Je probeert vast niet Ayaan Hirsi Ali beter te positioneren dan Rita Verdonk met een drogreden vergelijking tussen twee demagogen, terwijl ze beiden amper een overeenstemming kunnen bereiken over hun eigen dogma's?Kromme Geit schreef:Toch kun je stellen dat een Ayaan Hirsi Ali beter continu de situatie beoordeelt en de gevolgtrekkingen analyseert dan een Verdonk!Rogier schreef:1. Goed en slecht zijn subjectief.
2. Goed en slecht zijn relatief, daarmee bedoel ik dat het één niet zonder het ander kan.
3. Dingen die je overkomen stellen je in staat ermee om te gaan op een manier die jij goed of slecht vindt. Op die manier druk je jezelf uit, of breng je tot uiting wie je bent. Dus in zekere zin kun je niet eens goed zijn zonder dat slechte dingen je zijn overkomen (en andersom).
Ayaan komt vooruit en weet inmiddels wat vrijheid inhoudt.
Verdonk echter raakt steeds meer verstrikt in 'regels zijn regels'.
Al denkt zij dat aandacht, macht zal opleveren.
Wie zich druk maakt om de verpakking, loopt aan de inhoud voorbij.collegavanerik schreef:Het gegeven dat je Job als waar bestaand persoon en Mozes als auteur beschouwt zegt alles over je theologie. Ultraorthodox.
Wegens de stijlkenmerken kan de mythische Mozes niet eens de auteur van dit klassieke drama zijn.
Overigens wel een mooi drama, met een deus ex machina op het eind.
Via Job's lijden toont God ons, hoe wij ons moeten gedragen (ons aangezicht naar God richten in alle omstandigheden) en tegelijkertijd openbaart Hij de grootheid van Job. Want wie kan er gelijkmoedig blijven onder zo'n omstandigheden? De reden waarom Job gelijkmoedig blijft is omdat hij vertrouwen heeft in iemand die almachtig is en altijd voor hem klaarstaat.Veertje schreef:Zit hier een soort beloning in? Waarom in veelvoud? Om Job te compenseren voor zijn lijden? Was Job zijn geloof in God kwijt toen alles hem werd ontnomen? Als dat niet zo is, dan zou de duivel wellicht alsnog gelijk kunnen hebben gehad.
En iets anders: zijn er gelovigen die hierin een soort belofte zien? Als je maar je lijden verdraagt dan zal God je uiteindelijk belonen?
In mijn optiek is Rita Verdonk een speelbal van haar omgeving,Fikret schreef:Je probeert vast niet Ayaan Hirsi Ali beter te positioneren dan Rita Verdonk met een drogreden vergelijking tussen twee demagogen, terwijl ze beiden amper een overeenstemming kunnen bereiken over hun eigen dogma's?Kromme Geit schreef:Toch kun je stellen dat een Ayaan Hirsi Ali beter continu de situatie beoordeelt en de gevolgtrekkingen analyseert dan een Verdonk!Rogier schreef:1. Goed en slecht zijn subjectief.
2. Goed en slecht zijn relatief, daarmee bedoel ik dat het één niet zonder het ander kan.
3. Dingen die je overkomen stellen je in staat ermee om te gaan op een manier die jij goed of slecht vindt. Op die manier druk je jezelf uit, of breng je tot uiting wie je bent. Dus in zekere zin kun je niet eens goed zijn zonder dat slechte dingen je zijn overkomen (en andersom).
Ayaan komt vooruit en weet inmiddels wat vrijheid inhoudt.
Verdonk echter raakt steeds meer verstrikt in 'regels zijn regels'.
Al denkt zij dat aandacht, macht zal opleveren.
Het lijkt me dat dat voor deze topic niet terzake doet. Regels, on-topic blijven, zie menu rechtsboven in je scherm.Kromme Geit schreef:In mijn optiek is Rita Verdonk een speelbal van haar omgeving,
terwijl Ayaan Hirsi Ali een overlever blijkt te zijn van een vijandige omgeving.
En
waar komt die haat bij jouw vandaan?!
Grappig bedoeld? Ik ben god niet en ook geen supermens en dus niet alwetend. Wat gerichtere, inhoudelijke antwoorden van jouw kant zou ik toch wel op prijs stellen (als moderator en ook als gewone gebruiker!).dat jij als moderator eigenlijk de antwoorden van je vragen moet weten,Veertje schreef:En in je eigen woorden betekent dat, als antwoord op mijn vraag, wat????
om de dwalenden te kunnen leiden!
Sorry als ik mensen gekwetst heb in hun identiteit.Veertje schreef:Het lijkt me dat dat voor deze topic niet terzake doet. Regels, on-topic blijven, zie menu rechtsboven in je scherm.Kromme Geit schreef:In mijn optiek is Rita Verdonk een speelbal van haar omgeving,
terwijl Ayaan Hirsi Ali een overlever blijkt te zijn van een vijandige omgeving.
En
waar komt die haat bij jouw vandaan?!
Verder:
Grappig bedoeld? Ik ben god niet en ook geen supermens en dus niet alwetend. Wat gerichtere, inhoudelijke antwoorden van jouw kant zou ik toch wel op prijs stellen (als moderator en ook als gewone gebruiker!).dat jij als moderator eigenlijk de antwoorden van je vragen moet weten,Veertje schreef:En in je eigen woorden betekent dat, als antwoord op mijn vraag, wat????
om de dwalenden te kunnen leiden!
Alvast bedankt.
En ik verwacht ook niet dat moderatoren supermensen zijn.Goethe schreef:Of het geluk hem gunstig is, wat helpt dat een stoffel? Want regent het pap, dan ontbreekt hem nog een lepel.Veertje schreef:Zit hier een soort beloning in? Waarom in veelvoud? Om Job te compenseren voor zijn lijden? Was Job zijn geloof in God kwijt toen alles hem werd ontnomen? Als dat niet zo is, dan zou de duivel wellicht alsnog gelijk kunnen hebben gehad.
En iets anders: zijn er gelovigen die hierin een soort belofte zien? Als je maar je lijden verdraagt dan zal God je uiteindelijk belonen?Niet voor dwaling te behoeden is de plicht van een opvoeder, doch den dwalende te leiden, ja hem zijn dwaling met volle teugen te laten opslokken, dat is leraarswijsheid
Laatst stond ik perplex van het antwoord wat ik vond mbt tot democratie als rechtstaat en authenticiteit.'De discriminatie tussen 'goed' en 'kwaad' gebeurd door juridische wetten.
Vooral het laatste doet denken dat de peilers van onze Westerse wereld gestoeld zijn op vooral 'niet-authenticiteit' in de samenleving en politici voortkomen uit bedrog. Doet denken aan de Animal Farm van George Orwell, maar daar was toch echt sprake van een dictatuur. Misschien dat een democratie dit beter verhuld.Authenticiteit: Echtheid, eerlijkheid, waarachtigheid, zichzelf zijn.
Na hun kinderjaren zijn maar heel weinig mensen werkelijk zichzelf - de grote meerderheid heeft geleerd zichzelf te vervalsen tot enkele alledaagse rollen die samenhangen met het gewone leven en alledaagse werk.
Er is een cultus onder politieke en religieuze voorgangers van authenticiteit, maar dit is van begin tot eind leugen en hypocrisie:
Werkelijke authentieke eerlijkheid is buitengewoon zeldzaam voor niet-kinderen, en vrijwel alleen mogelijk aan echte debielen of echte genieën, althans in "moderne Westerse staten, tussen moderne doorsnee Westerse mensen".
Gewone mensen hebben zelden de moed van hun eigen overtuigingen, en willen die moed ook niet, behalve in zeer zeldzame omstandigheden of bij grote dronkenschap: De doorsnee weet nauwelijks eigen ideeen of eigen waarden te hebben, en weet dat hun eigen belang het best gediend wordt door niet opvallen en wel meedoen met de meute, ook als men het daar zelf niet mee eens is.
En voorgangers en autoriteiten hebben in vrijwel alle gevallen hun voorgangerschap te danken aan hun vermogen te doen alsof - te liegen, bedriegen, een rol te spelen, en niet ontdekt te worden als oplichter. ("One can fool most of the people most of the time concerning most things".)
dus zeg maar, zonder plan of ontwerp of voorafbedachte rade. ik weet of dit helemaal het helemaal dekt, maja taal evolueert ooktoe·val1 (het ~)
1 gebeurtenis of omstandigheid die vooraf niet te voorzien, niet te berekenen is geweest => coïncidentie, een samenloop van omstandigheden
pech hebben dus