Moderator: Rhiannon
Nu ik jouw woorden zo eens lees komt een andere gedachte in me op:We hebben wellicht een vorm van recht en ethiek. Maar we willen helemaal geen rechtvaardigheid. Wat we werkelijk willen is vrede, veiligheid en vertrouwen. We willen de vrijheid om onze deur open te laten bij nacht en er op vertrouwen dat niemand ongenood binnenkomt. We willen ons veilig voelen in een donkere steeg. We willen vrede, zodat we nooit zullen weten wat een oorlog is. We willen geen slachtoffer worden. Gerechtigheid is beter dan niets maar het is lang niet genoeg. Onze behoefte aan rechtvaardigheid is een bewijs van onze machteloosheid, ons onvermogen om elkaar te beschermen en voor elkaar te zorgen. Ons tekortkomen openbaar gemaakt.
Dat van Nazi-Duitsland!Archeoptyx, welk rechtssysteem heeft genocide goegekeurd dan?
Juist omdat die vrede, veiligheid en vertrouwen misschien niet zo vanzelfspekend zijn is het ethische principe van rechtvaardigheid zo relevant. In idealistische zin is het inderdaad ook niet genoeg, maar de realiteit is anders. (grappig detail is misschien dat ik over 5 dagen naar een plek vertrek waar geen nagenoeg geen criminaliteit is, waar je je fiets niet op slot hoeft te zetten, waar mensen volledig op hun woord worden vertrouwd etc. Spitsbergen!)We hebben wellicht een vorm van recht en ethiek. Maar we willen helemaal geen rechtvaardigheid. Wat we werkelijk willen is vrede, veiligheid en vertrouwen. We willen de vrijheid om onze deur open te laten bij nacht en er op vertrouwen dat niemand ongenood binnenkomt. We willen ons veilig voelen in een donkere steeg. We willen vrede, zodat we nooit zullen weten wat een oorlog is. We willen geen slachtoffer worden. Gerechtigheid is beter dan niets maar het is lang niet genoeg. Onze behoefte aan rechtvaardigheid is een bewijs van onze machteloosheid, ons onvermogen om elkaar te beschermen en voor elkaar te zorgen. Ons tekortkomen openbaar gemaakt.
Het was wat lastig te volgen, maar ben je niet op zoek naar een soort gemeenschappelijke basismoraal o.i.d?of zeg ik nu rare dingen?
Ik probeer aan te geven dat het enige "juiste" de afwezigheid van het streven naar dat "goede" is. Door acceptatie van worden naar zijn.Het was wat lastig te volgen, maar ben je niet op zoek naar een soort gemeenschappelijke basismoraal o.i.d?
Het klinkt (langs een omweg) als of je denkt dat het "ego" het probleem is. Het ego streeft, probeert, onderneemt. Maar het is beperkt. Veel mensen beschrijven als alles goed gaat als flow waarbij het ego min-of-meer opgaat in de activiteit en men meer is dan slechts zichzelf, de kern 'id' is nog steeds aanwezig, maar bevrijdt van de problemen die het ego blijven bezighouden, afleiden.Ik probeer aan te geven dat het enige "juiste" de afwezigheid van het streven naar dat "goede" is. Door acceptatie van worden naar zijn.
Ow, Archeoptyx: ik doelde niet specifiek op het rechtssysteem van nazi-duitsland.
En daarbij vind ik dat je er niet aan voorbij mag gaan dat de Nazi-partij- in- opkomst zich nogal eens bediende van praktijken als intimidatie en geweld. Ze zullen die wet hebben afgedwongen, en dat klinkt toch iets anders als genocide goedkeuren. Het is vast niet zo gegaan dat er formeel een wetsvoorstel is ingediend, en dat er op democratische wijze is besloten om met zn allen eens lekker genocide te gaan plegen.
Tot op zekere hoogte heb je gelijk. Maar laten we even drie situaties onder de loep nemen:We hebben wellicht een vorm van recht en ethiek. Maar we willen helemaal geen rechtvaardigheid. Wat we werkelijk willen is vrede, veiligheid en vertrouwen. We willen de vrijheid om onze deur open te laten bij nacht en er op vertrouwen dat niemand ongenood binnenkomt. We willen ons veilig voelen in een donkere steeg. We willen vrede, zodat we nooit zullen weten wat een oorlog is. We willen geen slachtoffer worden.
Ik begrijp niet goed wat je met deze post wil zeggen, wat waarschijnlijk ligt aan het feit dat ik niet op de hoogte ben van de forumschandalen (lees: gebande gebruikers). Kan je er misschien iets meer over kwijt?Voordbordurend op de ridder's inbreng durf ik te stellen dat de rechtvaarigheid wegens het ontbreken van begrip voor pluriformiteit hier voor wat betreft de boven ons gestelden de laatste tijd bijzonder te wensen over laat: Johan2 banned, Dorus banned en nu weer Kjell banned. Het wordt een epitheton dat wellicht te verkiezen is boven dat van mij.
Een persoon die handelt heeft volgens mij altijd een intentie, anders zou hij/zij die handeling niet verrichten. Het zou verspilling zijn om iets te doen dat niet leidt tot iets dat men wilde bereiken. Zelfs altruïsme, het behulpzaam zijn voor anderen zonder dat er eigenbelang mee gepaard gaat, is niet helemaal intentieloos. We hebben wel degelijk een eigenbelang, nl. onszelf goed voelen. Met je uitspraak roep je bij mij het beeld op van een mierennest: duizenden mieren die als robots/zombies hun dagelijkse taken uitvoeren, enkel en alleen in het belang van de kolonie.Het handelen kan, maar "niet" met bepaalde intenties.
Dat is niet waar ik op doelde. In mijn mening is het ons fysieke lichaam wat uitlokt tot subjectieve intenties. Bij de afwezigheid van een lichaam zijn ook die intenties afwezig. In die zin is de afwezighied van intenties niet iets haalbaars tijdens het bestaan in ons lichaam. Wel is het een poging waar om er zo dicht mogelijk bj te komen.Een persoon die handelt heeft volgens mij altijd een intentie, anders zou hij/zij die handeling niet verrichten. Het zou verspilling zijn om iets te doen dat niet leidt tot iets dat men wilde bereiken. Zelfs altruïsme, het behulpzaam zijn voor anderen zonder dat er eigenbelang mee gepaard gaat, is niet helemaal intentieloos. We hebben wel degelijk een eigenbelang, nl. onszelf goed voelen. Met je uitspraak roep je bij mij het beeld op van een mierennest: duizenden mieren die als robots/zombies hun dagelijkse taken uitvoeren, enkel en alleen in het belang van de kolonie.
Zou je deze poging concreet kunnen omschrijven. Mijn excuses als dat niet mogelijk is, want ik weet ook wel dat we erg abstract bezig zijn.Wel is het een poging waar om er zo dicht mogelijk bj te komen.
Zelfde vraag als hierboven: hoe zou je dit willen doen?Overigens is voor mij een levensideaal om mijn lichaam en mijn geest zo goed mogelijk op een lijn te krijgen.
Dat er aanwijzingen zijn die erop wijzen dat de verdachte de misdaad misschien niet heeft begaan.Klintersaas, wat bedoel je precies met: "niet 100% kunnen hardmaken".
Vreselijk dilemma. Aan de ene kant is bewijs nooit waterdicht, tenzij de openbare aanklager over een videoband beschikt waarop de misdaad in kwestie te zien is (en dan nog: die videoband kan vervalst zijn en er kunnen andere elementen meegespeeld hebben). Aan de andere kant zou ik als rechter nooit over mijn schuldgevoel heen komen als ik te weten zou komen dat ik een onschuldige heb veroordeeld (zeker in landen waar de doodstraf bestaat). Daarom zou ik zoveel mogelijk bewijsmateriaal (dat jammer genoeg niet altijd gevonden of juist geïnterpreteerd wordt) en getuigen (die ook niet altijd betrouwbaar zijn) willen zien voor er een oordeel geveld wordt.Herodotus schreef:Een principiele vraag is: mag er recht worden gesproken in een zaak waarbij het bewijs niet onomstotelijk geleverd kan worden?
Begeven we ons dan niet op gevaarlijk terrein?