Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Michaelm
Artikelen: 0

Re: Is onderwijs een overheidstaak?

Het is gewoon een feit. En als je niet snapt dat er een verschil is in theorie en praktijk dan is dat jammer voor jou en dat heeft niks met rekenen te maken.

Ik heb toch al gezegd dat je de beste kan zijn in iets maar als je dat diploma niet hebt kan je het schudden.

Ik werk op de werkvloer, daar waar het werkelijke werk gedaan moet worden.

Ik ziet niet op een kantoortje na te denken hoe het in 'theorie' zou kunnen of zelfs zou moeten werken.

Dat jij alleen maar aan die paar mensen met die hele hoge baantjes denkt daar kan ik niks aan doen.

Wat heb je aan een land vol managers als er niks meer te managen valt ?!?

Het hele diploma gedoe is gewoon flink uit de hand gelopen en dat weet je zelf ook.

Havo nodig om achter de Kassa te mogen zitten, kom nou zeg.

ISO is ook zo'n leuke boosdoener daarvoor.

Dat schrijft bedrijven voor 'gediplomeerd' personeel te hebben.

Er zijn zat mensen die het werk best kunnen leren en misschien nog wel beter beheersen dan iemand die dat domme diploma gehaald heeft maar daar willen bedrijven niet aan. Dat kost inspanning (lees: geld) en scholing is een zaak voor de maatschappij en niet voor ons als bedrijf. Nou ja, als de overheid ons subsidie wil geven dan willen we het nog wel doen. Moeten er natuurlijk wel ook belastingvoordelen aanzitten he, anders wordt het weer net iets te duur.

En jij wil graag die bovenste top nog meer bevoordelen door ze nog meer in de schoot te werpen.

Ik zei al eerder dat die paar toptalenten wat je dan krijgt hier weggehaald worden vanwege het loonplaatje wat elders meer lokt.

Zolang het goedkoper blijft voor bedrijven om de buitenlandse talenten met gelijkblijvende produktie kwaliteit naar hun eigen land te halen zullen ze dat doen.

Hoe vaak lezen we niet over dat er weer ergens zo'n manager met de cijfertjes getoverd heeft om zijn verdiensten wat rooskleuriger voor te kunnen stellen ?

Hoe vaak zullen ze niet zelf met nieuwe 'meetbare' dingen komen die hun eigen functioneren ophemelt.

Dat gaat allemaal makkelijk op een kantoortje.

Op de werkvloer heb je al die voordelen niet.

Daar komen zulke 'handigheidjes' niet van pas.

Daar werkt meer dan de helft van de tijd 'hard werken' nog niet eens.

Daar is het 'ik mag je' gehalte waarover die voetballers zeuren bijna aan de orde van de dag.

Daar is de plek waar je de winst kunt behalen en niet met nog meer managers.

En daar is dus ook de plek waar je in moet investeren.

En daar komt heel wat meer bij kijken dan zorgen voor hoge diploma's.

Niet iedereen kan hetzelfde of net zoveel leren dan de andere.

Iedereen heeft wel talenten. Zorgen dat die talenten ontdekt worden in een vroeg stadium en daar dan het onderwijs op spitsen levert ongetwijfeld het meeste rendement op. Natuurlijk hebben we allemaal een bepaalde basis nodig en het zou mooi zijn als die ook uiteindelijk voor iedereen hoger komt te liggen maar of dat werkelijk zal lukken weet ik ook niet.

De nadruk moet in ieder geval NIET op de toptalenten liggen maar op de talenten van elk mens individueel.

Dan krijgen we vanzelf de besten in hun vakgebied in Nederland.

Dan komen de bedrijven vanzelf wel hierheen want het is veel moeilijker om ineens zo'n hele zooi mensen naar hun land te halen.

Het is goedkoper om hierheen te komen.

En de moraal van het verhaal is. Alles draait om geld.
All errors are intentional but mistakes could have been made.
1207

albert davinci schreef:Dus nog een keer voor de echt koppige mensen: Het is volgens het plan wat ik hierboven beschreven heb perfect mogelijk om de toptalenten extra mogelijkheden te geven zonder dat het ten koste gaat van de gewone mensen en dit zonder dat het ons netto geld kost.

Ik zou zeggen, probeer er maar gaten in te schieten  :wink:
ik lees in je verhaal weinig over de financiele kant.

kort en hypothetisch gesteld

we hebben 100 euro voor 100 lln.

is 1 euro per leerling

geef je nu 10 toptalenten 1.5 euro zul je toch op iemand moeten besparen denk ik dan
curious

Mijn idee hierover: onderwijs is 100% een zaak voor en van de overheid. De overheid zou er op toe moeten zien dat op alle scholen hetzelfde onderwijs gegeven wordt, waarin zeker studiestof aan de godsdiensten welke in ons land veel beleden worden gewijd zou moeten zijn. Alsook aan allerhande psychologische/filosofie kwesties: wat is geluk? Hoe kun je voorkomen volksziekte nr 1 -depressiviteit- op te lopen? hoe zou je een goede vriend, partner, ouder kunnen zijn?

En van allerlei op het gebied van lichamelijke verzorging en gezondheid.

Denk eens aan het belang van voorlichting op het gebied van voeding.

Hoeveel procent van de tieners heeft een overgewicht? Hoe ongelukkig zijn ze daaronder, wat betekent dit voor hun gezondheid, het op peil houden van hun conditie, enz

Inderdaad, de overheid bakt er niets van.

Maar privatisering houdt onvermijdelijk een soort demoralisering in. Privatisering zal betekenen jongeren af te laten richten zo goed mogelijk zo veel mogelijk geld binnen te slepen in de kortst mogelijke tijd, via de snelst mogelijke weg.
just curious
1207

Curious

een school is geen opvoedingsgesticht. ze kunnen niet alle maatschappelijke problemen oplossen. Hooguit bespreken

scholen kun je niet verantwoordelijk stellen als ouders er geen probleem mee hebben dat zoonlief enkel mcdonalds wil eten en 5u per dag aan pc hangt
qrnlk
Lorentziaan

Persoonlijk zie ik opvoeding en onderwijs voornamelijk als een taak van de ouders (of familie/stam/dorp). Ook toen er nog geen nationale overheden waren was er recht, handel en ook onderwijs; dus het is niet altijd een overheidstaak geweest.

Persoonlijk vind ik het een groot risico dat als het onderwijs inderdaad als een overheidstaak wordt gezien dit zal leiden tot uniformiteit. De natuurlijke, en voor de ontwikkeling van de mensheid essentiële, variatie in kennis zal verminderen en daarmee gaat veel kennis verloren.

Als er variatie is in kennis en inzicht zullen twee mensen meer weten dan 1 alleen, maar als je een uniform onderwijs stelsel hebt zullen twee mensen samen amper meer weten dan 1 alleen.

Dat het onderwijs uniform wordt is automatisch het gevolg van de beperkingen van een central overheid om met variatie (pluriformiteit) om te kunnen gaan.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
ferry

Even een paar opmerkingen.

- Opvoeden is inderdaad de taak van ouders en niet van scholen.

- Dat onderwijs een overheidstaak kan zijn, wil niet zeggen dat de overheid de INHOUD van het onderwijs zou moeten bepalen (daar ben ik zeer zeker op tegen).

- Ik werk op een kantoor en daar loop ik niet de hele dag fraude te plegen en ik ben ook geen manager.
Adpruys

curious schreef:Mijn idee hierover: onderwijs is 100% een zaak voor en van de overheid. De overheid zou er op toe moeten zien dat op alle scholen hetzelfde onderwijs gegeven wordt, waarin zeker studiestof aan de godsdiensten welke in ons land veel beleden worden gewijd zou moeten zijn. Alsook aan allerhande psychologische/filosofie kwesties: wat is geluk? Hoe kun je voorkomen volksziekte nr 1 -depressiviteit- op te lopen? hoe zou je een goede vriend, partner, ouder kunnen zijn?  

En van allerlei op het gebied van lichamelijke verzorging en gezondheid.  

Denk eens aan het belang van voorlichting op het gebied van voeding.

Maar privatisering houdt onvermijdelijk een soort demoralisering in. Privatisering zal betekenen jongeren af te laten richten zo goed mogelijk zo veel mogelijk geld binnen te slepen in de kortst mogelijke tijd, via de snelst mogelijke weg.
Alle kwesties in de eerste alinea, daar zijn de meningen zeer over verdeeld en veranderen de inzichten bijna dagelijks. Als van staatswege vastgesteld wordt wat de kinderen hierover moeten leren, is dat dan een verbetering?

Wat betreft de tweede alinea: dat mag je wel uitleggen.

Nu is het overigens zo dat de meeste lagere en middelbare scholen private scholen zijn in Nederland. Dit in tegenstelling tot de VS.
ferry

Nu is het overigens zo dat de meeste lagere en middelbare scholen private scholen zijn in Nederland. Dit in tegenstelling tot de VS.

:)
Adpruys

Wat wil je weten? ze krijgen geld van de overheid en moeten aan bepaalde eisen voldoen maar zijn geen staatsscholen. Je kunt een school beginnen in Nederland. Ik ken mensen die dit gedaan hebben (Jenaplanschool) als er dan voldoende leerlingen zijn krijg je geld per kind. de inspectie komt een keer langs etc.

In de VS zijn High schools enzo overheidsscholen en gratis. je hebt wel private scholen, met name katholieke, die krijgen geen subsidie.
ferry

Ja, je KUNT een school beginnen in Nederland, dat kan ook in Amerika. Maar, het gegeven is dat de meeste scholen door de overheid gefinancierd worden, net als de universiteiten.
OneStepForward

Met als grote verschil dus, dat iedereen z'n kinderen naar het 'bijzonder onderwijs' kan sturen, terwijl in landen als de VS je meestal best wat geld zult moeten hebben om een private school te kunnen betalen. In Nederland dus niet. Wel bestaat er vaak zoiets als een ouderbijdrage, maar zelfs dan is het zo dat je dat niet hoeft te betalen als je dat niet kunt opbrengen.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Michaelm

Alleen moet je dan niet raar opkijken als je kind buitengesloten wordt bij allerlei activiteiten die de school van dat geld zegt te organiseren.
OneStepForward

Ik heb op zulke scholen gezet, maar ik kan me niet herinneren dat er bepaalde leerlingen waren die aan bepaalde activiteiten niet mee deden.

Daarbij, waarom zou een school dat doen? Ik meen nl. te herinneren dat de overheid bij springt en niet dat een school dus minder geld zou krijgen.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Michaelm

Mijn school dreigde met het niet uitreiken van mijn diploma als mijn ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet zouden overmaken.

Er is rechtshulp aan te pas moeten komen om mijn zuurverdiende diploma alsnog te krijgen.

Zo nu jij weer :)
OneStepForward

Ok, hier komt die:

Wat een rare school... :)

Terug naar “Politicologie en Economie”