Ik denk dat het huidige school systeem juist stelselmatig kinderen belangrijke ontwikkelingsmogelijkheden ontneemt, een vervroegen van de schoolplicht (we hebben het namelijk niet over leerplicht) zorgt er alleen maar voor dat kinderen juist tijdens een zeer belangrijke periode slachtoffer wordt van dit disfunctionele systeem.
Daarbij ook nog eens dat zeer belangrijke familie banden geen enkele kans meer krijgen om zich normaal te ontwikkelen: Dit voorstel is een frontale aanval op het gezin!
Zolang het onderwijs door bureaucraten wordt bestuurd/bepaald produceert het onderwijs stelsel voornamelijk bureaucraten en daar hebben we volgens mij al genoeg van.
Verbeter eerst het onderwijs, verhoog de normen en de kwaliteit van het onderwijs. Stel in dat 6 of lager onvoldoende is en schaf het ''compenseren'' van cijfers af. Zorg er voor dat docenten stabiel en evenwichtig zijn en dit ook blijven. Schaf op de een of andere manier de leeftijds-segregatie af en het idee van een standaard vakkenpakket. Leer om maatwerk te leveren zodat juist de unieke kwaliteiten van elk kind de kans krijgt om ontdekt te worden en zich te ontwikkelen in plaats van te voldoen aan standaard einddoelen voor iedereen, aangezien juist deze ongedifferentieerde standaard einddoelen per definitie tot middelmatigheid leiden... En nee, differentiatie op niveau is niet acceptabel in een kennis-samenleving, differentiate op inhoud echter wel.
Ik ben wel voor een leerplicht van 0 tot het moment dat men een (vrijwillig) examen (ouderwets) vwo (of mulo?) diploma gehaald heeft. Maar 1 middelbare school diploma, die niet gebonden is aan leeftijd. De een haalt het op hun 16de, een andere als ze 25 zijn.
Stel ook een middelbaar diploma als toelatingseis voor een rijbewijs! Dan moet je eens zien hoeveel mensen (en hoe snel ze) dit diploma opeens wel kunnen halen.