Moderators: jkien, Michel Uphoff
Nee:het gewicht van de aarde is massa van de aarde maal de valversnelling, maw het is de gravititekracht uitgeoefend door de aarde op de aarde zelf dan? ... .
Hij beweert ook dat de normaalkracht de REactiekracht op de zwaartekracht is.Ik denk niet dat de actie kracht van de gravitatiekracht de normaalkracht is.
wat denk je dan wél?Ik denk niet dat de reactiekracht van de gravitatiekracht de normaalkracht is.
thermo1945 schreef:Het gewicht is de kracht die een voorwerp op een steunvlak uitoefent.
Als gewicht actie is, is normaalkracht reactie; of andersom.
Volgens actie = reactie zijn het gewicht en de normaalkracht altijd even groot (en tegengesteld gericht).
Sorry, maar ik zie het verschil niet??Stel we zetten een boek op een de tafel. Op dit boek werken er dan twee krachten. Namelijk de zwaartekracht en de normaalkracht van de tafel (contact kracht) Dit boek is dan in rust omdat beide krachten even groot en tegengesteld zijn.
En hier kom ik niet uit. Dit is volgens mij een beetje te ver uit elkaar getrokken. Het feit dat aarde en boek een zwaartekracht op elkaar uitoefenen wil toch niet zeggen dat er twee krachten in het spel zouden zijn, die bovendien dan elk hun eigen reactiekracht zouden hebben? Hoe moet ik dit zien als ik twee ballen, met een uitgerokken elastiekje verbonden, op een wrijvingsloze tafel leg?Dus actiekracht is de zwaartekracht van de aarde op het boek en de ractiekracht is de zwaartekracht van het boek op de aarde. ( deze laatste kracht werkt dus vanuit het midden van de aarde)
En de reactiekracht van de normaalkracht van de tafel op het boek is de normaalkracht van de steen op de tafel.
Gewoon derde wet van Newton dus.
Correctactie en reactie krachten werken dus op verschillende opjecten.
CorrectMorzon schreef:Stel we zetten een boek op een de tafel. ... De reactiekracht van de zwaartekracht van de aarde op het boek is de zwaartekracht van het boek op de aarde.
Dus actiekracht is de zwaartekracht van de aarde op het boek en de ractiekracht is de zwaartekracht van het boek op de aarde. ( deze laatste kracht werkt dus vanuit het midden van de aarde)
Correct, terwijl de normaalkracht van het boek op de tafel per definitie identiek met het gewicht van het boek is. De kracht op het steunvlak.En de reactiekracht van de normaalkracht van de tafel op het boek is de normaalkracht van het boek op de tafel.
Hij gebruikt daar niet de derde wet van newton. Derde wet van newton heeft het over 2 krachten die tegengesteld zijn, en op verschillende objecten werken. Daar dat de normaalkracht en zwaartekracht in thermo's uitleg op een object werken is het bewijs daarvan. Actie en reactie krachten werken op verschillende objecten. Dus normaalkracht en zwaartekracht zijn beide actiekrachten of beide reactiekrachten.Jan van de Velde schreef:Sorry, maar ik zie het verschil niet??
En hier kom ik niet uit. Dit is volgens mij een beetje te ver uit elkaar getrokken. Het feit dat aarde en boek een zwaartekracht op elkaar uitoefenen wil toch niet zeggen dat er twee krachten in het spel zouden zijn, die bovendien dan elk hun eigen reactiekracht zouden hebben? Hoe moet ik dit zien als ik twee ballen, met een uitgerokken elastiekje verbonden, op een wrijvingsloze tafel leg?