WalterB
Artikelen: 0

Re: Instant hot ice

Bedankt voor alle hulp en informatie! Ik ga zometeen denk even langs de apotheek om te vragen of ze het daar hebben. Ben ook wel benieuwd wat ik zal krijgen; een literfles? een druppelflesje? pi.gif en wat zal de prijs zijn? :D
Jan van de Velde
Moderator

Bedankt voor alle hulp en informatie! Ik ga zometeen denk even langs de apotheek om te vragen of ze het daar hebben. Ben ook wel benieuwd wat ik zal krijgen; een literfles? een druppelflesje? :D en wat zal de prijs zijn? :D
Als het goed is gewoon de vaste stof, het zout.

Als het om kleine hoeveelheden gaat heb je overigens goed kans dat het goedkoper is om een kant-en klaar hotpack te kopen. pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
WalterB

Moest m'n leeftijd zeggen en het zou "overlegd" worden, ik zij dat ik gewoon hotpacks ging maken en dat dat voor een proef was. Ik zie het somber in pi.gif
w_oute_r

Jammer dat ze zo wantrouwend zijn. Ik zie niet helemaal het gevaar van een acetaat, volgens mij is dat wel ongeveer één van de minst gevaarlijke stoffen die ik ken.

Je kan het ook zelf maken:

Doe dit buiten!

Benodigdheden:

- Huishoudazijn (7-10%) (Supermarkt)

- Natriumbicarbonaat (werkelijk overal te koop, ook op Nederlandse websites zoals hekserij.nl.. Kost vrijwel niets)

- Pan (geen aluminium, staal is het beste)

- Verwarmingsbron

Werkwijze:

Strooi ongeveer 70 gram bicarbonaat in je pan, en giet hier voorzichtig 700 milliliter azijn bij. (kleinere hoeveelheden zijn handiger).

Het geheel zal heftig bruisen. Wanneer het met bruisen gestopt is, èn al het zout op de bodem weg is, verwarm je pan tot het water gaat koken, en laat het inkoken totdat er witte kristallen overblijven. Dit is je natriumacetaat.
WalterB

Ik ga morgen of straks langs de apotheek in de hoop dat als ze me zien dat ze het dan sneller mee geven. Anders moet ik het inderdaad zelf "brouwen" pi.gif

Voor als ik het morgen wel mee zou krijgen:

Kan ik het gewoon in elke pan verwarmen? Blijven er geen schadelijke resten achter in de pan die straks dan ook door de aardappelen of wortels zitten?
w_oute_r

Gebruik geen aluminium pannen, die zijn nooit ideaal voor experimenten. Ook geen pannen met anti-aanbaklaag, want dan krijg je ruzie met je moeder..

Verder kan het geen kwaad, gewoon goed uitspoelen, en niemand die er iets van merkt.
WalterB

Oke pi.gif

Ik ben net bij de apotheek geweest (bij drie apotheken geweest eigenlijk) en slechts 2 konden het bestellen, de eerste van die twee rekende 45 euro voor een kilo, wat ik denk ik niet nodig zal hebben, en de tweede rekende voor 100 gram 5 euro. Ik heb het dus bij de tweede laten bestellen en kan het morgen komen ophalen, denk je dat 100 gram genoeg is?
WendyTje

WalterB schreef:Oke pi.gif

denk je dat 100 gram genoeg is?
dat hangt er vanaf hoeveel je gaat maken natuurlijk, je moet een verzadigde oplossing maken, en dat is niet, wat je volgens mij eerst ergens zei "gelijke hoeveelheden water en zout" maar zoveel zout tot het niet meer in warm water oplost en neerslaat!! dus niet met teveel water beginnen anders kan je nooit een verzadigde oplossing maken met 100 gram.
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one
WalterB

Hoeveel zou er ongeveer in dat bakje gaan op het filmpje? Misschien een bekerglas? Dan zou ik 1/3 nodig hebben.

Dus eerst het natirumacetaat in de pan, daarna het water erin doen en dan kijken wanneer het niet meer oplost maar erop blijft liggen bijv.?
w_oute_r

Eerst een beetje water, als je je natriumacetaat eerst verwarmt, dan houdt dat de warmte vast, wat tot kookvertraging kan leiden, dat is nogal lastig oplossen (grote stoombellen die je oplossing alle kanten op spuiten).

Natriumacetaat lost erg goed op in water, probeer het eerst met 50 milliliter water, ik denk dat daar je 100 gram al ver in oplost.
WalterB

Dus als ik het twee keer zou willen doen, 25 milliliter water, 50 gram natirumacetaat en dan koken, koelkast zetten, en touch it, and it's (hot?) ice!

Word het ijs echt heet?
w_oute_r

Je kan het zo vaak doen als je wilt, je kan het weer vloeibaar maken door het te verwarmen.

Het is overigens geen ijs, en ja, het wordt heet.
WalterB

woei, het is dus herbruikbaar, gaaf :D

Ik ga het morgen uitproberen pi.gif
Jan van de Velde
Moderator

Word het ijs echt heet?
1)Probeer de term "ijs" te bewaren voor bevroren water, net als de rest van de wereld, dat voorkomt een berg misverstanden.

2) als ik de literatuur goed begrijp zal je uitkristalliserende oplossing niet warmer worden dan 54,4°C: boven die temperatuur lost het NaAc even hard op als dat het uitkristalliseert. Pas als het verder afkoelt komt weer een beetje de kristallisatie op gang, die het dan ook weer terug opwarmt. De hotpack zal dus, zolang er nog NaAc in oplossing is, ongeveer 50°C blijven.

Een gunstig recept heb ik nog niet gevonden.

Wiki
Sodium acetate is also used in consumer heating pads or hand warmers. When sodium acetate trihydrate crystals (melting point 58 °C) are heated to around 100 °C, they melt. When this melt cools, it gives a supersaturated solution of sodium acetate in water. This solution is capable of supercooling to room temperature, well below its melting point, without forming crystals. By clicking on a metal disc in the heating pad, a nucleation center is formed which causes the solution to crystallize into solid sodium acetate trihydrate again. The bond-forming process of crystallization is exothermic, hence heat is emitted.
ik zei het dus een beetje verkeerd: boven die 58°C smelten de kristallen, en gaan daardoor terug in oplossing.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
stoker

een zout met een smeltpunt van 58°C ? pi.gif

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”