Ik snap die mensen best wel (ben er zelf ook één).
Wat ben je zelf ook één? Een roker of iemand die vindt dat rokers pas recht hebben op longen wanneer de 'onschuldige' longpatiënten een nieuwe long hebben gekregen?
Ik ga om te beginnen eventjes samenvatten wat er tot nu toe besproken is. Als ik iets over het hoofd zie, laat het me dan maar weten, dan vul ik het nog aan.
Alle argumenten vóór deze stelling die ik in dit topic zie:
Daar is niets afkeurigs aan, aangezien zij ook anderen schade toebrengen met hun rook. Niemand gaat zeuren hoor als je in je eigen plekkie je lichaam verneukt. Men wenst ze ook geen snellere dood toe, dat is onzin. Mensen willen kostbare transplantatieorganen niet besteden aan mensen die bijna moedwillig hun eigen organen verneuken, en dan maar het handje ophouden voor een nieuwe? Terwijl er mensen zijn die er niets aan kunnen doen dat hun organen het begeven, en die moeten dan wachten op de mensen die dat wel kunnen doen?? Is dat ook maar een beetje rechtvaardig??
en
Of iemand die niet rookt krijgt een long. Die doet er zijn rest van zijn leven mee. Iemand die rookt en een long krijgt heeft er binnenkort weer een nieuwe nodig. Dus je moet kiezen: red je met 9 longen 9 mensenlevens of 4.
Argumenten tegen:
Wanneer je systematisch rokers na niet-rokers laat gaan, zullen ze sterven aan hun medisch probleem (aangezien hun wachttijd oneindig wordt).
Op die manier ken ik er nog wel een paar. Geen lever voor mensen die drinken (aka 90% van de bevolking) geen hart voor mensen die vette hap eten (99% van de bevolking), geen oogtransplantatie voor mensen die TV kijken of beeldschermwerk doen (99,9%) etc. Voor het gros van de problemen kan je de schuld bij de persoon zelf krijgen, als je maar ver genoeg doorredeneert.
Ik zie hier 3 argumenten in:
1. Het argument van de glijdende schaal. We beginnen met rokers en alcoholisten, straks mensen die geen vis eten en nog later gaan we geen onderzoek doen naar ziekten die te voorkomen zijn.
2. Het zou een vrij harde maatschappij worden, één waarin je geen nieuwe kans krijgt als je eenmaal zo'n fout hebt gemaakt.
3. In hoeverre is het iemands schuld en in hoeverre is iemand een slachtoffer van onkunde itt onwil?
Off-topic: dat TV kijken of computeren slecht zou zijn voor de ogen is een broodje aap verhaal. Ik heb kort geleden (enkele weken - enkele maanden) een artikel gelezen waarin de conclusie was dat de ogen er zelfs beter van worden.