Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
eendavid
Artikelen: 0

Re: 13,7 miljard jaar?

Nee zadelvormig is onmogelijk omdat er dan al een big crunch geweest moet zijn.
nonsens
En hoe kan je weten hoe groot het heelal is? We kunnen nog niet ver genoeg kijken. Dan mis je toch belangrijke informatie voor zo`n berekening?
herlees de discussie
G

Alle bijdragen in dit topic gaan over DE MATERIE in het universum.

Kan ruimte, waarin de materie zich bevindt, los van de materie niet al ouder, ruimer of krommer zijn dan hier voorgesteld?

Wij meten (Hubble constante incluis) aan de materie. De materie is dus minimaal 13,7 miljard jaar oud, (of in deze beweging).
eendavid

Göd schreef:Alle bijdragen in dit topic gaan over DE MATERIE in het universum.

Kan ruimte, waarin de materie zich bevindt, los van de materie niet al ouder, ruimer of krommer zijn dan hier voorgesteld?

Wij meten (Hubble constante incluis) aan de materie. De materie is dus minimaal 13,7 miljard jaar oud, (of in deze beweging).
in principe is het volgens de big bang theorie de ruimte die expandeert (en daardoor de materie). Je meet (en merkt) dit via de expansie van de materie. Zolang we dus werken in de big bang theorie, is de ouderdom van onze ruimte dezelfde als deze van de materie(en het is ook in die zin dat opmerkingen als 'er was geen tijd voor de big bang' wel degelijk zin hebben). Het is overigens maar de vraag of een ruimte zonder materie goedgedefinieerd is.

Of is dat niet wat je bedoelt?
Rogier.V

Nee zadelvormig is onmogelijk omdat er dan al een big crunch geweest moet zijn.

Kun je dat uitleggen?
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'
Boulemans

Misschien helpt dit veel: Origins
Don't try the above at home!
willemwever

Hmm... ik heb hier niet voor geleerd ofzo, maar wel veel over gelezen. Wat ik daaruit begrepen heb, is dat het heelal in de eerste (volgens mij 10^-37 seconden) momenten ontzettend snel uit is gedijd, wat ze inflatie noemen. Hier zie je daarvan een grafische voorsteling: Afbeelding

Het heeft eerst 'even' geduurd voordat de wetten van de fysica zoals wij die nu kennen, de macht overnamen. In het begin waren de vier fundamentele krachten nog 'samengesmolten' tot één superkracht. Heel kort geleden heb ik nog een toelichting gelezen over hoe het nou precies zat dat het in die eerste momenten wel sneller dan het licht kon, maar ik ben even kwijt waar dat stond en ik kan het niet precies meer reproduceren. Als ik het vind post ik het nog even.

nogmaals, dit is hoe ik het begrepen heb, maar het kan zijn dat ik er echt flink naast zit.

p.s. doorsnede = de oppervlakte van een vlak binnen de bol, dus de oppervlakte van de cirkel die je krijgt als je een bol doormidden snijdt. diameter/middellijn is de afstand van de ene tot de andere kant, dus 2 keer de straal. sorry :D
gemertp

Ik heb vorig jaar via een versimpelde methode de leeftijd uitgerekend. Ik kwam uit 18.0 miljard jaar. Ik zat dus nog in ieder geval in de goede orde van grote :D . De opdracht was eigenlijk de Hubble constante bepalen, maar aangezien dus versimpeld de leeftijd van het heelal 1/H is heb ik die ook maar meteen gedaan. Zie ook dit topic..

Zoals met zoveel vragen over het universum blijft er natuurlijk altijd een onzekerheid vanwege de gigantische schaal. Voor een menselijk brein om de oplossing voor het probleem van voor de Big Bang te bevatten is redelijk onmogelijk denk ik, en eenzelfde iets geld voor de grote van het heelal. Misschien dat we het ooit wiskundig helemaal goed kunnen beschrijven, maar vertalen naar een praktische situatie gaat problematisch worden.

Wat dat betreft: het heelal is wellicht helemaal geen 13.7 miljard jaar oud. Het kan 13.8 zijn. Of misschien wel richting de 15. Wat we al wel met redelijk grote zekerheid weten is dat het niet 300 miljoen jaar, of 300.000 of 3000 jaar oud is. Hoe verder we komen in de wetenschap hoe dichter we de waarheid naderen en hoe kleiner de fouten in de theoriëen worden. Daarvoor is dit wel een mooi artikel.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft
*gast_PieterB_*

Een mooi artikel over dit probleem is hier te vinden:

http://www.astrostart.nl/index.php/2007/06...-universum.html
Phys

Hmm... ik heb hier niet voor geleerd ofzo, maar wel veel over gelezen. Wat ik daaruit begrepen heb, is dat het heelal in de eerste (volgens mij 10^-37 seconden) momenten ontzettend snel uit is gedijd, wat ze inflatie noemen. Hier zie je daarvan een grafische voorsteling:
Dat is geen grafische voorstelling van inflatie, maar van het 'terugkijken in het heelal'. De inflatieperiode staat helemaal links aangegeven.
Het heeft eerst 'even' geduurd voordat de wetten van de fysica zoals wij die nu kennen, de macht overnamen. In het begin waren de vier fundamentele krachten nog 'samengesmolten' tot één superkracht. Heel kort geleden heb ik nog een toelichting gelezen over hoe het nou precies zat dat het in die eerste momenten wel sneller dan het licht kon, maar ik ben even kwijt waar dat stond en ik kan het niet precies meer reproduceren. Als ik het vind post ik het nog even.

nogmaals, dit is hoe ik het begrepen heb, maar het kan zijn dat ik er echt flink naast zit.
Nee hoor, wat je zegt klopt :D

Voor meer informatie over inflatie: klik

Verder is het belangrijk op te merken dat door recente metingen aan de kosmische achtergrondstraling (CMB: Cosmic Microwave Background, dat als het ware een vingerafdruk is van het vroege heelal, 380.000jaar na oerknal) van zowel de temperatuurfluctuaties (anisotropiën, zeer klein, orde 10^-5) als polarisatie sterke aanwijzingen zijn gevonden voor de simpele inflatiemodelllen.

Deze doen een aantal voorspellingen die tot nu toe zijn bevestigd, en andere voorspellingen die nog niet ontkracht zijn.

De komende missies PLANCK (van het Europese ESA) en Beyond Einstein (van de NASA) gaan hier verder mee. Als zij de zogenaamde 'B-mode' polarisatie kunnen detecteren (hetgeen wel voorspeld, maar nog nooit gemeten is), heeft dat grote gevolgen voor de huidige modellen. De B-mode polarisatie geeft veel informatie over de inflatie zélf! Het zijn dus spannende tijden :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Fingolfin

In deze discussie wordt een aantal keren aangenomen dat de "snelheid" waarmee het heelal uitdijt begrensd is door c. Voor zover ik weet is deze uitdijing echter het gevolg van het oprekken van de ruimte. Een bekend voorbeeld is munten vastgeplakt op een ballon die je vervolgens opblaast. De begrenzing van de lichtsnelheid is dan niet de beperking die zegt dat de ballon niet willekeurig snel kan worden opgeblazen. Het zegt dat de munten (in werkelijkheid deeltjes, sterrenstelsels etc) in een coordinaatstelsel waarbij de expansie wordt gecompenseert (dus een oprekend coordinaatstelsel) een snelheid v<c hebben.

Hierbij moet ik echter opmerken dat ik zelf (nog) geen verstand heb van algemene relativiteit en derhalve beschrijvingen uit een aantal boeken overneem.

Verder werd in een van de boeken ook een optie aangedragen dat er misschien meerdere gebieden zijn geweest waarin inflatie heeft plaatsgevonden wat zou kunnen resulteren in een nogal gek gevormd heelal (waarbij wij een van die gebieden bewonen). Hoe waarschijnlijk deze optie is weet ik echter niet.
Brinx
Lorentziaan

In deze discussie wordt een aantal keren aangenomen dat de "snelheid" waarmee het heelal uitdijt begrensd is door c. Voor zover ik weet is deze uitdijing echter het gevolg van het oprekken van de ruimte. Een bekend voorbeeld is munten vastgeplakt op een ballon die je vervolgens opblaast. De begrenzing van de lichtsnelheid is dan niet de beperking die zegt dat de ballon niet willekeurig snel kan worden opgeblazen. Het zegt dat de munten (in werkelijkheid deeltjes, sterrenstelsels etc) in een coordinaatstelsel waarbij de expansie wordt gecompenseert (dus een oprekend coordinaatstelsel) een snelheid v<c hebben.

Dat lijkt me helemaal correct!
qrnlk
Lorentziaan

De lichtsnelheid beperkt alleen onze waarneming (de basis van de wetenschap): Licht van de gedeelten van het universum die door de uitzetting (schijnbaar) sneller dan lichtsnelheid van ons verwijderen zal ons nooit bereiken.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Phys

Inderdaad, signalen kunnen niet sneller bewegen dan c, maar de ruimte-tijd zélf kan wel sneller expanderen. Dat is precies wat tijdens de inflatie gebeurd is. Dat is trouwens ook de oorzaak van het bestaan van een horizon: lichtsignalen lopen achter op de expanderende ruimte-tijd, waardoor er gebieden die niet met elkaar hebben communiceren.

Inflatie-theorieën zijn tegenwoordig erg in trek bij sterrenkundigen, omdat ze veel verklaren (ze bieden o.a. een oplossing voor het vlakheids- en horizonprobleem) en omdat de recente data van o.a. WMAP een aantal voorspellingen bevestigt en andere niet ontkracht.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Gast aussy

de hubble telescoop heeft gekeken naar 12 tot 13 miljard lichtjaren ver en heeft op die afstand nog fellere stelsels gevonden , dus is het heelal groter.
eendavid

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”