Niet echt, want die seconde kunnen we nergens aan refereren. Het is nooit te meten of een seconde ineens korter of langer duurt.
Dus we hebben gewoon een meetbare gebeurtenis gekozen (9192631770 trillingen van het Cesium atoom) en dat "een seconde" genoemd. Als die gebeurtenis vanaf morgen ineens 2 keer zo lang duurt, maakt dat niks uit, want alles duurt dan twee keer zo lang en blijft voor ons een seconde dus hetzelfde.
Het is misschien een denkfout van mij, maar wij refereren de eenheid "seconde" toch juist aan die (meetbare) gebeurtenis / eigenschap van het Cesium atoom?
Ik ben het zeker met je eens dat het in principe niet uitmaakt wat de (door ons) gekozen eenheid is. Onze seconde is per slot van rekening ook een subjectieve (bedachte) eenheid.
Maar waar mijn probleem met de antwoorden/vragen van Rudeonline ligt is het volgende: Hij stelt volgens mij (de) tijd gelijk aan snelheid terwijl (een) snelheid een verhouding is.
-> vertel het me, Rude, wanneer ik je verkeerd begrijp.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.