Dus je cloncludeert dat de planeten, manen en complete zonnenstelsels niet afgeremd worden aangezien er geen wrijving is in de ruimte.Het heelal is dynamisch, er gebeurt van alles. Maar een van de constateringen is dat het heelal juist uitzet. Dus de hemellichamen komen steeds verder van elkaar te staan.
Ik had de verkeerde aangeklikt, excuses hiervoor.Ik zie niet hoe je dat uit de quote kunt concluderen, maar het is wél een (nagenoeg) juiste conclusie. Die wrijving is zo goed als verwaarloosbaar.
Wie zegt dat dit eewig doorgaat???We zijn er nu over eens dat planeten, zonnen en zonnenstelsels bewegen ten overstaande van elkaar en dat door de ontbrekende wrijving dit eeuwig doorgaat.
door een komeet??... haha.. laten we al dit soort verschijnselen maar aan de kometen wijten!!??Maar dan Venus. Venus is door een komeet de andere kant op gaan draaien.
Je hebt gelijk over dat er geen bewijs is over een komeet die op venus in sloeg, maar is het de meest voor de hand liggende en de meest verklaarbare theorie.door een komeet??... haha.. laten we al dit soort verschijnselen maar aan de kometen wijten!!??
Maar dit was niet mijn vraag.Met de klok mee
In tegenstelling tot de andere planeten, draait Venus in de verkeerde richting om zijn as. Venus draait namelijk met de klok mee, in plaats van tegen de klok in zoals de andere planeten. Daarom komt bij Venus de zon in het westen op en gaat hij in het oosten onder. Dit is op zich erg vreemd, omdat men denkt dat alle planeten ruim 4,5 miljard jaar geleden uit dezelfde schijf materiaal zijn ontstaan. Het zou dan logisch zijn als alle planeten dezelfde kant opdraaien. Sommige sterrenkundigen vermoeden dat Venus waarschijnlijk door een brok steen is geraakt tijdens het ontstaan van het zonnestelsel, waardoor de planeet de verkeerde kant op draait. Er is echter geen bewijs voor de theorie met het brok steen. Venus blijkt een planeet met uitzonderingen te zijn. Naast het gegeven dat deze planeet de verkeerde kant omdraait en het er enorm heet is, duurt een jaar er langer dan een dag. Venus draait in 225 dagen rond de zon, terwijl hij 243 dagen nodig heeft om rond zijn eigen as te draaien.
Bron: http://wetenschap.infonu.nl/sterrenkunde/2...de-planeet.html
Venus may have experienced an encounter with one of these large bodies in which, unlike for the Earth, the material didn't form a separate moon, but was absorbed into the body of Venus. In addition to mass and kinetic energy, this body would also have contributed angular momentum. The result is that the new spin direction and speed for Venus was seriously altered from its initial state which could have been very Earth-like. Today, the result of that last, ancient collision is Venus with a retrograde rotation.
Bron: http://www.astronomycafe.net/qadir/q50.html
fysisch is eeuwig een groot woord, maar in onze beleving dan toch wel.Wie zegt dat dit eewig doorgaat???
Da's een kenmerk van wrijvingskrachten ja: bewegingsenergie wordt minder, warmte meer.De wrijving die volgens jullie verwaarloosbaar is zou er alleen voor zorgen dat een planeet minder hard gaat draaien ???
ik zie het verband niet met de beweging van planetenMag ik vragen wat jullie dan denken van sterren die opgebrand zijn??
Ja, bewegingsenergieZou de aarde ook niet gewoon een bepaalde hoeveelheid energie hebben waardoor die rond zijn kern de zon blijft draaien ?
In dat geval moet je maar eens wat gaan lezen over het fysische verschijnsel "gyroscoop" . Om de as van een draaiend voorwerp van richting te veranderen is er een enorme berg energie nodig. Daarom blijft een draaiende tol ook overeind staan. Behoorlijk stabiel, dat duw je zomaarniet omver. En ik denk verder aan zoiets als de beroemde proefjes met draaiende fietswielen en zo.De as van de aarde staat op ong 23,5 graden deze is waarschijnlijk verlegd van 0 tot 23,5 graden door een komeet, maar waarom stopte de aarde met ''verschuiven'' nadat de aarde op 23,5 graden kwam? Als ik het juist heb zou de aarde dan ook gewoon door moeten draaien aangezien er niets is in de ruimte wat onze blauwe planeet zou doen stoppen.
In dat geval moet je maar eens wat gaan lezen over het fysische verschijnsel "gyroscoop" . Om de as van een draaiend voorwerp van richting te veranderen is er een enorme berg energie nodig. Daarom blijft een draaiende tol ook overeind staan. Behoorlijk stabiel, dat duw je zomaarniet omver. En ik denk verder aan zoiets als de beroemde proefjes met draaiende fietswielen en zo.
hoezo?zullen ze niet anders kunnen