Assassinator
Artikelen: 0

Re: Cpu ontwikkeling tot stand gekomen?

Zullen we eerst maar eens de software bijwerken?? We kunnen fabuleuze 80-cores proccesoren maken! Maar er zijn amper toepassingen voor "de gewone Jan Modaal" die zelfs een dual core echt goed gebruiken. Er zijn bijvoorbeeld amper games die gebruik maken van multi-threading, dus wat moet je met een dual core of met 4 of meer?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
High-Voltage

Aan video encoding doen terwijl je ook nog een RAR aan het maken bent en je zou ook nog graag normaal werken.
Assassinator

Veel toepassingen tegelijk, klopt ja. Alleen ik kan weinig programma's die (voor de Jan Modaal) goed gebruik maken van een dual-core.

- Robert Heinlein -
DePurpereWolf

Naar mijn mening is de inovatie ver te vinden in de elektronica wereld
Wat een understatement, vooral voor een industrie waarvan de generatie van een apparaat minder dan 3 jaar is.

Welke industrie is dan meer innoverend? Niet de autoindustrie, die werkt al 100 jaar aan hetzelfde concept.

Elke computer die je koopt is na 3 jaar oud, echter, het word steeds moeilijker om Jan modaal warm te maken voor nieuwe ontwikkelingen. Veel nemen genoegen met het basisch internet/textverwerk/foto-print gebeuren. Mischien dat het mergen met Teevee voor meer koopkracht zorgt, ik denk dat de push voor meer geavanceerde pc's van een niche markt van spelletjesfanaten en videobewerkers moet komen.
Assassinator

Van dat spelletjesfanaten valt REUZE mee. De meeste hardcore gamers willen een super innovatieve pc alleen voor de show (ik speel veel games, maar doe daar absoluut niet aan mee), voor het gamen heb je er amper tot niets aan. Immers, er zijn amper spellen te vinden die zelfs effectief gebruik maken van een dual-core, wat moet je dan met een quad-core? De hardware ontwikkeling gaat sneller dan de software ontwikkeling.

- Robert Heinlein -
DePurpereWolf

Volgens mij is de push naar multi-core systems (dus groter dan 2, altijd makkelijk om het wetenschapsforum te bezoeken als de virusdetector ronddraait) alleen vanuit de server markt, waar het heel belangrijk is om veel simpele opdrachten snel uit te voeren. De servermarkt heeft ook geen probleem met het uitgeven van veel geld aan de beste kwaliteit.

De ICT-sector (als dat een pc heeft) begint echter genoeg te krijgen, minder nut om over te schakelen naar nieuwe machines. Dus ik denk inderdaad dat de markt voor snelle machines een beetje aan het minderen is.
Cycloon

DePurpereWolf schreef:Wat een understatement, vooral voor een industrie waarvan de generatie van een apparaat minder dan 3 jaar is.

Welke industrie is dan meer innoverend? Niet de autoindustrie, die werkt al 100 jaar aan hetzelfde concept.
Voor mij is er nog steeds een verschil tussen echte innovatie en de gewone evolutie in schaalverkleining. Kijken we bv naar de harde schijven: De enige manier waarop ze nu hogere datadichtheden halen is door met o.a. kleinere schrijfkoppen te werken (al is de stap waarbij je ook in de diepte data wegschrijft wel een beetje innoverend, maar ik kan niet meer op de naam komen). Het blijft dus altijd neerkomen op kleiner maken van de hardware en niet op het praktisch verbeteren van het systeem.

Ik kan ook elk jaar een nieuw type auto uitbrengen waarbij ik gewoon 2 motoren onder de motorkap steek om bv een groter vermogen te genereren, terwijl het zoeken naar alternatieven ver weg is.

Ook kan ik best begrijpen dat technologiebedrijven niet graag meer investeren in nieuwe ideeën gewoon omdat de concurrentie net zo hard is. Men moet gewoon mee in de schaalverkleining omdat zo'n bedrijf het anders financieel niet red. En juist daarom komen we naar een punt waar ooit de bom zal ontploffen en waar het hele CPU gebeuren plots anders bekeken zal worden.

Intel geeft al een tijdje toe dat de huidige strategie als maar slechtere vooruitzichten toont. En men loopt ook tegen zowat alle natuurwetten aan die men kan tegenkomen. Ik zie de markt binnen een paar maanden/jaren echt in mekaar zakken.

Het is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar mss wordt het tijd dat we eens over een ander concept gaan denken en niet vast roesten in de huidige trendzetting.
DePurpereWolf

Geheugen:

Harddisk (magnetisch)

Flash

SSD

DDR

SDRAM

SRAM

DRAM

De lijst gaat voort en voort.

De laatste harde schijven zijn 500GB groot, dat betekend dus dat je een half biljoen Bytjes geheel perfect moet kunnen maken, ern mag helemaal niets in dat productieproces fout gaan. Jij zegt dat schaalverkleining niet innovatief is, maar denk eens dat je dat proces in een jaar moet ontwikkelen, met een accuraatheid van 100.000000 procent?

De HDD's zijn ook maar een jaar of 20 commercieel, maar kijk eens naar de mini HDD'tjes die Philips in zijn mp3-spelers propt, of de gigantische geheugen servers die dag in dag uit voort brommen.

Als ik ergens respect voor heb is het de semiconductor industrie, dat is innovatie, zo snel mogelijk zo veel mogelijk zo klein mogelijk zo goedkoop mogelijk zo groot mogelijke capaciteit op de markt brengen.
albert davinci

Als ik ergens respect voor heb is het de semiconductor industrie, dat is innovatie, zo snel mogelijk zo veel mogelijk zo klein mogelijk zo goedkoop mogelijk zo groot mogelijke capaciteit op de markt brengen.
Het verbaasd me niets, daar wordt al minstens een decennium enorm veel geld en werkuren aan besteed. Fascinerend allemaal maar erg onoverzichtelijk voor de leek :sad:
De laatste harde schijven zijn 500GB groot
Ter illustratie, mijn PC is nu zo'n 4 jaar oud en ik heb een harde schijf van 60 GB. 100 GB was toen ook beschikbaar maar nog duidelijk duurder per GB.
Elke computer die je koopt is na 3 jaar oud
Vorig jaar had mijn huisgenoot een nieuwe laptop gekocht. Tot mijn schrik kon hij het spelletje "Need for speed: most wanted" enorm veel beter draaien dan dat ik het op mijn desktop kon draaien, dat terwijl ik een processor van 1,4 GHz heb en 512 RAM heb (hij had 1024 RAM).

Inderdaad, de innovatie gaat nog steeds erg hard.
Aan video encoding doen terwijl je ook nog een RAR aan het maken bent en je zou ook nog graag normaal werken.
Dat zou voor mij makkelijk zijn. Zogauw ik mijn browser open of een 'volle' website laadt zie ik mijn televisie even bevriezen. Meestal geen probleem maar soms krijg ik dan een verschil tussen het beeld en het geluid.

Ook is de standaardencoding bagger. Zolang ik normaal kijk heb ik perfect beeld. Zogauw ik opneem heb ik significant verlies van beeldkwaliteit.
Van dat spelletjesfanaten valt REUZE mee. De meeste hardcore gamers willen een super innovatieve pc alleen voor de show (ik speel veel games, maar doe daar absoluut niet aan mee), voor het gamen heb je er amper tot niets aan. Immers, er zijn amper spellen te vinden die zelfs effectief gebruik maken van een dual-core, wat moet je dan met een quad-core? De hardware ontwikkeling gaat sneller dan de software ontwikkeling.
Ik heb hier mijn twijfels over. Toen Doom 3 uitkwam kon bijna niemand het op maximale instellingen draaien. Voor Need for speed: most wanted geldt hetzelfde. Enkel met een zeer krachtige PC kan je dat draaien zoals het bedoeld is. Het is natuurlijk maar wat je er mee wil.

Op dit moment is er nog weinig software voor de dual core processor omdat de technologie nog nieuw is en de programmeurs nog moeten uitzoeken wat ze er allemaal mee kunnen. Het heeft echter enorm veel voordelen. Zoals high voltage al noemde; video encoding terwijl je internet of een spelletje speelt. Wat te denken van een aparte processor besteden aan de artificiële intelligent. Hoe vaak zie je niet in spelletjes dat het juist allemaal hapert wanneer er veel auto's, gangsters of wat dan ook op het scherm komen en er dus veel AI-werk is. Een aparte processor voor enkel de graphics is toch ideaal? Kijk maar naar het gat tussen wat ze technisch kunnen (maximale graphische instellingen en meer) en wat onze pc's kunnen draaien.

Voldoende toepassingsmogelijkheden dus voor meerdere processoren, wel ben ik het met PW eens dat de echte hype wat lijkt te stagneren.
Mischien dat het mergen met Teevee voor meer koopkracht zorgt, ik denk dat de push voor meer geavanceerde pc's van een niche markt van spelletjesfanaten en videobewerkers moet komen.
Itt purperen wolf ben ik op hardwarevlak een relatieve leek maar ook ik denk de laatste jaren dat consumenten juist zitten te wachten op de integratie van deze elementen. Nu moet je een televisie, een computer, een DVD-speler voor de computer, een DVD-speler voor de televisie, een harde schijf voor de beide apparaten, een aparte spelcomputer enz. kopen. Het zou een stuk efficiënter zijn als er één krachtig apparaat staat dat via bijvoorbeeld een signaal zoals bluetooth de informatie naar verschillende randappartuur kan sturen en de randapparatuur informatie naar die ene krachtige computer kan sturen.

TV-signaal, harde schijf, processor enz op die ene computer en de randapparatuur daarmee 2zijdig laten communiceren. Dat lijkt mij ideaal.

Ik lees regelmatig het techniekhoekje van BBC-website. Ik heb dit jaar minstens 3 artikelen gelezen over nieuwe ontwikkelingen van chips waardoor ze efficiënter zouden worden waaronder wijzigingen in het materiaal en het productieproces.

Zoek daar eens.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Rov

Ik heb hier mijn twijfels over. Toen Doom 3 uitkwam kon bijna niemand het op maximale instellingen draaien. Voor Need for speed: most wanted geldt hetzelfde. Enkel met een zeer krachtige PC kan je dat draaien zoals het bedoeld is.
Ik dacht dat men zelfs een speciale grafische kaart had uitgebracht die je moest hebben om Doom 3 optimaal te kunnen spelen.
Assassinator

Terwijl Doom 3 nu een eitje is om op zn hoogst te draaien. De videokwaliteit van games gaat zeer snel vooruit met games als FEAR. Ik weet niet of iemand Crysis kent, maar daar moet je af en toe toch 2 keer kijken om te zien dat het inderdaad nep is, het lijkt heel erg echt. Maar zelfs games als FEAR maken nog geen gebruik van multi-threading (voor zover ik weet), is toch doodzonde.

- Robert Heinlein -
DePurpereWolf

Volgens mij gaat het bij die dingen alleen om de grafische kaart, er is inderdaad een grafische kaart uit met physics engine die alles nog meer reeel maakt.

De software developers zijn soms inderdaad lui, het duurt een patch of drie voordat hun spel het maximale uit de kast kan halen.
Cycloon

er is inderdaad een grafische kaart uit met physics engine die alles nog meer reeel maakt.

Het is eigelijk geen grafische kaart omdat die geen beelden rendert. Die maakt enkel de berekeningen voor de physics. Maar zijn ook kaartjes die AI enzo kunnen berekenen en daar ook vrij straf in zijn. Alleen is de markt daar zo klein voor momenteel, en is de prijs vrij hoog in vergelijking met de prijs van een processor waar het ook met kan.
High-Voltage

DePurpereWolf schreef:Volgens mij gaat het bij die dingen alleen om de grafische kaart, er is inderdaad een grafische kaart uit met physics engine die alles nog meer reeel maakt.

De software developers zijn soms inderdaad lui, het duurt een patch of drie voordat hun spel het maximale uit de kast kan halen.
Inderdaad, ik denk niet dat het veel gaat uitmaken of de spellen op één of twee cores draaien, zoveel CPU power hebben ze niet nodig. Het gaat, zoals je al zei, vooral om grafische power. Een optie is dan weer het tegenovergestelde doen van vroeger. Vroeger heeft mn de GPU geïntroduceerd om de CPU te ontlasten van de grafische taken, als je nu terug één core van de twee kan inschakelen om grafisch werk te doen kom je weer een hele stap verder.

@Cycloon:

Betreffende je "echte innovatie", zoek maar eens iets op over de quantum computer. Daar heb je m.i. al een hele ommekeer van wat we nu hebben. Je rekenkracht neemt nl exponentieel en niet meer lineair toe. Als dat geen innovatie is, dan weet ik niet waar jij op staat te wachten pi.gif
albert davinci schreef:Itt purperen wolf ben ik op hardwarevlak een relatieve leek maar ook ik denk de laatste jaren dat consumenten juist zitten te wachten op de integratie van deze elementen. Nu moet je een televisie, een computer, een DVD-speler voor de computer, een DVD-speler voor de televisie, een harde schijf voor de beide apparaten, een aparte spelcomputer enz. kopen. Het zou een stuk efficiënter zijn als er één krachtig apparaat staat dat via bijvoorbeeld een signaal zoals bluetooth de informatie naar verschillende randappartuur kan sturen en de randapparatuur informatie naar die ene krachtige computer kan sturen.

TV-signaal, harde schijf, processor enz op die ene computer en de randapparatuur daarmee 2zijdig laten communiceren. Dat lijkt mij ideaal.
Daar werkt men al naartoe: Windows Media Center...

Je moet ook begrijpen dat de spelconsole ontwikkelaars niet zomaar de handdoek in de ring gaan gooien zolang er munt uit te slaan is. Bekijk maar eens hoeveel PS, PS2 én PS3's er al verkocht zijn de afgelopen jaren...

En bekijk het nu eens van je eigen standpunt (niet persoonlijk opvatten): als je alleen maar games speelt, waarom zou je dan een machine kopen van 1200€ (is toch wel het min bedrag voor een deftige game PC) als je voor 600€ (klopt dit?) al een PS3 hebt. Ok, je PC heeft dan wel een breder toepassingsgebied, maar als dat niet gebruikt wordt...
DePurpereWolf

De PS3 is zulks apparaat, het doet spelletjes, HD films, internet, email.

(en dat verachtelijke folding)

Je kunt nu 30000 liedjes in een sigarette doosje met je meenemen, maar dat is niet genoeg, moet ook een mooi schermpje op, en men wil er mee bellen(IPhone) Ook is het leuk dat je liedjes kunt uitwisselen zonder draadje (Zune) en dit en dat en dit en dat.

Terug naar “Informatica en programmeren”