Als ik het mij goed herinner zouden we in het eerste jaar dissectie gedaan hebben op o.a. een rat (of muis) een bevrucht ei. Ik weet voor de rest niet meer precies welke dieren het waren, maar ik weet wel nog dat het er niet zó veel waren (ik denk dat de rat het enige zoogdier was, ofwel was er ook nog een konijn).
Dat is ook in Leuven hoor
Dat lijkt mij nogal vereist voor een 1ste kan in de biomedische richting. Het is toch handig met de verwerking van theorie als je minsten eens een keer gezien hebt hoe het er van binnen uit ziet al is het maar bij een rat. Dat vond ik zelfs nog wel plezant, de dissectie bij de mens vind ik gruwelijk, veel te goor voor mij met al dat vet (onderschat die hoeveelheid niet, vooral in de glutea-regio, zelfs bij magere meisjes
) en het stinkt zo enorm.
Ik moet wel even zagen over het feit dat ze 1 rat per 2 studenten doden, dat is volstrekt overbodig naar mijn mening.
Over de VUB, wat ik er van hoor is dat het zeer kleine richtingen zijn (geneeskunde practisch uitgestorven, van 30 man in het 1ste jaar toen ik begon naar nog minder) en dat je er vrij makkelijk slaagt met goede cijfers. Ofdat het een voordeel of een nadeel is dat is nogal individueel.
Een kleine groep kan prettig zijn als je een prettige groep hebt die hecht wordt, als de karakters niet passen dan merk je dat ook sneller. In ieder geval kan je tijdens de lessen alles goed zien, dat is wel zo prettig.
In een grote groep heb je vaak het vervelende proces van groepjesvorming, allemaal kleine groepje van 5-20 man (of iets dergelijks), vaak ook nog overwegend op regio. Dat vind ik de sfeer nogal onderuithalen.
Ik vind een groep van enkele tientallen dus wel ideaal maar ieder zijn smaak.
Natuurlijk sta ik nog open voor suggesties.
Ze komen eraan
Je zegt dat je vooral omwille van de biologie BMW overweegt maar dat je 'alleen' biologie te eenzijdig vindt, nietwaar?
Zo dacht ik er ook over toen ik met mijn studie begon. Inmiddels is mijn gedachte hierover 180 graden gedraaid. Ik vind biologie juist een zeer veelzijdige richting, véél veelzijdiger dan geneeskunde en dus ook véél veelzijdiger dan BMW.
Bij geneeskunde beperkt je je tot enkel de mens (niet alleen het lichaam maar ook psychologie), bij BMW komen de dieren ook nog een beetje erbij doordat je veel onderzoek doet op dieren. Ook krijg je misschien net iets meer basiswetenschappen (exact).
Biologie is enorm uitgebreid: dieren, planten, mens, microörganismen, biochemie (verder op te splitsen in genetica, metabolisme, fysiologie en histologie), ecologie (balans tussen al de soorten planten en dieren), milieu.
Bovendien kan je niet alleen het onderwijs in maar is er ook best veel praktijkwerk. Een vriend van mij is bioloog en soms vraag ik me af ofdat ik niet beter die richting had gekozen als ik van hem hoor hoe het is. Hij doet op dit moment onderzoek naar de hersenen van dieren met hopelijk daaruit voortvloeinde medische toepassingen. Je ziet dat de richtingen biologie en BMW soms in elkaar overvloeien.
Overigens een kleine waarschuwing, als je niet promoveert in BMW dan doe je in de praktijk meestal hetzelfde werk als de mensen die de hogeschool hebben gedaan.
Ik denk dat er weinig studies zo veelzijdig zijn als biologie.
Misschien is het de moeite waard om je toch eens te verdiepen in deze studierichting, hetzelfde advies, loop eens een dagje mee nadat je wat algemene informatie hebt ingewonnen.
Heb ik je overtuigd om er nog eens over na te denken
Ik zie mezelf later wel in het onderwijs gaan, maar ik volg liever geen lerarenopleiding omdat je dan in het onderwijs móet en ik graag nog andere opties achter de hand houd mocht ik toch nog van gedachte veranderen.
Maar dat extra jaar dat je kan volgen om les te mogen geven (bij BMW), moet je dat dan volgen na je masterjaren (dus pas na 5jr) of kan dat al na de bachelors?
Volgens mij volg je (normaalgesproken?) het aggregraat (zo heet dat) na de licentiaatsjaren (sorry, die BaMazever daar doe ik niet aan mee). Een maat van mij die scheikunde heeft gestudeerd heeft dat in ieder geval zo gedaan.
Ik vind het zeker niet gek dat je zo'n omweg volgt, ik geef je groot gelijk. Je moet er in jouw studententijd van profiteren dat je je wat breder kan ontwikkelen, dat extra jaartje boeit niet echt. Je gaat nog lang genoeg kunnen werken daarna.
Studeren kost toch niet zo veel in Vlaanderen, in Nederland is dat tegenwoordig wel anders.
Er is nog een optie als je het onderwijs inwilt, ook met een omweg en een hele plezante studie; het sportkot (voor de Nederlanders, het betere broertje van het CIOS maar dan op academisch niveau).
Het komt enorm veel voor onder sportkotters (ik ken er veel) dat ze na hun studie gaan lesgeven op het middelbaar, ik geloof dat ze zelfs geen aggregraat hoeven te volgen. Zo uit mijn hoofd ken ik minstens 6 sportkotters en ze geven allemaal les op het middelbaar (1 vriendin doet nu de opleiding en ik heb nog meer sportkotters wat oppervlakkiger leren kennen).
Het enige nadeel is dat je buiten het lesgeven wat beperktere mogelijkheden hebt dus je moet wel zeker weten dat dat uiteindelijk je doel is.
Vergis je niet, ze mogen niet enkel lesgeven in LO, ze mogen ook les geven in de exacte vakken en dat gebeurt ook veel; biologie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde. Een maat van mij die slecht was in wiskunde (echt een chaotisch iemand met weinig concentratievermogen) geeft nu zelfs wiskundeles
Werk genoeg dus. De opleiding is enorm plezant. Je krijgt de eerste 2 jaar 5 dagen in de week een paar uur sport en daarnaast eveneens wetenschappelijke vakken. De sfeer is vaak erg prettig omdat ze de sportlessen in kleine groepjes van pak hem beet 30 man doen. Zo maak je snel veel vrienden.
Aangezien jij een meisje bent vind je het wellicht interessant om te weten dat er ook veel meisjes deze opleiding volgen (ik denk 50/50). Nu moet je natuurlijk wel een beetje kunnen sporten om deze opleiding te volgen. Er is geen ingangsexamen voor deze opleiding, ik ken ook iemand die voor het sportkot enkel turnde en toch zonder problemen deze opleiding heeft gedaan (turnen is overigens wel een zeer goede basis).
Het valt mij altijd op dat veel van deze studenten vrij relaxed en joviaal zijn wat niet wegneemt dat je daar net als in alle richtingen zowel sympathieke als onsympathieke studenten hebt.
Suggesties genoeg zeker