Als we mensen hersens in de robot doen dan wordt het een mens. Maar als er geen organische stoffen inzitten in heel de robot niet dan leeft hij eigenlijk niet. Je zou hem mischien bij het rijk van de ondoden kunnen zetten.(Niet dat dat rijk echt bestaat maar bij wijze van.) Hij is namelijk niet van organische dingen en leeft niet want hij heeft niks levends in zich. Het is eigenlijk een hoopje metaal. Een levend iets niet wij zijn van levende stoffen gemaakt. En die levende stoffen maken weer cellen. Deze stoffen komen wel in de natuur voor maar wij zijn een mix van die stoffen. Ik vraag me dus af of het wel mogelijk is om zoiets als hersenen te maken zonder organische stoffen.
Wat 'leven' is en wat niet is nogal subjectief; er bestaat geen werkelijk onderscheid.
Het is slechts een label dat wij -als mens- plakken op een aantal processen waarin wij overeenkomsten zien.
De wetenschappelijke standaard voor 'leven':
[quote=''Wikipedia'']
Conventional definition: Often scientists say that life is a characteristic of organisms that exhibit the following phenomena:
- Homeostasis: Regulation of the internal environment to maintain a constant state; for example, sweating to reduce temperature.
- Organization: Being composed of one or more cells, which are the basic units of life.
- Metabolism: Consumption of energy by converting nonliving material into cellular components (anabolism) and decomposing organic matter (catabolism). Living things require energy to maintain internal organization (homeostasis) and to produce the other phenomena associated with life.
- Growth: Maintenance of a higher rate of synthesis than catalysis. A growing organism increases in size in all of its parts, rather than simply accumulating matter. The particular species begins to multiply and expand as the evolution continues to flourish.
- Adaptation: The ability to change over a period of time in response to the environment. This ability is fundamental to the process of evolution and is determined by the organism's heredity as well as the composition of metabolized substances, and external factors present.
- Response to stimuli: A response can take many forms, from the contraction of a unicellular organism when touched to complex reactions involving all the senses of higher animals. A response is often expressed by motion, for example, the leaves of a plant turning toward the sun or an animal chasing its prey.
- Reproduction: The ability to produce new organisms. Reproduction can be the division of one cell to form two new cells. Usually the term is applied to the production of a new individual (either asexually, from a single parent organism, or sexually, from at least two differing parent organisms), although strictly speaking it also describes the production of new cells in the process of growth.
http://en.wikipedia.org/wiki/Life[/quote]
Probleem is echter dat deze standaard soms een beetje gebogen moet worden om organismes als 'leven' te kunnen classifiseren.
Een paar uitzonderingen op de regel zijn bijvoorbeeld; muilezels, mieren, virussen.
Wat 'leven' is, is dus wat wij 'leven' willen noemen; het is niet één of ander proces met een magische vonk, het is een proces dat een aantal kenmerken heeft waardoor wij het leven noemen.
Wanneer wij kunstmatig leven dit aantal kenmerken kunnen geven (of minstens net zo dichtbij als het virus -->computervirus) dan hebben wij dit gewoon 'leven' te noemen, organisch of niet.
Het lijkt of computers denken maar in werkelijkheid doen ze dat niet. Computers namelijk begrijpen niks ze doen wat er wordt opgedragen zonder het te begrijpen. En als je niet begrijpt wat je doet denk je dus niet na.
Kun jij een voorbeeld noemen van iets dat jij begrijpt en hierbij benoemen hoe jij je gedachtes bracht naar dit begrip?
3 x 2 = 6
Ik ga ervanuit dat jij die som begrijpt; mijn pc begrijpt hem m.i. ook.
Waarom vind jij dat wanneer jij dit sommetje op kan lossen jij deze som begrijpt en wanneer mijn pc het kan hij deze niet begrijpt?
Ofwel; wat is begrip volgens jou?