Als ik ergens respect voor heb is het de semiconductor industrie, dat is innovatie, zo snel mogelijk zo veel mogelijk zo klein mogelijk zo goedkoop mogelijk zo groot mogelijke capaciteit op de markt brengen.
Het verbaasd me niets, daar wordt al minstens een decennium enorm veel geld en werkuren aan besteed. Fascinerend allemaal maar erg onoverzichtelijk voor de leek
De laatste harde schijven zijn 500GB groot
Ter illustratie, mijn PC is nu zo'n 4 jaar oud en ik heb een harde schijf van 60 GB. 100 GB was toen ook beschikbaar maar nog duidelijk duurder per GB.
Elke computer die je koopt is na 3 jaar oud
Vorig jaar had mijn huisgenoot een nieuwe laptop gekocht. Tot mijn schrik kon hij het spelletje "Need for speed: most wanted" enorm veel beter draaien dan dat ik het op mijn desktop kon draaien, dat terwijl ik een processor van 1,4 GHz heb en 512 RAM heb (hij had 1024 RAM).
Inderdaad, de innovatie gaat nog steeds erg hard.
Aan video encoding doen terwijl je ook nog een RAR aan het maken bent en je zou ook nog graag normaal werken.
Dat zou voor mij makkelijk zijn. Zogauw ik mijn browser open of een 'volle' website laadt zie ik mijn televisie even bevriezen. Meestal geen probleem maar soms krijg ik dan een verschil tussen het beeld en het geluid.
Ook is de standaardencoding bagger. Zolang ik normaal kijk heb ik perfect beeld. Zogauw ik opneem heb ik significant verlies van beeldkwaliteit.
Van dat spelletjesfanaten valt REUZE mee. De meeste hardcore gamers willen een super innovatieve pc alleen voor de show (ik speel veel games, maar doe daar absoluut niet aan mee), voor het gamen heb je er amper tot niets aan. Immers, er zijn amper spellen te vinden die zelfs effectief gebruik maken van een dual-core, wat moet je dan met een quad-core? De hardware ontwikkeling gaat sneller dan de software ontwikkeling.
Ik heb hier mijn twijfels over. Toen Doom 3 uitkwam kon bijna niemand het op maximale instellingen draaien. Voor Need for speed: most wanted geldt hetzelfde. Enkel met een zeer krachtige PC kan je dat draaien zoals het bedoeld is. Het is natuurlijk maar wat je er mee wil.
Op dit moment is er nog weinig software voor de dual core processor omdat de technologie nog nieuw is en de programmeurs nog moeten uitzoeken wat ze er allemaal mee kunnen. Het heeft echter enorm veel voordelen. Zoals high voltage al noemde; video encoding terwijl je internet of een spelletje speelt. Wat te denken van een aparte processor besteden aan de artificiële intelligent. Hoe vaak zie je niet in spelletjes dat het juist allemaal hapert wanneer er veel auto's, gangsters of wat dan ook op het scherm komen en er dus veel AI-werk is. Een aparte processor voor enkel de graphics is toch ideaal? Kijk maar naar het gat tussen wat ze technisch kunnen (maximale graphische instellingen en meer) en wat onze pc's kunnen draaien.
Voldoende toepassingsmogelijkheden dus voor meerdere processoren, wel ben ik het met PW eens dat de echte hype wat lijkt te stagneren.
Mischien dat het mergen met Teevee voor meer koopkracht zorgt, ik denk dat de push voor meer geavanceerde pc's van een niche markt van spelletjesfanaten en videobewerkers moet komen.
Itt purperen wolf ben ik op hardwarevlak een relatieve leek maar ook ik denk de laatste jaren dat consumenten juist zitten te wachten op de integratie van deze elementen. Nu moet je een televisie, een computer, een DVD-speler voor de computer, een DVD-speler voor de televisie, een harde schijf voor de beide apparaten, een aparte spelcomputer enz. kopen. Het zou een stuk efficiënter zijn als er één krachtig apparaat staat dat via bijvoorbeeld een signaal zoals bluetooth de informatie naar verschillende randappartuur kan sturen en de randapparatuur informatie naar die ene krachtige computer kan sturen.
TV-signaal, harde schijf, processor enz op die ene computer en de randapparatuur daarmee 2zijdig laten communiceren. Dat lijkt mij ideaal.
Ik lees regelmatig het techniekhoekje van BBC-website. Ik heb dit jaar minstens 3 artikelen gelezen over nieuwe ontwikkelingen van chips waardoor ze efficiënter zouden worden waaronder wijzigingen in het materiaal en het productieproces.
Zoek daar eens.