Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Alexander Hartmans
Artikelen: 0

Re: Toename aantal vrijgezellen

'WendyTje' Schreef:
Wat ik vooral om me heen zie gebeuren is (zeker naarmate de vrijgezellen steeds wat ouder worden) ze ook steeds kieskeuriger/selectiever worden.
Niet verwoonderlijk dat mensen op oudere leeftijd meer ''picky'' worden, zeker als men uit een andere relatie is gekomen die totaal is mislukt, want men wenst niet in een zelfde relatie, met alle inns- and outs, terecht te komen. Maar het duurt een tijd dat vertrouwen in andere terug komt.
Zo moet de eventuele partner al bij voorbaat aan een enorme waslijst dingen voldoen, voor ze er ook maar mee gaan praten laat staan daten.

Dat verhindert natuurlijk enorm dat dat misschien best een goede partner voor je is, die als je diegene leert kennen de mens van je dromen is, helaas dat ie alleen op die dag de verkeerde schoenen aanhad ofzo. En wie weet kan je je er best overheen zetten dat het beroep of de haarkleur niet aan je lijst voldoet en kun je volmaakt gelukkig worden met diegene, maar ze zijn op deze manier al bij voorbaat afgeschreven.
Daarom is internet daten een zeer goed hulpmiddel om een ander beter te leren kennnen. Via een datingsite kun ofline via MSN Messenger Live of Yahoo Messenger gaan chatten, en dan kom je er snel achter of die persoon geschikt voor je is of niet.
In de huidige maatschappij is het (zeker voor vrouwen) helemaal niet meer nodig een partner te hebben omdat ze ook zonder partner onhafhankelijk en gelukkig kunnen zijn. Daarom gaan de maatstaven voor een eventuele partner nogal omhoog.
Dat is nu een van de problemen waar mannen hier nu mee zitten, de westerste vrouw is te zelfstandig geworden, stellen hoge eisen aan zich zelf en aan andere. Het is ook niet verwonderlijk dat mannen een vrouw uit het buitenland halen of zij verkassen naar het buitenland om dat deze mannen onze vrouwen spuugzat zijn, vanwege hun arogante opstelling naar mannen toe.

Als kanttkening moet ik erbij plaatsen dat aan beide kanten/fronten in het verleden fout is gegaan waardoor deze ziekelijke situatie is ontstaan, de vlucht van de Nederlandse(blanke) naar het buitenland zal zeker in de toekomst gaan toenemen.
Alexander Hartmans

'Herodotus' Schreef:
Vergrijzing een prangender probleem?

With all due respect: die mensen hebben al een leven achter de rug.

Onze eerste prioriteit hoort bij de jeugd te liggen, want die heeft de toekomst.
Dat de jeugd de toekomst heeft is juist, maar als het opgroied in de grootste puinhoop dat individualisering heet met een zeer hoog egoistische levenstijl in Nederland. Ik denk niet dat ik als ik nog kinderen zou willen hebben, dat zij hier opgroeien in dit verdoemde land als Nederland.
Symone

Dat is nu een van de problemen waar mannen hier nu mee zitten, de westerste vrouw is te zelfstandig geworden, stellen hoge eisen aan zich zelf en aan andere. Het is ook niet verwonderlijk dat mannen een vrouw uit het buitenland halen of zij verkassen naar het buitenland om dat deze mannen onze vrouwen spuugzat zijn, vanwege hun arogante opstelling naar mannen toe.
Uit welk onderzoek komt dit naar voren? Heb je hier bewijzen van, of is het jouw mening? Ik denk dat het gezond is dat de westerse vrouw in gelijke mate zelfstandig is als de man. Ik heb niet de indruk dat vrouwen arroganter of veeleisender zijn dan mannen (en ja dat is míjn persoonlijke indruk). Ik denk dat het goed is als een vrouw weet wat ze wil, dat ze weet waar ze voor gaat. Maar dat vind ik óók voor mannen. Pas als beide partijen (klinkt dat zakelijk zeg) zich kunnen vinden in elkaar, kan daar een fijne, stabiele relatie uit voortkomen. Een man heeft echt niets aan een vrouw die ja-knikkend en zorgend achter haar man aanloopt, evenmin als een vrouw wat heeft aan de mannelijke ja-knikker (of homoseksuele varianten uiteraard). Maar goed, kan zijn dat je daar een andere mening op na houdt, dan zijn wíj iig niet geschikt als partners :D .

Maar goed, het maatschappelijk-economisch probleem van de toename van het aantal vrijgezellen is me nog steeds niet duidelijk...
Alexander Hartmans

'Symone' Schreef:
Uit welk onderzoek komt dit naar voren? Heb je hier bewijzen van, of is het jouw mening?
Naar mijn mening is hier niet echt onderzoek naar gedaan. Maar al je goed oplet en de feiten op een rijtje zet, is een duidelijke analyse goed mogelijk. In de media wordt voldoende hierover gepublicieerd, heb namelijk de laatste maanden regelmatig stukken verzameld.
Ik denk dat het gezond is dat de westerse vrouw in gelijke mate zelfstandig is als de man.
Ben ik zeker mee eens, alleen het rijskaartje is te hoog voor velen. Want niet elke man zit te wachten op een zelfstandige vrouw.
Ik heb niet de indruk dat vrouwen arroganter of veeleisender zijn dan mannen (en ja dat is míjn persoonlijke indruk).
Ik heb het zelf ondervonden. Op mijn werk, het dagelijks leven. En wellicht is dit geen goede vergelijking maar ik houw mijn ogen en oren open, en wat ik zie, bevalt mij niet.
Ik denk dat het goed is als een vrouw weet wat ze wil, dat ze weet waar ze voor gaat.
Daar is niets verkeerd mee.
Maar dat vind ik óók voor mannen. Pas als beide partijen (klinkt dat zakelijk zeg) zich kunnen vinden in elkaar, kan daar een fijne, stabiele relatie uit voortkomen.
Hmmmm, zakelijk, in zekere zin is dat wel. Vrouwen in het algemeen willen meer zekerheden hebben in het leven, alles dient goed ingebouwd zijn, zeker als later kinderen in het sel komen.

Maar in Nederland is het leven zwaarder geworden. In Nederland draait alles om geld, het betalen van je rekeningen, en de overheid kan het niets scheelen of je rijk of arm bent, betalen moet je, en de fun om in Nederland een bestaan op te bouwen is bijna verloren gegaan. Zeker als je kijkt naar al die verstikkende regeltjes hier. Veel Nederlanders vluchten hier weg, omdat de mogelijkheden te beperkt zijn, zeker als het om de belastingheffingen gaan. Want in geen enkel land in de wereld zo erg met belasting heffingen als Nederland.
Een man heeft echt niets aan een vrouw die ja-knikkend en zorgend achter haar man aanloopt, evenmin als een vrouw wat heeft aan de mannelijke ja-knikker (of homoseksuele varianten uiteraard). Maar goed, kan zijn dat je daar een andere mening op na houdt, dan zijn wíj iig niet geschikt als partners :D .
hhahahahahaah, ik zie mijzelf niet ja-knikken. Maar een dom wricht zie ik ook niet zitten.
Maar goed, het maatschappelijk-economisch probleem van de toename van het aantal vrijgezellen is me nog steeds niet duidelijk...
Ik denk dat in het aangegeven rijtje, dat ik an het begin van deze topic heb aangegeven een goede verklaring kan zijn, waarom het antal vrijgezellen maar aan het toenemen is. Opvallend is wel, dat er vrouwelijke onderzoeksters zijn die de man nog wel eens in een kwaad daglicht willen stellen, want laatts stond in en van de gratis dagbladen een artikel over mannen die massaal vreemd gaan op het internet en het gevaar van internet, m.b.t het chatten, een overgens overtrokken negatief beeld, en heel lezend Nederland holt erachter aan.
Ger

Alexander, je hebt nu nog steeds niet aangegeven wat nu het probleem is. De constatering van het feit (toename vrijgezellen) ligt er, maar nog steeds is nergens aangegeven waarom dat feit nu een probleem is. Jij noemt het een probleem, maar anderen vinden het misschien wel prettig. Als je ons vraagt hoe het probleem opgelost kan worden, moet je toch eerst duidelijk maken waarom iets nou een probleem is.

Wil je dat alsjeblieft doen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Alexander Hartmans

Ger schreef:Alexander, je hebt nu nog steeds niet aangegeven wat nu het probleem is. De constatering van het feit (toename vrijgezellen) ligt er, maar nog steeds is nergens aangegeven waarom dat feit nu een probleem is. Jij noemt het een probleem, maar anderen vinden het misschien wel prettig. Als je ons vraagt hoe het probleem opgelost kan worden, moet je toch eerst duidelijk maken waarom iets nou een probleem is.

Wil je dat alsjeblieft doen?
Dat is nu het probleem ook, omdat niet exact bekend is wat de oorzaken zijn waardoor dit maatschapelijk probleem is ontstaan, daar probeer ik nu achter te komen. En als die problemen, die meerdere oorzaken heeft, kan er gezocht worden naar een oplossing van dit maatschappijle probleem.

En ff in haken op jouw opmerking, aangaande dat men het pretig vinden om vrijgezel te blijven is maar gedeeltelijk waar dat men het pretig vindt, maar het gaat om de achter liggende oorzaken waardoor men hiervoor kiest, het is hetzelfe waardoor iemand kiest om te trouwen.
ypsilon

De vraag van Ger is eigenlijk: "Waarom is de toename aan vrijgezellen een probleem?"
Symone

Niet alleen Ger vraagt zich dat af :D .

Ik mis nog steeds een inhoudelijke onderbouwing. Het enige wat ik lees, is een persoonlijke visie die nergens anders op gebaseerd is, dan op eigen ervaringen. Op zich niets mis mee, maar het is nogal een smal referentiekader.

Misschien is er iemand anders die aan kan geven of de toename van vrijgezellen in de maatschappij een maatschappelijk/economisch probleem vormt? En zo ja, in welk opzicht?
ferry

Nou, waar wel eens voor gevreesd wordt is dat een toenemend aantal vrijgezellen betekent dat individualisering plaatsvindt en dat daardoor de samenleving uit elkaar valt. Uit ons onderzoek blijkt dat niet het geval te zijn overigens.
Ger

Welk onderzoek, heb je daar iets voor om naar te linken of kun je het eens samenvatten?
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Symone

Nou, waar wel eens voor gevreesd wordt is dat een toenemend aantal vrijgezellen betekent dat individualisering plaatsvindt en dat daardoor de samenleving uit elkaar valt. Uit ons onderzoek blijkt dat niet het geval te zijn overigens.
Ik had al zo'n vermoeden dat jij er meer over zou weten :D . Ben benieuwd naar het onderzoek dat je aanhaalt!

[Edit Veertje] Antwoord werd gegeven en is afgesplitst naar een nieuwe topic: http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=69450 .
Alexander Hartmans

De vraag van Ger is eigenlijk: "Waarom is de toename aan vrijgezellen een probleem?"
Er zijn een tewwtal oorzaken aan te geven waarom er een toename is waarom er zoveel vrijgezellen zijn.

1. Is dat uit angst om weer eens voor de zoveelste keer gekwest te worden (voor mannen en vrouwen) uit een vorige relatie.

2. En dat is naar mijn menig een van de belangrijkste oorzaken zijn relieuze ontwikkelingen. In de jaren zestig en zeventig, was Nederland nog aardig christelijk en uit onderzoek is gebleken, dat er een sterke afname was en is van de kerk. In de tijd dat men relieus was, dus ook de sociale controle, de verbondenheid met de familie en de gemeenschap was het vrij normaal om zo voroeg mogelijk maar te trouwen en aan een gezin te beginnen. Door de ontkerkeling ebte ook het gevoel weg om maar snel te gaan trouwen. Door de opkomst van onze 24-uurs ecconomie ontstond er een nieuwe verandering, namelijk deelname aan deze ecconomie, waardoor er maar weinig tijd was voor een gezond leven. De Nederlandse overheid stumuleerde dat vrouwen langer aan het werk kon blijven, om het gat in de arbeidsmarkt op te vullen, hetgeen nu ook sprake is.

En waar ook sprake is, en dat heb ik aan het begin van deze topic heb aangegeven is de individualisering van onze maatschappij en het egocentrische karakter ervan. daarbij speeld ook nog onze hardheid jegens andere waardoor er maar weinig waardering is voor de ander. Men is in onze tijd zoveel mogelijk op zichzelf gewezen, dat een relatie geen lang beschoren is. Men zegt tijden veranderen, maar onze tijd gaat te snel, dat wij deze veranderingen niet kunnen bijbenen, wij raken vervreemd van de werkelijke zaken waar het om gaat. Wij zijn in het algemeen alleen bezig om geld te verdienen, omdat het ons nu eenmaal status geeft en aan de andere kant is ook het maken van geld een straf. Want het leven is duur geworden en waarom zouden wij dat geld gaan delen met een ander?

Ik denk niet dat er ''EEN WAROM'' gegeven kan worden, omdat er vele andere oorzaken heeft waardoor er een toename van het aantal vrijgezellen is ontstaan en gaat ontstaan. Men dient niet te vergeten dat onze overheid een zeer belangrijke rol speeld in deze ontwikkelijkn en niet te vergeten de media, want die heeft het toch aardig verziekt.
Ger

Alexander, heb je de bijdrage van Ferry een paar berichten hierboven wel gelezen? De individualisering is er wel, maar uit hun onderzoek blijkt dat er totaal geen problemen door ontstaan.

Ik heb ook de indruk dat je zelf niet weet te benoemen wat nu het probleem is, getuige dat we al een keer of vijf hebben gevraagd dat aan te geven maar dat je dat nog niet gelukt is.

Dus ja, er is een individualiseringstrend, maar nee het levert geen problemen op. Mocht je daar toch iets tegen in te brengen hebben, dan graag, maar ga nu a.u.b. iets verder dan alleen maar orakelen over je constatering. kom met degelijke argumenten waarom het onderzoek onjuiste conclusies getrokken zou hebben.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Symone

Alexander, we gaan het nog een keer proberen:
Wat is nou het probleem? Niet voor jou als persoon/individu, maar voor de samenleving in z'n geheel. Niet het kleine solistische plaatje, niet op micro-niveau, maar op macro-niveau...

Volgens mij zijn de onderzoeksgegevens van ferry vrij duidelijk. Heb jij andere kennis? Kennis die dit onderzoek mss in een ander daglicht zou kunnen stellen?
ferry

Alexander Hartmans schreef:Er zijn een tewwtal oorzaken aan te geven waarom er een toename is waarom er zoveel vrijgezellen zijn.

1. Is dat uit angst om weer eens voor de zoveelste keer gekwest te worden (voor mannen en vrouwen) uit een vorige relatie.

2. En dat is naar mijn menig een van de belangrijkste oorzaken zijn relieuze ontwikkelingen. In de jaren zestig en zeventig, was Nederland nog aardig christelijk en uit onderzoek is gebleken, dat er een sterke afname was en is van de kerk. In de tijd dat men relieus was, dus ook de sociale controle, de verbondenheid met de familie en de gemeenschap was het vrij normaal om zo voroeg mogelijk maar te trouwen en aan een gezin te beginnen. Door de ontkerkeling ebte ook het gevoel weg om maar snel te gaan trouwen. Door de opkomst van onze 24-uurs ecconomie ontstond er een nieuwe verandering, namelijk deelname aan deze ecconomie, waardoor er maar weinig tijd was voor een gezond leven. De Nederlandse overheid stumuleerde dat vrouwen langer aan het werk kon blijven, om het gat in de arbeidsmarkt op te vullen, hetgeen nu ook sprake is.

En waar ook sprake is, en dat heb ik aan het begin van deze topic heb aangegeven is de individualisering van onze maatschappij en het egocentrische karakter ervan. daarbij speeld ook nog onze hardheid jegens andere waardoor er maar weinig waardering is voor de ander. Men is in onze tijd zoveel mogelijk op zichzelf gewezen, dat een relatie geen lang beschoren is. Men zegt tijden veranderen, maar onze tijd gaat te snel, dat wij deze veranderingen niet kunnen bijbenen, wij raken vervreemd van de werkelijke zaken waar het om gaat. Wij zijn in het algemeen alleen bezig om geld te verdienen, omdat het ons nu eenmaal status geeft en aan de andere kant is ook het maken van geld een straf. Want het leven is duur geworden en waarom zouden wij dat geld gaan delen met een ander?

Ik denk niet dat er ''EEN WAROM'' gegeven kan worden, omdat er vele andere oorzaken heeft waardoor er een toename van het aantal vrijgezellen is ontstaan en gaat ontstaan. Men dient niet te vergeten dat onze overheid een zeer belangrijke rol speeld in deze ontwikkelijkn en niet te vergeten de media, want die heeft het toch aardig verziekt.
De vraag is niet waarom er meer vrijgezellen zouden zijn, maar waarom een toename van vrijgezellen een probleem zou zijn. Er vinden wel meer sociale veranderingen plaats en dat kun je op zich heel vervelend vinden, het maakt alleen nogal wat uit als dat tot allerlei uitwassen leidt of niet.

Ik zou je vooral aanraden je iets verder te verdiepen in het onderwerp en wat daarover eigenlijk precies bekend is.

Terug naar “Politicologie en Economie”