chrisk
Artikelen: 0

Re: webcam op telescoop

Toen ik vanochtend mijn telescoop op mars richte met mijn webcam erop zag ik wel mars, ik ga scherpstellen en hoe verder ik scherp stelde hoe veller bolletje ik kreeg, er was niks van detail te zien alleen maar een lichte bol. Ik zit nu op school ik zal vanmiddag of vanavond even een filmpje uploaden.
chrisk

Hier zijn het filmpje en het eindresultaat dat ik ervan hebben kunnen maken, dit filmpje is zwart wit, maar bij het kleure filmpje zag je geen verschil, maar ik vermeld het maar even.

www.da3.nl/mars1/8.avi

www.da3.nl/mars1/mars.jpg
skywatcher

Hmmm, ik heb ook een ToUcam Pro II, maar mijn serie nummer is PCVC 840k/20... Wat is dan het verschil met de PCVC 840k/00?
hm you lost me on this one :shock: echt waar

maar als hij er uit ziet zoals deze zou ik me geen zorgen maken

dat is namelijk de 'onze'
skywatcher

chrisk schreef:Hier zijn het filmpje en het eindresultaat dat ik ervan hebben kunnen maken, dit filmpje is zwart wit, maar bij het kleure filmpje zag je geen verschil, maar ik vermeld het maar even.

www.da3.nl/mars1/8.avi

www.da3.nl/mars1/mars.jpg
oké ik juist je filmpje bekeken en je bent er bijna

de reden dat je niks zag is door de helderheid

best is dat je de instelling veranderdt

kzal later wat fotoos posten met een beetje uitleg
Brinx
Lorentziaan

Hee wat grappig chrisk, je ziet Mars zo het beeld uitlopen. :shock:

Die ToUcam valt trouwens goed te modden, naar het schijnt. Neem eens een kijkje op deze pagina:

http://www.astrosurf.com/astrobond/ebrawe.htm

en lees alles goed door. De lichtgevoeligheid valt erg te verbeteren, en de scherpte ook. Dit kan, kort gezegd, gedaan worden door er een grijswaarden-CCD van te maken. Op die manier draagt iedere afzonderlijke CCD-pixel bij aan de opbouw van het beeld (bij een kleurenCCD wordt het uiteindelijke beeld gevormd uit de interpolatie van die pixel samen met verschillende naburige kleurenpixels). Nadeel is natuurlijk dat je foto's in grijswaarden eruit komen...misschien dat een setje filters hierbij helpt?

Die mod voor de ToUcam wordt op de camera zelf geinstalleerd (De firmware wordt geflasht), dus er is in principe een klein risico dat het misgaat. Dat je het even weet...
skywatcher

stap1;

voordat je begint te filmen klik je op beeld aanpassen

Afbeelding

en kies je geavanceerde instellingen

er zal een nieuwe venster verschijnen

Afbeelding

eerst en vooral moet je helemaal recht het vakje met "volledig automatisch" uitschakelen

die knopjes met getallen van 5 tot 60 is het beeldfrequentie

ik zet die gewoonlijk op 10 of 15 soms op 5

de vier schuifbalkjes hou ik ongeveer in 't midden

daarna klik je vanboven op "camera-instellingen" en krijg je dit

Afbeelding

de wit balans helemaal vanboven laat ik meestal op automatisch

bij belichtingsinstelling het vakje automatisch uitschakelen

en met de schuifbalkjes spelen

let wel tijden de scherpstelling mag het beeld helderder zijn

maar zodra het beeld scherp is gesteld schuif je de gain schuiver naar links tot het beeld heet dim wordt

nu ben je klaar om de filmen

als je film om het achteraf te laten zien mag het natuurlijk wel wat helderder :shock:
skyguy

Ik moet zeggen nadat ik zo wat foto's heb gezien die zijn gemaakt met die toucam begint de verleiding toch wel groot te worden :shock:
Brinx
Lorentziaan

Haha, inderdaad - ik heb er al een besteld, en ik heb nog niet eens een telescoop!! Het lijkt me gewoon leuk om wat te prutsen met zo'n ding. Als het goed is weet ik al behoorlijk wat ermee kan wanneer die scoop komt. :shock:
chrisk

Als ik bij vrecord 5fps inschakel bij de camera instellingen en ga dan een movie maken dat gaat hij automatisch weer terug, terwijl automatisch regelen is uitgeschakeld hoe kan dit?
skywatcher

chrisk, kijk eens even op de vorige bladzijde van dit onderwerp en vertel me een of het zoals op foto 3 of 4 is
chrisk

ziet er precies hetzelfde uit...het enige vershil is dat jij een tabblad heb met opname bron, maar dat maakt verder niet uit. iemand anders vertelde mij dat ik ook 5 fps moest instelle bij beeldinstellingen, maar dat werkt ook niet, zodra ik begin op te nemen gaat hij gewoon naar 15 fps toe, behalve als ik automatisch doe dan doet hij wel wat anders, verder ziet hij niet af van 15fps.

Is er misschien een goed en snel alternatief voor vrecord, ik wil namelijk zo naar buiten toe. :roll: Of misschien weet iemand de oplossing.
skywatcher

da's vreemd chrisk

als je geen enkel "automatisch vakje" hebt aangevinkt hebt zou ja toch met die knopjes moeten kunnen prutsen

trouwens welk programma je gebruikt om op te nemen maakt niks uit

als je aan de instellingen moet zitten zal je altijd het zelfde venstertje zien zoals op de fotoos hier

ik heb zojuist hiergeprobeert om hetzelfde probleem met jou camera na te bootsen maar ik vind niks :roll:

als ik die volautomatisch zet kan ik niks regelen
skywatcher

zeer vreemd chrisk

misschien kan je eens proberen om de software terug te instaleren?

jou instellingen staan inderdaad zoals de mijn

ik kan zo niet direkt een oplossing bedenken ,maar 'k zal wat rondzoeken op Tinternet
chrisk

Ik had dit gevonde, maar staat verder niks over dat helpt:

http://www.urania.be/forum/read.php?f=1&i=...11881&noframe=&

Terug naar “Sterrenkijken”