Vroeger werden in vrijwel alle landen mensen verplicht om uniformen te dragen om iedereen gelijk te stellen aan elkaar. In dat opzicht is het dus een goed idee.
Was dat niet nodig omwille van het inkomensverschil, zodat de arme kindjes dezelfde kleding aanhadden als de kinderen die rijkere ouders hadden?
Ik ben altijd tegen een uniform geweest toen ik zelf op de middelbare school zat omdat ik het ouderwets vond en het de vrijheid van uiting vond aantasten. Nu twijfel ik eerder. Er zijn nog steeds landen waar een schooluniform gewoon is, bijvoorbeeld in Engeland en Australië. Ook in België bestaan er nog scholen waar ze een uniform gebruiken al komt dat nog maar heel weinig voor.
Het schooluniform heeft een aantal voordelen:
- de kinderen die arme ouders hebben hoeven zich niet ongemakkelijk te voelen omdat het aan hun kleding te zien is.
- de kinderen hoeven niet zo bezig te zijn met de stijl van hun kleding en die van hun medeleerlingen. Ze gaan niet op basis van de kleding over de ander vooroordelen hebben en andersom hoeven ze ook niet bang te zijn dat de andere leerlingen vooroordelen over hem/haar hebben. Je kijkt bij elkaar naar de persoonlijkheid en minder naar het oppervlakkige (hoe iemand er uit ziet).
- de kinderen die dat niet van thuis uit mee krijgen leren hoe ze zich netjes moeten kleden wat nuttig is zogauw ze gaan moeten solliciteren.
Het nadeel is natuurlijk dat je je niet via jouw kleding kan uiten wanneer je dat wilt.
Ik ben niet a priori voor of tegen, beiden zijn bespreekbaar.
Ik ben wel tegen het verbieden van lang haar of een piercing. De school dient zich daar niet mee te bemoeien zolang het uiterlijk maar representatief is, haardracht is weinig afhankelijk van geld en je wordt er minder snel op beoordeeld als op jouw kleding. Representatief is wanneer de meeste werkgevers het uiterlijk als verzorgd beoordelen en oorbellen of lang haar kunnen daar uitstekend in passen.
Bovendien is het motief van het verbod op deze school irrationeel en subjectief, het is gebaseerd op een boek waarvan delen fictioneel zijn en andere delen verkeerd geïnterpreteerd zijn.
Verbiedt de wet eigenlijk niet dit verbod
Een school kan toch onmogelijk lang haar verbieden voor jongens terwijl ze bij meisjes wel lang haar toestaan?
Als ik als jongen op die school zou zitten dan zou ik naar de commissie voor gelijke behandeling toestappen, ik twijfel niet aan de beslissing van de rechter in zo'n zaak.