PeterPan
Artikelen: 0

Re: Correctie forum: classificatie van de wetenschappen.

Ger schreef:Dan doe ik het wel.  

Misschien heeft PP nog nooit te maken gehad met psychologie? Nooit de waarde ingeschat van leren van het verleden? Nooit ethische kwesties tegengekomen? Etc...

Sorry, maar ik vind dit gewoon erg onnozel. Dan kun je ook zeggen dat sterrenkunde, moderne natuurkunde en dat soort zaken nutteloos zijn.
Psychologie kan nuttig zijn, net zoals het harken van mijn tuintje, maar noem het geen wetenschap.

Toegepaste psychologie werkt op trucjes en parapsychologie is zelfs pure onzin

en de stand van de psychoanalyse staat nog op het zelfde niveau als in de tijd van Freud.

Om enige kennis te hebben van de geschiedenis is belangrijk (maar niet nuttig), en dat er mensen zijn die zich er professioneel mee bezig houden is prima, maar het is geen wetenschap.

En ethiek? Dan waait net als pedagogiek met de mode mee.

Dat sterrenkunde en de moderne natuurkunde nuttig zijn blijkt al uit het feit dat je achter de computer zit, en dat we nu notie hebben van de gevaren die ons bedrijgen zoals een gat in de ozonlaag, opwarming van de aarde, zonnewinden. verder heb je nog weersinformatie via satelieten enz. enz.

De enigen die het woord wetenschap voortdurend in de mond nemen zijn mensen die zich er niet mee bezig houden. Houd je je er wel mee bezig, dan heb je dat woord niet nodig.

In een college organisatiekunde hoorde ik wel 10 keer het woord wetenschap vallen. Tot de man opeens opmerkte dat organisatiekunde eigenlijk geen wetenschap is. Een geval van laat inzicht.
EvilBro

Zowel psychologie als geschiedenis kunnen op een wetenschappelijke wijze beoefend worden (en als dat gedaan wordt is het resultaat dus wetenschap). Ik denk dan ook dat PeterPan's visie op wat wetenschap is te beperkt is.
PeterPan

Zowel psychologie als geschiedenis kunnen op een wetenschappelijke wijze beoefend worden (en als dat gedaan wordt is het resultaat dus wetenschap). Ik denk dan ook dat PeterPan's visie op wat wetenschap is te beperkt is.
Ik kan ook mijn hobby postzegelsverzamelen op een wetenschappelijke manier beoefenen.

Dus is jouw redenering, houd ik me bezig met wetenschap.
EvilBro

Dus is jouw redenering, houd ik me bezig met wetenschap.
Behalve dat dat erg weinig met kennisvergaring te maken heeft...
PeterPan

PeterPan schreef:Dus is jouw redenering, houd ik me bezig met wetenschap.
Behalve dat dat erg weinig met kennisvergaring te maken heeft...
Een professionele schaker dan die openingen bestudeert en onderzoekt.
Ger

Peter Pan, jij kan dat wel zo mooi zeggen, maar feit is dat jouw opvattingen niet stroken met de definitie van wetenschap. Of is de hele wereld gek behalve jij? Wetenschap beoefenen is theorieën of systemen ontdekken, uitwerken, enz. Dit geldt voor humane wetenchappen net zo goed als voor natuurwetenschappen. In de Van Dale staat zelfs de term "De wetenschap der Taalkunde" vermeld. Tevens staat vermeld bij "wetenschap": (in meer concr. zin) het weten (als boven) op een speciaal gebied. Volgens mij voldoen humane wetenschappen daar toch ook aan.

Jij zegt van geschiedenis dat het belangrijk is, maar niet nuttig. Lijkt mij een tegenstelling, maar dat terzijde. Ik vind het wel nuttig dat we dankzij de geschiedenis gebeurtenissen kunnen zien aankomen. Denk aan beide wereldoorlogen. Door de geschiedenis hebben we geleerd oorlogen te voorkomen. Vrij nuttig, zou ik zeggen. Minstens net zo nuttig als het kunnen gebruiken van een computer dankzij natuurwetenschappen.

Het feit dat jíj de humane wetenschappen niet interessant vind, geeft je niet het recht om ze dan maar niet onder wetenschap te scharen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Mrtn

Laten we hier hierbij houden.

Terug naar de originele discussie..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
Windsurfer

PDK schreef:Aangezien de indeling van dit wetenschapsforum nog steeds te wensen over laat, lijkt het me nuttig hier een schema te plaatsen met de "Classificatie van de wetenschappen": http://www.etiennevermeersch.be/artikels/w...e_wetenschappen

Dit schema komt uit de http://www.tijdsbalk.com en is gebaseerd op de turf HISTORISCH OVERZICHT VAN DE WIJSBEGEERTE van prof. Etienne Vermeersch http://www.etiennevermeersch.be/cursussen/...rte/hoofdstuk_1

Meteen weet je waarom je best de termen geesteswetenschappen, humane wetenschappen of exacte wetenschappen mijdt.

Dat schema van Vermeesch heb ik persoonlijk al eens in discussies over wat wel en geen wetenschap is hier op het forum aangehaald, en is ons bekend.

Maar Vermeersch is ook god niet, en er zijn ten eerste meerdere indelingen mogelijk. Ten tweede, dat argument is hierboven al aangehaald door onder andere DPW, is het voor een forum erg belangrijk de zaak leesbaar en overzichtelijk te houden. Vandaar de huidige indeling.

En over het onderschatten van de bezoekers: zie de opmerkingen in dit forum over bepaalde wetenschappen. Overschatten is ook een gevaar, en bovendien moet dit forum toegankelijk blijven niet alleen voor mensen met reeds veel kennis over de wetenschap, maar juist ook voor diegenen die er kennis willen opdoen.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.
albert davinci

Ik mis eigenlijk geologie als wetenschap.

Ik wil nu niet een discussie beginnen over wat wel en geen wetenschap is maar zolang taal en theologie hier een eigen rubriek hebben verdient geologie als exacte wetenschap dat toch zeker.

Kan iemand uitleggen waarom deze zeer belangrijke wetenschap nog nergens in een rubriek is ingedeeld?
Wouter_Masselink

Omdat er nog niet een dusdanig aantal vragen over zijn gesteld om een eigen forum te verantwoorden. Een leeg forum is een forum wat doodbloed. (Dit is volgens mij al een aantal keren eerder besproken, maar goed)
"Meep meep meep." Beaker
PeterPan

albert davinci schreef:Ik mis eigenlijk geologie als wetenschap.  

Ik wil nu niet een discussie beginnen over wat wel en geen wetenschap is maar zolang taal en theologie hier een eigen rubriek hebben verdient geologie als exacte wetenschap dat toch zeker.
Ik zie bij "Alledaagse wetenschap en overig technisch" wel geologie onderwerpen.

Dus dat lijkt me een goede start.
PDK

Windsurfer schreef:
PDK schreef:Aangezien de indeling van dit wetenschapsforum nog steeds te wensen over laat, lijkt het me nuttig hier een schema te plaatsen met de "Classificatie van de wetenschappen": http://www.etiennevermeersch.be/artikels/w...e_wetenschappen

Dit schema komt uit de http://www.tijdsbalk.com en is gebaseerd op de turf HISTORISCH OVERZICHT VAN DE WIJSBEGEERTE van prof. Etienne Vermeersch http://www.etiennevermeersch.be/cursussen/...rte/hoofdstuk_1

Meteen weet je waarom je best de termen geesteswetenschappen, humane wetenschappen of exacte wetenschappen mijdt.

Dat schema van Vermeesch heb ik persoonlijk al eens in discussies over wat wel en geen wetenschap is hier op het forum aangehaald, en is ons bekend.

Maar Vermeersch is ook god niet, en er zijn ten eerste meerdere indelingen mogelijk. Ten tweede, dat argument is hierboven al aangehaald door onder andere DPW, is het voor een forum erg belangrijk de zaak leesbaar en overzichtelijk te houden. Vandaar de huidige indeling.

En over het onderschatten van de bezoekers: zie de opmerkingen in dit forum over bepaalde wetenschappen. Overschatten is ook een gevaar, en bovendien moet dit forum toegankelijk blijven niet alleen voor mensen met reeds veel kennis over de wetenschap, maar juist ook voor diegenen die er kennis willen opdoen.

De nuances waar ik het over heb zijn niet zo groot dat er een enorme verwarring zou ontstaan, maar wel een verbetering. "Leesbaarheid" en "overzichtelijkheid" van een forum begint bij een zo helder mogelijke terminologie. Dat is trouwens ook een noodzakelijke voorwaarde voor wetenschap; me dunkt dat dit relevant is voor een "wetenschapsforum".

Humane wetenschap? Is er dan ook inhumane wetenschap? Zijn er aan de vermelde humane wetenschappen morele implicaties verbonden?

Exacte wetenschap?

Over 'helderheid' gesproken.

Ik ben echt wel wat verwonderd, temeer omdat ik tot hiertoe geen enkel zinnig tegenargument gelezen heb op de glasheldere uiteenzetting van Vermeersch http://www.skepp.be/artikels/wetenschap-al...g-studie-object , behalve ad hominem en populariteitsargumenten. Ik ben er toch niet zo van overtuigd dat de gemiddelde lezer 'te dom' is om een meer verfijnde indeling te kunnen begrijpen.

Een wetenschapsforum mag consequent zijn met zichzelf: zelfcorrectie en zelfnuance zijn inherente eigenschappen van wetenschap.

En wat primeert in wetenschap? De volkswil of de nauwkeurigheid/nuance?
albert davinci

Omdat er nog niet een dusdanig aantal vragen over zijn gesteld om een eigen forum te verantwoorden. Een leeg forum is een forum wat doodbloed. (Dit is volgens mij al een aantal keren eerder besproken, maar goed)
Niet iedereen heeft dat gelezen hé :wink:

Dan kan ik me voorstellen dat er geen aparte rubriek voor is. Ik vind het wel vreemd dat er maar een matige belangstelling is voor deze zeer interessante wetenschap. Zou dat iets zeggen over het niveau van geologieonderwijs in ons landje? Ik heb namelijk de indruk dat deze discipline in andere landen (USA, Engeland, België) populairder is.

Ontopic, ik voel wel wat voor de argumenten van de TS.
Veertje

De nuances waar ik het over heb zijn niet zo groot dat er een enorme verwarring zou ontstaan, maar wel een verbetering.
Groot genoeg blijkbaar dat je het al over een eventueel "interdisciplinair blok" hebt wat bij mij sterk de indruk wekt dat er overlappingen zijn die opgevangen moeten worden. Als je zoiets als toegepaste wetenschappen gaat introduceren (en je mag je afvragen of er in wetenschapsfilosofische zin bij praktische toepassingen uberhaupt sprake is van "wetenschap") dan rijst bij de gemiddelde (als in: meerderheid, niet als in: dom) student of middelbare scholier al gauw een vraag als: wanneer is menswetenschap toegepaste wetenschap en wanneer niet? Een dergelijke toevoeging aan de indeling maakt het geheel overduidelijk onduidelijk.

Humane wetenschap? Is er dan ook inhumane wetenschap? Zijn er aan de vermelde humane wetenschappen morele implicaties verbonden?
Nee natuurlijk niet. Ik geloof dan ook dat jij de enige bent die daar een verwarrende terminologie in ziet. Humane wetenschap is afgeleid van "human sciences". Net zoals "menswetenschap" een andere term is voor "wetenschap die over de mens gaat". In de Vermeersch indeling wordt daar dan tussen haakjes voor de duidelijkheid bijgezet: "gedragswetenschap". Het feit alleen al dat die verheldering gegeven moet worden zegt misschien wel iets over de benaming "menswetenschappen".

Waarom is economie een gedragswetenschap? En waarom is cultuurwetenschap geen menswetenschap (gedragswetenschap)? Wanneer is kunstwetenschap (wat is dat eigenlijk precies?) een cultuurwetenschap en wanneer een gedragswetenschap (menswetenschap)? Waarom is pedagogie een menswetenschap en geen cultuurwetenschap? Als je het mij vraagt zou pedagogie in de Vermeerschindeling sowieso een toegepaste wetenschap moeten zijn. Zie je het probleem?

Wij zijn een jaar geleden benaderd door Tom Schoepen (die jij moet kennen - voor anderen: beheerder van 't Groot skepptisch discussie forum, hoofdredacteur van skepp.be, webmaster van etiennevermeersch.be) met de vraag om eens naar de Vermeersch indeling te kijken (een vriendelijk, vrijblijvend advies). Dat hebben we gedaan en kwamen tot de conclusie dat een indeling op dit forum vooral handig moet zijn. Een middelbare scholier of student moet in 1 oogoposlag kunnen zien waar hij zijn vraag moet/kan plaatsen. Vakgericht dus. Je ziet hier dan ook weinig twijfel. Het komt voor, maar niet veel. Het moet eenvoudig blijven, zonder overlappingen. Daarbij maakt het niet uit of er in de "echte wereld" overlappingen zijn of niet, het gaat hier vooral om een duidelijke plek voor discussies. Uiteindelijk wil je hier interessante discussies gaan voeren en niet een uur erover na moeten denken waar je je vraag moet plaatsen.

Daarnaast is het een kwestie van vraag en aanbod. Er ontbreken zaken zoals geologie (werd al genoemd) of eigenlijk, groter, aardwetenschappen. Ik geef meteen toe dat een dergelijk subforum dan onder "exacte wetenschappen" geplaatst zou moeten worden als daar genoeg vraag naar is, wat niet helemaal correct oogt maar in onze huidige indeling de juiste plek zou zijn.

Maar ga vervolgens maar eens na hoe je met zo'n subforum "aardwetenschappen" om zou moeten gaan binnen de Vermeersch indeling. Een kategorie als geografie moet dan alweer opgesplitst worden in fysische geografie en bijvoorbeeld politieke geografie. Waarbij politieke geografie dan niet in "natuurwetenschappen" thuishoort. Niet handig en het leidt tot eindeloze onderverdelingen.

Als je zou besluiten om "exacte wetenschappen" te vervangen door "natuurwetenschappen" en "humane wetenschappen" door "mens/cultuur wetenschappen" dan is dat misschien wel iets zuiverder. Het medisch forum zou dan verhuizen naar mens/cultuur wetenschappen of naar "Algemeen". Ruimtevaart blijft gewoon gekoppeld aan "sterrenkunde". Onderverdelingen blijven verder zoals ze zijn. Dat is het enige "compromis" tussen "zuivere" indeling en "handige" indeling dat ik persoonlijk met betrekking tot dit forum als mogelijk zie. Waarbij "zuiver" ook maar een subjectief begrip is. Ik realiseer me terdege dat de indeling "exacte wetenschappen" en "humane wetenschappen" eigenlijk een mix van verschillende soorten indelingen is. Maar dat maakt de Vermeersch indeling nog niet de enige juiste of zuivere. En het doet niets af aan het feit dat onze indeling in de praktijk in ieder geval een duidelijke indeling blijkt te zijn voor mensen.

"Toegepaste wetenschappen" is een onderdeel dat we m.i. hier in ieder geval niet moeten willen. Ik denk dat het ons forum onoverzichtelijk zou maken. Wanneer is wetenschap toegepaste wetenschap en wanneer niet? Als we het in de psychologie gaan hebben over de DSM-IV hebben we het dan over praktische toepassing of wetenschap op zich? Die vraag op zich is alweer bijna wetenschapsfilosofisch.

Dus denk ik dat de indeling op zich vooral duidelijk moet zijn, dat wil zeggen zo min mogelijk ruimte moet geven voor vragen m.b.t. de juiste plek om een vraag/discussie te plaatsen.

En dan maakt het mij uiteindelijk niet zoveel uit welke overkoepelende naam je het beestje geeft.

Ik ben echt wel wat verwonderd, temeer omdat ik tot hiertoe geen enkel zinnig tegenargument gelezen heb op de glasheldere uiteenzetting van Vermeersch http://www.skepp.be/artikels/wetenschap-al...g-studie-object , behalve ad hominem en populariteitsargumenten. Ik ben er toch niet zo van overtuigd dat de gemiddelde lezer 'te dom' is om een meer verfijnde indeling te kunnen begrijpen.

Een wetenschapsforum mag consequent zijn met zichzelf: zelfcorrectie en zelfnuance zijn inherente eigenschappen van wetenschap.

En wat primeert in wetenschap? De volkswil of de nauwkeurigheid/nuance?
Tjeempie, waarom zo verwonderd? Je hebt zelf toch eigenlijk ook geen duidelijk argument gegeven waarom de Vermeersch indeling dan zo ideaal is?

Niemand heeft gezegd dat men hier te dom zou zijn om een "verfijning" te begrijpen. Maar overlapping is ongewenst en zorgt ZEKER voor verwarring.

De laatste opmerking "zelfcorrectie en zelfnuance" vind ik hoog van de toren, temeer omdat er geprobeerd is duidelijk te maken waar de schoen wringt. Bovendien heb ik er niets tegen dat je enthousiast bent over een bepaalde, in jouw ogen mooie en zuivere indeling van onze huidige wetenschappen, maar in mijn ogen blijft het, hoe dan ook een indeling, en NIET de enige juiste indeling. En al is Vermeersch' indeling een mooie poging om tot een juiste indeling te komen, dat maakt hem niet juist of zomaar eindeloos toepasbaar.

Je kunt voor een indeling kiezen, en naar gelang de punten van aandacht maak je een keuze. Bij jou staat "zuiverheid" voorop, bij ons "toegankelijkheid" en "duidelijkheid". En wat er met "duidelijkheid" bedoeld wordt heb ik denk ik (samen met anderen) boven wel geillustreerd.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Terug naar “Site- en softwaregerelateerd”