Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Dr. Who?
Artikelen: 0

Re: Niburu (planeet X)

en waarom hebben wij die planeet nog niet ontdekt dan?

De traditionele verklaring is dat planeet X zich in het L3 Lagrangepunt bevindt, dus achter de zon, vanuit de aarde gezien. Het probleem is alleen dat dat punt niet stabiel is...
Assassinator

aha, en ja we kunnen vanzelfsprekend niet echt achter de zon kijken, misschien met spiegels ofzo?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
joeroe

we draaien toch om de zon, of draait dat punt net zo snel als ons?
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage
Ger

Inderdaad Joeroe, de planeten draaien allemaal met verschillende snelheden om de zon. Eens in de tigduizend jaar staan daarom de planeten allemaal op een lijn geloof ik. Het zou wel heel toevallig zijn als die planeet dan altijd achter de zon verscholen blijft voor ons. Daarnaast zijn er al 4 sondes over de grens van ons zonnestelsel gegaan, het lijkt me vreemd als die het allemaal niet opgemerkt hebben, niet?

Ik zeg niet dat het per se niet waar kan zijn, maar op het moment ben ik verre van overtuigd.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Phaesimbrotos

joeroe schreef:Ik vind het wel een vet filmpje, hij is alleen een beetje onzeker.

Maar hij heeft wel redelijk sterke bewijzen :roll:
Hij is niet onzeker denk ik, maar nerveus. Hij geeft een lezing op een universiteit over een theorie die hij bedacht heeft over een extra planeet in ons zonnestelsel en daar zou dan ook nog leven op moeten zijn. Reden genoeg om nerveus te zijn, dunkt me.

Ik heb zijn site bezocht, en sindsdien vond ik hem een stuk ongeloofwaardiger. Hij is niet alleen bezig met deze theorie, maar werkt ook aan andere theorieën en dingen die mij onzin lijken. Maarja.

www.xfacts.com uit mijn hoofd. En anders google je het maar even op. :wink:
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.
stoker

ik heb niet echt een onomstotelijk argument gehoord.

hij beeldt de mens van duizenden jaren geleden als achterlijk af, zodat het wel iets exterieurs moet geweest zijn. daar ga ik niet mee akkoord? wat is er verkeerd met slimme mensen lang geleden?
Phaesimbrotos

superslayer schreef:ik heb niet echt een onomstotelijk argument gehoord.

hij beeldt de mens van duizenden jaren geleden als achterlijk af, zodat het wel iets exterieurs moet geweest zijn. daar ga ik niet mee akkoord? wat is er verkeerd met slimme mensen lang geleden?
Het is niet verkeerd, maar eigenaardig. Alles ging zo langzaam, mensen leefden in grotten etc. etc. En opeens maken ze piramides, hebben ze electriciteit, begint de hele mensheid op te bloeien. Dan kan je je afvragen of er iets geweest is. Wat deze man dus kennelijk doet. Ik sluit het in ieder geval niet uit. Maar ik zeg ook niet dat het echt gebeurd is. Ik weet het gewoon niet.
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.
joeroe

Wat ik alleen een beetje lastig te begrijpen vind is hoe er op die 10e planeet leven is ontstaan, terwijl het daar nog kouder dan op pluto moet zijn :roll:
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage
Dr. Who?

we draaien toch om de zon, of draait dat punt net zo snel als ons?
Precies - maar da's dan ook de grap van het Aarde-Zon L3 punt; dat draait met dezelfde snelheid om de Zon als de Aarde. Dit pdf-document geeft een analyse van de Lagrange punten, en het geeft aan waarom er geen planeet in L3 kan zitten.

A popular theme in early science fiction stories was invasion by creatures from Planet X. The requirement that Planet X remain hidden behind the sun places it at the L3 point of the earth-sun system. Unfortunately for our would-be invaders, the L3 point is a weak saddle point of the effective potential [...]

...

Its orbit is exponentially unstable, with an e-folding time of roughly 150 years. While there can be no Planet X, the long e-folding time makes L3 a good place to park your invasion force while final preparations are made...
joeroe

joeroe schreef:we draaien toch om de zon, of draait dat punt net zo snel als ons?
Precies - maar da's dan ook de grap van het Aarde-Zon L3 punt; dat draait met dezelfde snelheid om de Zon als de Aarde. Dit pdf-document geeft een analyse van de Lagrange punten, en het geeft aan waarom er geen planeet in L3 kan zitten.

A popular theme in early science fiction stories was invasion by creatures from Planet X. The requirement that Planet X remain hidden behind the sun places it at the L3 point of the earth-sun system. Unfortunately for our would-be invaders, the L3 point is a weak saddle point of the effective potential [...]

...

Its orbit is exponentially unstable, with an e-folding time of roughly 150 years. While there can be no Planet X, the long e-folding time makes L3 a good place to park your invasion force while final preparations are made...
dat kan tog helemaal niet, hij heeft toch een grotere baan, of draait hij sneller in zijn baan dan ons gemiddeld
Dr. Who?

dat kan tog helemaal niet, hij heeft toch een grotere baan, of draait hij sneller in zijn baan dan ons gemiddeld

Ehm, nee - hij heeft juist een baan die min of meer hetzelfde is. :roll:
joeroe

joeroe schreef:dat kan tog helemaal niet, hij heeft toch een grotere baan, of draait hij sneller in zijn baan dan ons gemiddeld
Ehm, nee - hij heeft juist een baan die min of meer hetzelfde is. :roll:
als hij het zelfde zou zijn dan zou hij toch naast de aarde "zweven"

ik bedoel de diameter van de baan is tog veel groter dan die van de aarde
Ruben Kwast

Hij ligt toch min of meer op de zelfde baan als de aarde, alleen dan aan de andere kant, of begrijp ik het verkeerd.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
joeroe

Hij ligt toch min of meer op de zelfde baan als de aarde, alleen dan aan de andere kant, of begrijp ik het verkeerd.

Ik dacht dat het een planeet was die verder dan pluto lag :roll:
joeroe

Ik snap nog steeds niet waar die plek is, is de planeet nou verder dan pluto, of is hij op dit moment aan de andere kant van de zon?

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”