Evil Lathander schreef:tja, ook in de wiskunde kun je gaan discussiëren over bijvoorbeeld de functie van Heaviside
is de functie 0.5 voor x=0 of niet? sommige docenten vinden van wel, andere niet...
er zijn altijd wel knelpunten, maar de dingen die kunnen uitgewerkt worden in exacte wiskundige methoden, of chemische aspecten waarvoor perfecte uitleggen bestaan, kunnen geleverd worden door ervaren mensen(hoor ik NOG niet bij).
Het enige dat kan misgaan zijn mensen die iets fout inschatten... iets verkeerd uitleggen, iets anders bedoelen...
op wikipedia zijn er inderdaad zulke kloothommels die met opzet de informatie gaan veranderen, die kunnen daar om de een of andere reden enorm om lachen
Ik heb zelf een heel andere mening. Alles is waar. Het vereist alleen een speciaal gezichtspunt om iets waar te maken. Standplaatsgebondenheid noemen we dat. Als ik bijvoorbeeld tegen jou zeg dat goud gasvormig is kun jij bij hoog en bij laag beweren dat dit niet waar is. Uiteraard is het waar, dan en slechts dan als ik me ergens bevind waar het desbetreffende goud tot temperatuur x verwarmd is.
Uiteraard zou je kunnen beweren dat dit niet voor alles een verklaring geeft, maar er zitten meerdere dimensies aan standplaatsgebondenheid. Het geldt namelijk net zo zeer voor mentale processen. Als ik bij wijze van spreken het idee heb dat man. United de beste voetbalploeg van de wereld is, is dit vanuit mijn (hypothetische) standplaats helemaal waar. Dat jij vindt dat Ajax veel beter is is waar D.E.S.D.A. jij dit daadwerkelijk vindt dankzij jouw standplaats. Dat Willem van Oranje de koning van Nederland is heeft dan te maken met een temporale standplaats en ik vermoed dat er nog veel meer standplaatsen bestaan dan waar ik ooit aan kan denken.
Vanuit dit oogpunt is het dus zo dat alles waar is, zelf als iets vanuit jouw persoonlijke standplaats niet waar is. Het verwijst immers (via een paar vervormingen van jouw standplaats) naar iets wat waar is. Maar als alles waar is, waar komt de discussie dan vandaan en hoe kan het dan dat ik geen multimiljoenair ben? Erg simpel. Vanuit mijn persoonlijke standplaats bekeken ben ik nog steeds de enige die iets van waarheid kan zeggen (niemand heeft mijn specifieke standplaats en dus zeggen jullie dingen die dankzij mijn standplaats ontkracht kunnen worden) over wat dan ook. Gelijktijdig is het zo dat ik dingen zeg die vanuit jullie standplaats helemaal niet waar zijn.
Waarheid echter, is iets dat vanuit alle standplaatsen waar moet zijn. Voor degenen die nog niet verward genoeg zijn begint dit te lijken op de
leugenaarsparadox. Laten we het goud voorbeeld er nog eens bijnemen (misschien slecht gekozen, maar ja...ik heb ook zo mijn eigen beperkingen...volgens mij is mijn standplaats daar schuldig aan
). Mijn stelling goud is gasvormig en de andere stelling dat goud niet gasvormig is (maar solide) zouden we dan zo kunnen vertalen in de
logica:
vertaalsleutels:
Goud is gasvormig: P
Goud is niet gasvormig:
\(\neg\)
P
En-teken:
\(\wedge\)
als, dan teken:
\(\rightarrow\)
falsum:
\(\bot\)
noot: Het teken dat ik voor niet gebruikt heb noemt men het
negatie teken. Het negatie teken is een
falsum (mijn excuses voor de duitse link, maar gezien de heer
Gottlob Frege het logische systeem heeft bedacht is er zimpelweg meer over in het duits geschreven) gekoppeld aan een 'propositie letter' (in dit voorbeeld P). Misschien is het overigens verstandig om eventjes vlug een blik te werpen op deze summiere uitleg van de
propositie logica.
Uitgaande van de gedachte dat beide statements waar zijn komen op de volgende logische zin:
P
\(\wedge \neg\)
P
Maar dit levert ons het volgende op:
P
\(\neg\)
P
Als we beide
'atomen' los hebben, dan kunnen we op basis van de introductie regel (in dit geval van de implicatie) concluderen:
P
\(\rightarrow \neg\)
P
Dus als P, dan niet P. Hmm...dat kan niet kloppen. Want
\(\neg\)
P is feitelijk een kortere schrijfwijze voor:
P
\(\rightarrow \bot\)
Dus dan zou onze eerdere conclusie:
P
\(\rightarrow \neg\)
P
betekenen:
P
\(\rightarrow\)
( P
\(\rightarrow \bot\)
)
Gezien P de voorwaarde is komt dat weer neer op :
P
\(\rightarrow \bot\)
En dus moeten we concluderen:
\(\bot\)
Maar falsum betekent het ongerijmde. Als dit alles nog niet voldoende is om iemand gek te maken is de laatste conclusie dit wel, want deze conclusie houdt namelijk in dat het enige dat waar kan zijn onder deze omstandigheden het ongerijmde is. En dat is uiteindelijk de hele clou, want er bestaat namelijk een regel en die noemt men:
Ex Falso Sequitur Quodlibet.
Deze regel betekent zoveel als: Uit het ongerijmde, het alles.
Op basis van deze regel mogen we uit het ongerijmde een willekeurig atoom concluderen; dus:
\(\bot \rightarrow \phi\)
Creatie
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
~Sir Winston Churchill