NN
Artikelen: 0

Re: Wat heeft de toekomst? relationeel of object georienteerd

Ik denk dat het meer te maken heeft met de programmeurs pool: Zolang de meerderheid van de programmeurs alleen maar imperatieve talen kent zal een manager het amper aan durven om een programma te ontwikkelen in een functionele taal. Een manager wil graag de zekerheid dat hij zijn personeel kan vervangen indien dit nodig is. Managers staan nu ook niet direct bekend om hun moed om geheel nieuwe dingen te doen, dus meestal beperken dezen zich tot bekende systemen en methodieken.
In zekere zin ben ik het hier mee eens. Toch is OOP (Delphi/C++) vrij snel geaccepteerd ofschoon dit toch een flinke verandering is voor oudere programmeurs. Toch zijn de meeste bedrijven (en niet de kleinste) bang voor elke verandering en die houden het dan ook bij C, ja zelfs nog bij Basic.
qrnlk
Lorentziaan

Als je het laatste nieuwe over programmeertalen wilt weten kun je eigenlijk niet om Lambda the ultimate heen. Ze hebben ook een feed.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
JorisL

OO Is altijd handig om te gebruiken.

Er zijn altijd dingen die hergebruikt kunnen worden. Neem nu een errorhandler. Als hier een object van gemaakt wordt, en dit wordt goed gemaakt, dan kan dat bij meerdere projecten gebruikt worden. Als je dit object dan ook nog laat samenwerken met een XML-bastand met hierin de errors, dan hoef je enkel dit XML-bestand te veranderen bij een nieuw project. En zeg nu zelf, tijd is nog altijd geld. Als ik een project sneller kan maken dan een andere programmeur voor het zelfde geld, dan wordt ik waarschijnlijk gekozen.

Het probleem met OO is niet dat het een wijze van programmeren maar meer een wijze van denken is.

Uit ervaring weet ik dat in bijvoorbeeld PHP(deze is niet echt 100% OO maar toch) vaak patterns gebruikt moet worden. Dit is nodig om bepaalde code niet al te omslachtig te maken. Om zo'n pattern aan te leren, en belangrijker te begrijpen is zeer tijdrovend en moeilijk. Ik ben nu al dagen bezig met het proberen om de bedoeling en betekenis van het Data Acces Object(DAO) onder de knie te krijgen. Eindelijk snap ik het een beetje.

Wat ontdek ik uiteindelijk? Dat ik ook nog het 'Model View Controller'-pattern onder de knie krijgen. Zo blijkt dat ook de technieken die gebruikt worden vaak met elkaar verweven zijn.

Ik verwacht dat ik nog minstens 6 maanden nodig heb om echt OO te kunnen programmeren.

Maar om terug te komen op de kwestie.

Dat ligt eraan wat het meest gepromoot wordt.

Als de 'ophemeling' van OO blijft duren, zal uiteindelijk de standaard veranderen. Want dan is de vorige generatie weg, en zal de nieuwe generatie die is opgegroeid met OO gaan werken en OO gaan toepassen.

Het is dus van verscheidene factoren afhankelijk.
qrnlk
Lorentziaan

Ik ben zelf niet echt overtuigt van OO, vooral niet de java/c++ interpretatie.

Om te beginnen lijkt het voornamelijk alsof men enkele voordelen van functioneel programmeren op het oog heeft. Als je taal closures ondersteund heb je OO niet meer nodig voor encapsulation. Als je taal uitbreidbaar is (bijvoorbeeld lisp macros) dan kun je beter herhaalde patronen als syntax toevoegen dan het via een omweg in een object te stoppen en dan 'net doen alsof' het syntax is. Zijn patronen die zich herhalen door de code heen niet eigenlijk bugs? Patronen zou je beter kunnen abstraheren en dan op maar 1 plaats definieren.

Wat voor is het specifieke voordeel van OO? Als je al een taal hebt met genoeg expressie kracht dus.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Cycloon

OO lijkt wel de nieuwe standaard te worden in informatica opleidingen. In mijn opleiding wordt een groot deel van de tijd ook besteed aan OO programmeren. Binnen enkele jaren zal de nieuwe generatie dus normaal OO verkiezen boven functioneel programmeren.
qrnlk
Lorentziaan

OO lijkt wel de nieuwe standaard te worden in informatica opleidingen. In mijn opleiding wordt een groot deel van de tijd ook besteed aan OO programmeren. Binnen enkele jaren zal de nieuwe generatie dus normaal OO verkiezen boven functioneel programmeren.
Daar lijkt het wel op.

Volgens mij is bovendien Java snel bezig om het nieuwe Pascal te worden; Terwijl er de eerste tekenen al zijn dat de industrie Java aan het verlaten is (maar het is nog mainstream) is vrijwel elke universiteit Java tot standaard aan het verheven. Java en haar (zeer zwakke) interpretatie van OO overleeft het waarschijnlijk de komende 20 jaar in de universiteiten (tenminste in de informatica afdelingen).

Probeer dit stukje Lisp code maar eens te vertalen naar Java... Je zult zien dat Java gewoon expressie kracht ontbreekt.

Code: Selecteer alles

(defun addn (n)

#'(lambda (x)

(+ x n)))

Terug naar “Informatica en programmeren”