vortex schreef:Juist. Zo werkt het met de boten! Mischien iets duidelijker verklaard: Stel dat de boten allemaal naar het westen gericht zijn. De ankers trekken dus naar het westen maar het water van de schroeven genereert een stroming naar het oosten. Deze stroming heeft twee effecten:
1 wrijving over de oceaanbodem naar het oosten toe;
2 de stroming komt in botsing met de westkust van de continenten en eilanden en dit veroorzaakt een tegenimpuls naar het oosten waardsoor 1+2 gemiddeld gelijk is aan de trekkrachtimpuls naar het westen aan de bodem van de oceaan.
De impuls van het afremmen gaat slechts gedeeltelijk op. Feit blijft dat er een kracht is die de ene massa de ene kant op versneld (water) en de andere massa de andere (aarde). Eilanden en kusten verkleinen de reactie inderdaad maar het principe blijft bestaan.
Je kan het probleem anders bekijken: de aarde is een gesloten systeem(free body). Om de rotatieimpulse (ik noem het ook draaimomentum) te verminderen of te verhogen moet er een extern draaimomentum toegevoegd worden, bijvoorbeeld via de inslag van een komeet.
Dit is onzin. Als ik op een stil sta en beweeg mijn linker arm naar achter, en rechter naar voren zal mijn lichaam de andere kant op willen draaien. actie=-reactie. Zoals ik al zei: ook al is de oceaan/atmosfeer (de armen) verbonden met de aarde (het lichaam) Het kan elkaars rotatieimpuls zeker wel beinvloeden.
Bekijk het eens op deze manier: Je zit in een auto achter het stuur en duwt het stuur krachtig naar voren: denk je dat de auto dan gaat rijden?. . .Nee!. . . Actie=Reactie. . .
Dit is geen juiste vergelijking. Als ik in de trein zit, en duw tegen de stoel vóór me, gaat de trein ook niet rijden. Maar, als ik in het gangpad ga staan, en trek opeens een sprintje door het gangpad (ik versnel mij zelf) dan zet ik mij af tegen de trein en die ondervind dus wel degelijk een kracht de andere kant op!
Maar doe nu dit: van stilstand ga je in een auto met gierende wielen naar het oosten rijden. Tijdens de versnelling rem je de aarde een beetje af maar zodra je de auto remt wordt de impuls van de auto weer aan de aarde overgedragen zodat het effect nul is. Zo ook met de wind.
Inderdaad, het versnellen/vertragen blijft slechts een tijdelijk effect. Het voorbeeld van het lichaam en de armen: om het moment dat ik mijn armen de ene kant op draai ondervindt mijn lichaam een tegengestelde kracht. Stop ik de beweging van mijn armen, ondervind mijn lichaam ook geen kracht meer en is dus weer als vanouds. Er treed dus alleen maar een effect op tijdens de VERSNELLING van het medium (armen, water, lucht). De aardbeving van 2e kerstdag liet de aarde heel even veranderen van impuls, maar draaide daarna weer als vanouds. UITEINDELIJK zal het netto effect nul zijn.
Maar: hoe zit het met de windmolens? De aarde en atmosfeer zijn 'in balans' qua rotatie impuls. De aarde heeft een eigen rotatieimpuls, de atmosfeer ook. Zolang er geen versnellingen zijn is er geen effect. Maar windmolens zullen de rotatieimpuls van de atmosfeer toch afremmen? En daardoor een versnelling (of vertraging dus feitelijk) veroorzaken?
Mondiaal gekeken waait de meeste wind vanuit het westen. Als je deze massa zou stoppen zou de aarde dus simpelweg een klein beetje extra rotatieimpuls ontvangen. Door het plaatsen van de windmolens rem je wind vergellijkbaar met de laatste fase:
1-ik versnel mijn armen: mijn lichaam draait tegengesteld (netto rotatieimpuls blijft gelijk)
2-ik stop met versnellen en laat mijn armen aan het eind van hun 'slag': ik sta weer stil (netto rotatieimpuls blijft gelijk)
3-ik draai mijn armen weer terug: lichaam draait ook weer terug. (netto rotatieimpuls blijft gelijk)
1-de schepen versnellen het water: aarde zal versnellen. (netto rotatieimpuls blijft gelijk)
2-zeestroming stoppen/of er treed evenwicht op in de snelheid van het water: geen versnelling meer van aarde, maar de rotatiesnelheid is gewijzigd. (netto rotatieimpuls blijft gelijk)
3-de schepen stoppen/water stopt met stromen: aarde zal weer langzamer gaan draaien (netto rotatieimpuls blijft gelijk)
1-atmosfeer is miljoenen jaren gelden versneld: aarde is langzamer gaan draaien. (netto rotatieimpuls is gelijk gebleven)
2-heden ten dage is er geen versnelling meer: er is een evenwicht. (netto rotatieimpuls blijft gelijk)
3-plaatsen van windmolens: atmosfeer wordt afgeremd en aarde gaat iets sneller draaien (netto rotatieimpuls blijft gelijk)
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."
"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."