Waarom Bush Irak is binnengevallen, weet ik werkelijk niet - de massavernietigingswapens kunnen het volgens mij niet geweest zijn (Blix klaagde wel eens over het gebrek aan openheid van Irak, maar hij heeft geen sterke aanwijzingen gevonden voor de aanwezigheid van massavernietigingswapens), maar ik heb geen idee wat wel. Simpele onnadenkendheid, vermoed ik eerlijk gezegd wel eens..
Een pion lijkt me wel een wat bescheiden naam voor de machtigste man ter wereld. Zelfs met een meerderheid in het Congres tegen zich zit Bush nog altijd aan de knoppen van Irak - hij bepaalt hoeveel soldaten er in Irak zijn, en het Congres kan hoogstens beslissen voor hoeveel geld die soldaten kogels mogen meenemen. Ik denk dat Bush c.s. de inval in Irak eerder heeft opgedrongen dan tegen zijn zin opgedrongen heeft gekregen.qrnlk schreef:Bush was ook maar een pion in dit spel.
En het is zeker niet een 'democratisch land onwaardig'. Geschiedenis laat zien dat democratische landen vaak gewelddadiger zijn dan niet-democratische landen. De USA, als voorbeeld van een democratisch land, valt alleen veel kleinere, weerloze, landen aan
Je punt over geweld door democratische landen lijkt me wel bijzonder relevant. In Europa hebben we nogal vaak de illusie dat democratie meteen alle andere goede dingen in het leven garandeert. Het probleem is dat als in een democratie een meerderheid (of iets wat daarop lijkt) oorlog wil, er oorlog komt. Soms kunnen er beter slimme autocraten aan het roer zitten dan het volk. Om een citaat van een docent van me uit zijn context te halen: A little bit of dictatorship helps.