Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Vortex29
Artikelen: 0

Re: Tesla's ring

Ik denk dat de zwaartekracht niet zo'n probleem zal zijn.
Heb je geen idee hoe groot de drukkracht in de ring wordt?
Een groter probleem is langs een rechte lijn (keerkring) te blijven, zodat de twee uiteinden bij het vervaardigen van de ring bij elkaar uitkomen.
Alle stoffen zijn in een bepaalde mate buigzaam. En zeker over een afstand van 40000 km heb je veel speling.
Gray

in open lucht kan ook gebruik worden gemaakt van satteliet(gps), eventueel die van het amerikaanse leger tot op 10cm nauwkeurig.
Ponyhaar

Zo'n ring zal sneller dan de aarde moeten roteren zodat de middelpuntvliedende krachten het ding gespannen houden.

Anders stort hij onherroepelijk in.

Hoe snel dan wel?

Als hij te langzaam roteert, zullen er drukkrachten ontstaan die het materiaal samenpersen, en stort hij in.

Te snel levert trekkrachten op en de ring zal breken.

Dus om het ding eerst op pijlers te bouwen en die daarna weg te halen zal niet lukken.

Wat wel zou kunnen: de delen buiten de dampkring in een baan om de aarde brengen en daar aaneenkoppelen tot 1 geheel.

Volgens mij moet de omloopsnelheid op 100km hoogte ergens tussen 1 of 2 uur zitten, dus moet het gevaarte 10 a 20 maal zo snel dan de aarde roteren om de krachten in evenwicht te houden.

Overigens is de ring van Saturnus geen vaste vorm, maar een gigantische verzameling losse deeltjes die alle in hetzelfde vlak in een baan om de planeet cirkelen.
jaja

vortex29 schreef:Quote:

Ik denk dat de zwaartekracht niet zo'n probleem zal zijn.

Heb je geen idee hoe groot de drukkracht in de ring wordt?
Nee, wat bedoel je met drukkracht?

De zwaartekracht per meter lengte lijkt me constant
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!
Vortex29

Overdenk het volgende:

Je bekijkt de ring in twee delen, één helft op het westelijk halfrond en de andere helf op het oostelijk halfrond. Deze twee helften zullen in tegengestelde richting door de zwaartekracht tegen elkaar worden geduwd. Hoe groot denk je dat deze kracht is?
jaja

Maar die krachten worden over de hele ring verdeeld, dus lijkt me niet zo groot worden.
Ponyhaar

Nou, dat zal zeker wel zo zijn.

De totale kracht op de ring is de som van de zwaartekracht op ieder punt van de ring.

Dit totaal zal dus een gigantische kracht richting het middelpunt opleveren, waardoor de ring in elkaar gedrukt zal worden.

Stel dat hij van aluminium gemaakt is, en 10 cm dik, vierkant van vorm, dan weegt 10 cm ring 2,755 kg.

10 meter 275,5 kg

10 kilometer 275500 kg

40.000 kilometer 1102000 TON!

Met deze kracht wordt hij dus samengedrukt, lijkt me niet dat het aluminium dat aankan!

Hij moet dus snel roteren, om deze kracht te compenseren zoals een satelliet om de aarde draait.
jaja

Ja, dat is dus 27,55 kg per meter aluminium. Dat kan het wel hebben.

De krachten mag je niet zomaar optellen. Die totale kracht werkt natuurlijk ook over de hele lengte van de ring.

kilometers lucht op de aarde zorgt ook maar voor een druk van 105 N/m2 = 1 atm

Nu werkt de druk van een gas wel alle kanten op, maar toch.
Vortex29

Een aluminium ring met een doosnede van 10 bij 10 cm lijkt me niet echt stabiel. Welke afmetingen zijn wel stabiel?
Gray

De ring zou ook niet perse volledig uit zichzelf moeten omhoog blyve, Op bepaalde plaatsen kan men via een magnetische cirkel, de ring stabiel houden, op die plaatsen zou ook kunnen energie opgewekt worden. ( wat de uiteindelyke bedoeling zou moeten zyn.)

De ring zou moeten bestaan uit een voldoende stevige stof (sterker dan diamant en lichter dan balsahout, en ook nog eens magnetisch of op een of andere manier toch kan zorgen voor energie) zodat het kan weerstaan aan de enorme drukken die de ring naar binnen drukken, op die manier den ik wel dat er een vertraging zal zyn tov de aarde.

De ring zou men ook in de ruimte kunnen ontwerpen en dan over de aarde plaatsen?? (nog wel science fiction :shock: )
Anonymous

tja, ik geef toe dat het wel enorm indrukwekken zou zijn...

maar realiseerbaar... :shock:

zeker als je wat gaat rekenen, en die vergelijking met diamant en balsahout...
K. Jansen

40.000 km aan koolstof-nano-buisjes produceren :shock: Alhoewel ze deze nog nooit langer dan 3 cm hebben kunnen maken...
Gamer!!!

ik denk dat het onmogelijk is hoor. Je moet ook rekening houden met onvoorziene omstandigheden, zoals meteorietenregens en zo, en ruimtevaart?? om zo maar eens wat op te noemen
K. Jansen

ik denk dat het onmogelijk is hoor. Je moet ook rekening houden met onvoorziene omstandigheden, zoals meteorietenregens en zo, en ruimtevaart?? om zo maar eens wat op te noemen
Niet als je de ring 1 meter boven de grond plaatst :wink: Maja dan doorkruis je altijd nog enkele oceanen, duizenden wegen, dorpen/steden e.d.
Ponyhaar

Ja, dat is dus 27,55 kg per meter aluminium. Dat kan het wel hebben.

De krachten mag je niet zomaar optellen. Die totale kracht werkt natuurlijk ook over de hele lengte van de ring.

Nee, dat ben ik absoluut niet met je eens!

Denk je eens in dat je die ring doormidden zou zagen en de twee helften van elkaar probeert te duwen, dan zou je de beide ringhelften moeten optillen.

En daarmee het gewicht van de gehele ring.

Oftewel je hebt een kracht van 1102000 TON nodig om beide ringhelften uit elkaar te drukken!!!

Met deze druk rusten de beide ringhelften dus op elkaar.

Deze gigantische druk zal overal in de ring aanwezig zijn, aangezien het niets uitmaakt op welke positie je de ring doorzaagt.

Ik ga er om het niet al te gecompliceerd te maken, vanuit dat de aarde een zuivere bol is en de zwaartekracht overal even sterk.

Er bestaan geen materialen op aarde die deze krachten kunnen weerstaan dus kan hij niet stilstaan tov. de aarde.

Terug naar “Natuurkunde”