Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
JanMeut
Artikelen: 0

Re: 3 Fase ( 380 volt )

of je nou ster of driehoek gebruikt er wordt toch geen nul aangesloten?

Dat hangt van het soort verbruiker af.

- Een krachtstroommotor sluit je aan op 3 fasen x 400 volt, dus daar kan je de nul weglaten. Driehoek of ster maakt dan niets uit.

- Bij een groepenkast van een woonhuis sluit je bijvoorbeeld elke groep aan op een fase en de nul, dus daar heb je de nul wel nodig. Om die reden zal je hier ook altijd met ster werken.
Anonymous

ja maar als je 1 fase en een nul gebruikt heb je gewoon 230V dus 3 x 230v en geen 400v?
JanMeut

ja maar als je 1 fase en een nul gebruikt heb je gewoon 230V dus 3 x 230v en geen 400v?
Ja:

- tussen fase en nul valt 230 volt

- tussen fase en fase valt 400 volt

Bij een ster aansluiting heb je drie fases, dus 3 x 400 volt en 3 fases + een nul (die je bij elke fase een keer mag gebruiken) dus 3 x 230 volt

Laten we de fases benoemen als R, S en T, dan heb je dus bij 400 volt:

- tussen R en S

- tussen S en T

- tussen T en R

De nul gebruik je dus niet

230 volt heb je:

- tussen R en 0

- tussen S en 0

- tussen T en 0

De nul gebruik je dus drie keer
Antoon

Mijn vragen zijn:

1:Word de door een apparaat op kracht stroom gebruik gemaakt van het spannings van 230V of die van 400V

2: waarom doen de er niet gewoon zo als bij een normaal stopcontact

één nul, één fase en voor de veiligheid nog een aarde draad?
JanMeut

Antoon schreef:Mijn vragen zijn:

1:Word de door een apparaat op kracht stroom gebruik gemaakt van het spannings van 230V of die van 400V

één nul,  één fase  en voor de veiligheid nog een aarde draad?
@1 Dat hangt van het apparaat af! Soms wordt de 400 volt gebruikt, soms de 230 volt. Bij een driehoek apparaat altijd 3 x 400 volt, bij een ster apparaat soms 3 x 230, soms 3 x 400.

Een electrische kraan gebruikt meestal 3 x 400 volt, maar een theaterdimmer gebruikt 3 x 230 volt.

@2 Die aarde is ook altijd aanwezig. Die nul dus niet bij driehoek en wel omdat deze in dat geval niet gebruikt wordt. Je bespaart zo een leiding die je toch niet wilt gebruiken, en kan toch meer stroom gebruiken dan in een standaard groep met één fase en een nul.
Anonymous

JanMeut schreef:
Antoon schreef:Mijn vragen zijn:

één nul,  één fase  en voor de veiligheid nog een aarde draad?
@1 Dat hangt van het apparaat af! Soms wordt de 400 volt gebruikt, soms de 230 volt. Bij een driehoek apparaat altijd 3 x 400 volt, bij een ster apparaat soms 3 x 230, soms 3 x 400.

Een electrische kraan gebruikt meestal 3 x 400 volt, maar een theaterdimmer gebruikt 3 x 230 volt.

@2 Die aarde is ook altijd aanwezig. Die nul dus niet bij driehoek en wel omdat deze in dat geval niet gebruikt wordt. Je bespaart zo een leiding die je toch niet wilt gebruiken, en kan toch meer stroom gebruiken dan in een standaard groep met één fase en een nul.
je hebt ook apparaten die op zowel ster als driehoek kunnen draaiien zoals bijvoorbeeld een pomp. ( ster-driehoekschakeling)
Anonymous

maar zoals ik al zei: Bij driehoek is er GEEN nul aanwezig omdat alle fasen staan door gelust op elkaar ( fase op nul = boem :shock: )

Bij ster is de nul optioneel
MantsjeKlaas

Dag wetenschappers,

Bij toeval kwam ik op dit forum en in dit onderwerp dacht ik van registreer mij even want hier staan wel wat rare uitspraken.

Het volgende.

1. Het is inderdaad zo dat de 3 fasen onderling een spannings verschil hebben van 400 Volt. Dit komt inderdaad omdat de fasen onderling 120 graden verschoven zijn

2. Een huis installatie.

Mischien is het iemand wel eens op dat er in een woonbuurt een transformator hokje staat van het energie bedrijf. Hier in wordt de spanning van 10.000 V naar beneden getransformeert naar 2 maal 400 V. Deze transformator staat in ster. Van het ster punt van de transformator wordt de nul gehaald. Deze nul wordt meegenomen naar de woning samen met de drie fasen. Verder ligt dt sterpunt aan aarde. De aarde die bij de meeste mensen thuis wordt bij de woning geslagen.

3. Verder las ik ook nog wat over een ster/driehoek schalkeling. Deze schakeling wordt gebruikt voor motoren boven de 5,5 KW ongeveer. Deze schakeling kan allen worden toegepast op motoren die in drie hoek dient te worden aangesloten. En zorgt er voor dat de aanloopstroom kleiner te maken.

Ik moest dit even kwijt. Sorry voor de genen die zich passeert voelen of andere gevoelens

mvg MantsjeKlaas
chablis

Hier in wordt de spanning van 10.000 V naar beneden getransformeert naar 2 maal 400 V

Hoe maak je van 2 fasen een ster :shock:
klazon
Pluimdrager

Standaard nettrafo: primair 3x10kV in driehoek

Secundair: 3x230V in ster. Tussen de hoekpunten van de ster krijg je dan 3x400V.

(er zijn ook elektriciteitsbedrijven die met een middenspanning van 20kV werken, maar het principe blijft gelijk).
MantsjeKlaas

Sorry typ foutje had inderdaad 3 moeten zijn

mvg MantsjeKlaas
HORUS

Goeie dag ik heb een vraag over drie fase 380 maar je kan die naar 230 brengen .

Nu is mijn vraag kan je die naar 230 twee fase brengen of heb ik die drie draden altijd nodig . :shock:
GJ_

HORUS schreef:Goeie dag ik heb een vraag over drie fase 380 maar je kan die naar 230 brengen .

Nu is mijn vraag kan je die naar 230 twee fase brengen of heb ik die drie draden altijd nodig . :shock:

dat kan: gebruik twee fasen (van de drie). Aansluiten op een trafo 400/230 en klaar. Let wel op: dat is min of meer "zwevend", er is geen echte nul.
GJ_

MantsjeKlaas schreef:Dag wetenschappers,

...

Ik moest dit even kwijt. Sorry voor de genen die zich passeert voelen of andere gevoelens

mvg MantsjeKlaas
Dit is een forum, dus niet echt boeiend als iedereen het gelijk eens is. Dus kom nog eens terug om meer te "passeren"
GJ_

je hebt ook apparaten die op zowel ster als driehoek kunnen draaiien zoals bijvoorbeeld een pomp. ( ster-driehoekschakeling)

Nee: een motor draait in ster of in driehoek. Voor aanloop gebruik je idd bij grotere motoren (>5,5kW) een ster/driehoek schakeling, maar dan staat de motor maar gedurende korte tijd "verkeerd" geschakeld.

Bij sommige, speciale en steeds minder gebruikte motoren, zijn er meerdere spoelen die verschillende snelheden mogelijk maken, bv dahlandermotoren. Deze staan echter niet "gewoon" in ster of in driehoek.

Terug naar “Natuurkunde”