Moderator: Rhiannon
Blijkbaar snap je mijn opmerking niet. Ik bedoel het als aanvulling op de post van Albert daVinci. In zijn algemeenheid benader ik eenieder die ik niet ken met respect. Dat is geen kwestie van opleggen door iemand anders, maar als je een ander niet met een zekere mate van respect benaderd verdien je het zelf ook niet.Onzin. Respect verdien je, je krijgt het niet zomaar. Wanneer men respect gaat opleggen, dus afdwingen, is er sprake van onderdrukkking.
Had ik het ergens over het afdwingen van respectOnzin. Respect verdien je, je krijgt het niet zomaar. Wanneer men respect gaat opleggen, dus afdwingen, is er sprake van onderdrukkking.
Nee, dat klopt. Maar ik doel op de sociale dwang, waarbij de massa naar een richting wordt geduwd. Het is een onzichtbaar verschijnsel waar achteraf de ware bedoelingen zichbaar worden, soms positief, soms negatief. Waar ik moeite heb dat het in Nederland alles maar moet, dat alles aan regels gebonden wordt, dat onze huidige maatschappij aanvoeld als een dwangbuis, en! Ik laat mij niet binden aan regels die verstikkend werken. Wanneer men in de media gaat spreken over ''respect'' is het de trent dat iedereen maar moet gaan houden aan die regels. Men dient te begrijpen dat momenteel een groot gedeelte van de jeugd geen zinsgeving hebben, en vaak komt dat er weinig alternatieven zijn om deze verloederde jeugd te helpen. Door de groeiende wirwar van regels weet men niet meer waar zij aan toe zijn, want de ene regel spreekt de ander tegen.Had ik het ergens over het afdwingen van respect
Het is simpel. Als jij jouw mening verwoordt zonder rekening te houden met een ander zijn gevoelens en gedachten dan ben je aan het polemiseren.
Als jij niet het fatsoen kan opbrengen om een ander in zijn waarde te laten wanneer hij zijn mening verkondigd dan ben je eveneens aan het polemiseren.
Je kan enkel communiceren wanneer er een redelijke verstandhouding is en daarvoor is wederzijds respect nodig. Als jij waarde hecht aan de vrijheid van meningsuiting dan zal je dus in beginsel voor ieder zijn mening en gevoelens respect moeten hebben.
Zoals een politicus het zo mooi verwoordde: "ik ben het niet eens met wat jij zegt maar ik zal tot aan mijn dood jouw recht verdedigen om dit te zeggen."
je zou vrijheid van meningsuiting eigenlijk moeten verdienen.Ik ben met je eens dat respect nodig is. Maar is het niet zo dat respect verdiend moet worden of moet je maar alles klakkeloos respect tonen?
Hahahaha, dat is een goeieje zou vrijheid van meningsuiting eigenlijk moeten verdienen.
Mee eens. Het is een kwestie van interesse.Vrijheid van meningsuiting betekend niet dat men verplicht is om naar iedereen te luisteren.
Momenteel moet je ook oppassen wat je zegt. Want een verkeerde mening kan leiden tot verraad, verlies van je werk, uitsluiting etc.Dit doet me denken aan een anecdote. Een vrouw uit voormalig oost-duitsland vertelden even na de hereniging het volgende: "Vroeger moest je oppassen wat je zei omdat de mensen overal luisterden; Tegenwoordig mag je alles zeggen maar niemand luistert er meer naar."
Wij hebben er niet voor gevochten; dat hebben andere mensen gedaan.Wij hebben lang gevochten voor deze vrijheden en dat dient zo te blijven.
Laat ik het anders zeggen: wij moeten er nog steeds voor vechten.Wij hebben er niet voor gevochten; dat hebben andere mensen gedaan.
Het blijven vechten voor deze vrijheden geeft ons de ruimte om onze mening te blijven verkondigen, het maakt niet uit wie er voor gevochten hebben en wie er na ons ervoor blijft vechten, zolang dat wij onze mening kunnen uitten.Wij zijn hooguit de nakomelingen van de mensen die vochten voor en tegen deze vrijheden, de winnaars en de verliezers, maar voornamelijk de nakomelingen van hun die er niet warm of koud van konden worden.
Dat is onze zorg niet om daarover druk te maken hoe onze nakomenlingen en hun tijdgenoten over ''onze tijd'' denken, want wij denken na over wat zich 60, 100, 200 jaar geleden heeft plaats gevonden. In de verre toekomst zal de maatschappijen er heel anders uit zien, maar dat is iets wat wij in onze tijd niet zullen mee maken. Ik had een tijdje geleden bij rubriek Filosofie een topic geopend met de titel "Visie op de toekomst''. Geen mens die daarop heeft gereageerd. Het geeft duidelijk aan dat men in onze tijd geen barst kan schelen wat zich in de toekomst zal gaan afspelen. Het is best mogelijk dat in de toekomst de mensheid niets kan schelen wat zich in onze tijd heeft afgespeeld.Later, als onze daden nu al lang niet meer relevant zijn, zullen de mensen ook ons beoordelen voor wie wij volgens hun waren en wat wij volgens hun gedaan hebben. En wij zouden onszelf niet herkenen in hun beeld van ons. En hun normen en waarden zullen niet de onze zijn.
Ik denk dat we in elk geval onderscheid moeten maken tussen het recht op 'vrijheid van meningsuiting' in het algemeen en de ethische rechtvaardiging om alles te zeggen wat je denkt. Ik vind dat het recht op vrije meningsuiting in principe geen grenzen kent. Dat betekent niet dat ik vind dat je maar in alle toonaarden onzin over de islam 'hoort' te roepen: Wilders-achtige figuren vind ik gewoon heel verkeerd bezig wat dat betreft. Dat betekent echter absoluut níet dat ik vind dat ze de mond gesnoerd hoort te worden.Wanneer men kritisch is over de islam kan je zefls een proces aan je broek krijgen. Als je Cartoon over Mo publicieer kan je een golf van protesten over je heen krijgen. Wanneer je een islamiet een ****** noemt kost dat je leven. Wanneer je roept dat Nederland vol zit wordt je vol gepompt met kogels.
Een vrije mening en uitting ervan dient op een nette en gefundeerde wijze plaats te vinden. Degene die daar mee moeite mee hebben is in feite hun probleem, want zij voelen zich aangesproken.
Ik denk dat we in elk geval onderscheid moeten maken tussen het recht op 'vrijheid van meningsuiting' in het algemeen en de ethische rechtvaardiging om alles te zeggen wat je denkt.
Ik vind, net als de wetgever, persoonlijk van wel. Meningsvrijheid geeft mij niet het recht om met allerlei leugens een karaktermoord op jou te plegen en je leven te verpesten.Ik vind dat het recht op vrije meningsuiting in principe geen grenzen kent.
Dat betekent niet dat ik vind dat je maar in alle toonaarden onzin over de islam 'hoort' te roepen: Wilders-achtige figuren vind ik gewoon heel verkeerd bezig wat dat betreft. Dat betekent echter absoluut níet dat ik vind dat ze de mond gesnoerd hoort te worden.
Vrijheid meningsuiting wordt helaas maar al te vaak geinterpreteerd als 'vrijheid om te beledigen', en dat kan nooit de bedoeling zijn. We horen immers netjes met elkaar om te gaan.Mee eens. Wanneer je iemand de mond snoerd beperkt je iemands vrijheid. Om een gezonde discussie te voeren geldt elke inspraak. Maar wanneer er te grote verschillen zijn in opvattingen ontstaat een soort taboe op een onderwerp. In het islam-verhaal is dat helaas zo.