Moderator: Rhiannon
Vind je? Maar dan blijft objectief gezien de hond toch ook gelijk aan de cavia, en zo via nog 'simpelere' dieren, insecten, schimmels en planten... is de mens dan ook gelijk aan een bacterie?Objectief gezien blijft de hond gelijk aan de kapoentje of de mens.
Een inktvis/octopus heeft voor zover ik weet weinig nut voor de mens, en staat als levensvorm ook heel ver van ons af... Maar omdat het een zeer intelligent & complex wezen is geef ik er wel een zekere "voorkeur" aan boven simpelere dieren die misschien dichter bij ons staan of ons tot meer nut zijn.De enigste reden om voorkeur te geven aan complexere dieren boven de simpelere dieren is omdat complexere dieren meer nut hebben voor de mens. Ik vind echter dat deze motief al meer dan voldoende schade heeft aangericht.
Zou het dan niet in jouw hoofd opkomen om, als je zou moeten kiezen, het diersoort dat meer nut heeft te laten overleven?De enigste reden om voorkeur te geven aan complexere dieren boven de simpelere dieren is omdat complexere dieren meer nut hebben voor de mens. Ik vind echter dat deze motief al meer dan voldoende schade heeft aangericht.
Zou het dan niet in jouw hoofd opkomen om, als je zou moeten kiezen, het diersoort dat meer nut heeft te laten overleven?RDLoos schreef:De enigste reden om voorkeur te geven aan complexere dieren boven de simpelere dieren is omdat complexere dieren meer nut hebben voor de mens. Ik vind echter dat deze motief al meer dan voldoende schade heeft aangericht.
dat is nou eigenlijk wat ik bedoel: objectiviteit is fictieLuke schreef:Dat is ook natuurlijk een hele belangrijke factor
Maar probeer het nu eens objectief te bekijken.
Daar heb je gelijk in, wij kunnnen als mens nooit objectief zijn. Punt.HolyCow schreef:dat is nou eigenlijk wat ik bedoel: objectiviteit is fictieLuke schreef:Dat is ook natuurlijk een hele belangrijke factor
Maar probeer het nu eens objectief te bekijken.
Volledig objectief gezien is er zelfs geen reden waarom je überhaupt een voorkeur zou geven aan levend materiaal boven dood materiaal. Echter subjectiviteit zorgt ervoor dat de mens dit anders ervaart. De waarde van een diersoort rekent men aan de hand van zijn eigen doelen, egoïstisch maar - zoals blijkt - zeer onvermijdelijk.is de mens dan ook gelijk aan een bacterie?
Als deze vraag was gesteld was om subjectiviteit van de mens te meten, moet ik toegeven dat ik een bacterie lager stel dan een mens. Aangezien ik niet graag andere wezens ongemak zie leiden, is het bij mij zo dat ik het belangrijk vindt hoe gevoel door de dier wordt ervaren.Hebben mensen meer rechten dan dieren?
is de mens dan ook gelijk aan een bacterie?
Er is toch een wet tegen dierenmishandeling? Dat is dan toch een recht van een dier, het recht om niet mishandeld te worden?Pff, dierenrechten dat bestaat niet.
Is dat zo? De wet die verbiedt dat mensen elkaar mishandelen is toch ook omdat we dat onterecht of verkeerd vinden, ongeacht of we er zelf getuige van zijn? In die zin verschilt de wet tegen dierenmishandeling daar toch niet zoveel van? Als ik het even op mij persoonlijk betrek: de reden dat ik die wet terecht vind is niet dat ik het onaangenaam vind als een ander een dier mishandelt (ja, ook, maar da's niet de reden), ik vind gewoon dat je levende voelende wezens zo niet hoort te behandelen. Mens noch dier.Die wet is er alleen omdat mensen het onaangenaam vinden om hun soortgenoten een dier te zien mishandelen.
Een hond is wat dat betreft toch handelingsonbekwaam? Als iemand met sterk verminderde geestelijke vermogens (zwaar geestelijk gehandicapt, of hoe je het ook wilt noemen) een ander iets aandoet wordt hij daar ook niet voor veroordeeld, terwijl dat wel zou gelden voor een geestelijk "gezonde" dader.Het is dus een mensenrecht, net zoals alle andere rechten. Het is bedacht door mensen en bindend voor mensen. Want als het een echt dierenrecht was, dan zou je via die wet een hond kunnen veroordelen als hij een kat mishandelt heeft.
Ja is het ook, liever spreek ik van een soort universele omgangsvormen. Waar iedereen die in staat is ze te begrijpen, zich aan dient te houden.Toevoeging: Maar ik ben ook wel voor een ethische omgang met dieren, hoor. Ik vind het alleen absurd om hen "rechten" toe te dichten.