoals ik al eerder zei, krijgen we niet alleen studie in de christendom, maar ook in andere grote religies. Leerkrachten godsdienst hebben ook die geloven bestudeerd en weten er dus ook veel van. Wij leren dat van hun en wij leren het weer aan andere leraren die het niet weten. Dat gebeurd natuurlijk bijna nooit, maar het gaat om de essentie! :) We proberen gewoon een muti-culturele en muti-religieuse school te vormen. Dat is immer een van de leefregels die ik nastreef als christen.
Als jullie toch al godsdienstles krijgen zoals op een openbare school, waarom zouden we dan niet gewoon een openbare school maken van jullie school :)
Ruben Kwast

Albert Davinci, ik hoop dat je ongelijk hebt. Wat je eigenlijk zegt is dat veel ouders de middelbare school van hun kinderen kiezen. Ik hoop dat dit niet zo is. De smurfjes, hoe klein ook, zij echt wel in staat zelf een dergelijke beslissing nemen. Natuurlijk zal religie hier in niet altijd een rol spelen, maar bij mij was het wel een factor. Uiteindelijk is het de keuze van het kind, niet van de ouders.

Waar je wel volledig gelijk mee hebt is je opmerking dat kinderen twijfelen aan het geloof en zich houden aan de feiten. Dat is zo, dat is iets dat ik ook niet ga ontkennen. Maar het is juist goed om die kinderen wel aan het denken te zetten door vakken als godsdienst en levensbeschouwing te geven. Kinderen die namelijk zich houden bij de feiten kunnen heel respectloos en onbegrijpelijk tegenover gelovigen staan.

Over dat CSG's kinderen mogen wijgeren, dat vind ik absuluut belaggelijk. Je kiest als school voor christelijk onderwijs te geven. Ik vindt dat je iedereen die openstaat om jou aanpak te accepteren ook moet accepteren. Een christelijke school die mensen wijgert is heel verkeerd en niet-christelijk bezig...
Ruben Kwast

Als jullie toch al godsdienstles krijgen zoals op een openbare school, waarom zouden we dan niet gewoon een openbare school maken van jullie school :)

Ik zou het werkelijk niet weten :)

Lijkt mij ook het beste (zie 1 post omhoog >edit<: lees laatste post pagina 1 )
Assassinator

De smurfjes, hoe klein ook, zij echt wel in staat zelf een dergelijke beslissing nemen. Natuurlijk zal religie hier in niet altijd een rol spelen, maar bij mij was het wel een factor. Uiteindelijk is het de keuze van het kind, niet van de ouders.
nou, ik zie een 4 jarig kind nog geen betoog tegen zijn ouders houden waarom hij niet naar een christelijke school zou willen gaan. ook op latere leeftijd (middelbare) hoeft het nog niet helemaal de eigen keus te zijn maar dan kunnen ze die keuze wel maken. op de basisschool (daar begint alles) hebben de kinderen die eigen keuze niet, omdat ze niks van de keuzemogelijkheden weten (en welke er uberhaupt zijn)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Ruben Kwast

Maar kinderen op de christelijke bassisschool worden niet onherstelbaar gemuteerd ofzo. Volgens mij heb je het idee dat mensen die naar een christelijk school gaan, voor de rest van hun leven getekend zijn, dat is absoluut niet waar.

Kinderen die niet zelf mogen kiezen naar welke middelbareschool ze gaan is volgens mij verboden. En natuurlijk kan een kind van 4 geen eigen schoolkeuze maken. Maar wat ik zeg, zo erg is dat helemaal niet.
qrnlk
Lorentziaan

Wat is religie in deze context? Alleen religie of elke ideologie? Zou een koppeling van communisme aan onderwijs anders zijn? Of een koppeling van een filosofie aan onderwijs?

Dit lijkt mij een zeer subjectief allemaal.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Michaelm

Religie is een ideologie die er voor zorgt dat de deelnemers zich hoger kunnen voelen dan de niet-deelnemers.

Dit is bij communisme en filosofie niet het geval.
All errors are intentional but mistakes could have been made.
qrnlk
Lorentziaan

Michaelm schreef:Religie is een ideologie die er voor zorgt dat de deelnemers zich hoger kunnen voelen dan de niet-deelnemers.

Dit is bij communisme en filosofie niet het geval.
Nu generaliseer je wel heel erg.

Lang niet alle religieuze mensen hebben een superioriteitsgevoel ingebakken, het onderwerp nederigheid is nog al populair in die kringen. Terwijl er wel degelijk groepen zijn die een bepaalde filosofie aanhangen die die zich bijvoorbeeld superieur achten aan religieuze mensen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Ruben Kwast

Religie is een ideologie die er voor zorgt dat de deelnemers zich hoger kunnen voelen dan de niet-deelnemers.
:)

Volgens mij snap je niet goed wat 'geloven' is. Mijn doel is echt niet mij hoger te voelen dan een ander. Ik weet niet hoe je op dit (vreemde) idee komt, maar er klopt echt niks van. Ik vind dat als je zoiets zegt, je heel disrespectvol tegenover religie staat. Zeker nooit godsdienst gehad op school :)
Assassinator

emm, ja dat klinkt mij ook niet helemaal goed in de oren. maar nee, tuurlijk worden ze niet verminkt :) maar ze krijgen toch (in mindere of meerdere maten) een vooroordeel mee (in ieder geval flinke kans daarop) en kunnen makkelijk vooroordelen over andere dingen ontwikkelen op die manier.

- Robert Heinlein -
Ruben Kwast

Een vooroordeel zou ik het niet noemen. Ze krijgen meer inzicht over het geloof, want dat willen de ouders van die kinderen. Je moet iets eerst hebben geprobeerd om het niet leuk te vinden, toch? Het is niet zo dat kinderen die naar een christelijk school nooit van het christendom af kunnen stappen. De ouders willen alleen graag dat het kind iets leert over het christendom, omdat ze denken dat het kind daar goed aan doet. Ouders willen niet dat hun kind een kans mist die in hun ogen heel belangrijk is. Dat moet je toch kunnen begrijpen. Daarom is het zo belangrijk dat mensen die kans krijgen.
Assassinator

ja van 1 geloof, gezien vanuit het oogpunt van het christelijk geloof zelf. op middelbare scholen is dit vaak veel minder, maar op basisscholen weer meer. alleen het gaat niet om de ouders, kinderen moeten gewoon zo veel mogelijk leren. ouders denken altijd vanuit hun eigen standpunten maar daarmee beinvloed je je kind. bijv: als je vader bij de PvdA zit ofzo en je weet dat al van kinds af aan etc etc dan ga je sneller later op de PvdA stemmen. ik zie dat heel erg bij een vriend van mij wiens pa bij het CDA zit. mijn ouders hebben nooit verteld wat ze kozen, nu ik daar over nadenk zie ik dat dat een hele slimme zet is geweest. ik krijg nu meer de kans om mijn eigen visie te ontwerpen. nu zeg ik niet dat bij kidneren van CSG's dat niet kunnen, maar wel iets minder. ze kennen het verhaal iets meer van 1 kant, gelukkig is het meestal niet zo erg dat ze het helemaal maar van 1 kant zien.

- Robert Heinlein -

Terug naar “Rechtswetenschappen”