Het is gewoon een feit. En als je niet snapt dat er een verschil is in theorie en praktijk dan is dat jammer voor jou en dat heeft niks met rekenen te maken.
Ik heb toch al gezegd dat je de beste kan zijn in iets maar als je dat diploma niet hebt kan je het schudden.
Ik werk op de werkvloer, daar waar het werkelijke werk gedaan moet worden.
Ik ziet niet op een kantoortje na te denken hoe het in 'theorie' zou kunnen of zelfs zou moeten werken.
Dat jij alleen maar aan die paar mensen met die hele hoge baantjes denkt daar kan ik niks aan doen.
Wat heb je aan een land vol managers als er niks meer te managen valt ?!?
Het hele diploma gedoe is gewoon flink uit de hand gelopen en dat weet je zelf ook.
Havo nodig om achter de Kassa te mogen zitten, kom nou zeg.
ISO is ook zo'n leuke boosdoener daarvoor.
Dat schrijft bedrijven voor 'gediplomeerd' personeel te hebben.
Er zijn zat mensen die het werk best kunnen leren en misschien nog wel beter beheersen dan iemand die dat domme diploma gehaald heeft maar daar willen bedrijven niet aan. Dat kost inspanning (lees: geld) en scholing is een zaak voor de maatschappij en niet voor ons als bedrijf. Nou ja, als de overheid ons subsidie wil geven dan willen we het nog wel doen. Moeten er natuurlijk wel ook belastingvoordelen aanzitten he, anders wordt het weer net iets te duur.
En jij wil graag die bovenste top nog meer bevoordelen door ze nog meer in de schoot te werpen.
Ik zei al eerder dat die paar toptalenten wat je dan krijgt hier weggehaald worden vanwege het loonplaatje wat elders meer lokt.
Zolang het goedkoper blijft voor bedrijven om de buitenlandse talenten met gelijkblijvende produktie kwaliteit naar hun eigen land te halen zullen ze dat doen.
Hoe vaak lezen we niet over dat er weer ergens zo'n manager met de cijfertjes getoverd heeft om zijn verdiensten wat rooskleuriger voor te kunnen stellen ?
Hoe vaak zullen ze niet zelf met nieuwe 'meetbare' dingen komen die hun eigen functioneren ophemelt.
Dat gaat allemaal makkelijk op een kantoortje.
Op de werkvloer heb je al die voordelen niet.
Daar komen zulke 'handigheidjes' niet van pas.
Daar werkt meer dan de helft van de tijd 'hard werken' nog niet eens.
Daar is het 'ik mag je' gehalte waarover die voetballers zeuren bijna aan de orde van de dag.
Daar is de plek waar je de winst kunt behalen en niet met nog meer managers.
En daar is dus ook de plek waar je in moet investeren.
En daar komt heel wat meer bij kijken dan zorgen voor hoge diploma's.
Niet iedereen kan hetzelfde of net zoveel leren dan de andere.
Iedereen heeft wel talenten. Zorgen dat die talenten ontdekt worden in een vroeg stadium en daar dan het onderwijs op spitsen levert ongetwijfeld het meeste rendement op. Natuurlijk hebben we allemaal een bepaalde basis nodig en het zou mooi zijn als die ook uiteindelijk voor iedereen hoger komt te liggen maar of dat werkelijk zal lukken weet ik ook niet.
De nadruk moet in ieder geval NIET op de toptalenten liggen maar op de talenten van elk mens individueel.
Dan krijgen we vanzelf de besten in hun vakgebied in Nederland.
Dan komen de bedrijven vanzelf wel hierheen want het is veel moeilijker om ineens zo'n hele zooi mensen naar hun land te halen.
Het is goedkoper om hierheen te komen.
En de moraal van het verhaal is. Alles draait om geld.