gezien de voordelen van kerncentrales en uiteindelijk electriciteit is de atoombom uiteindelijk een verwaarloosbaar nadeeltje.
Dit is een waarde oordeel dat iedereen natuurlijk voor zichzelf mag maken. Zelf ben ik het hier pertinent mee oneens daar de voordelen hun toepassing vinden in de middelste lagen van de piramide van Maslow en het nadeel een risico omvat in de eerste prioriteit.
1207 schreef:Ik ga er alleszins vanuit dat er geen einddoel (waarheid?) is. Bij elke ontdekking ontstaan nieuwe vragen en elke nieuwe actieve toepassing van kennis leidt tot nieuwe vragen, toepassingen en mogelijkheden.
kijk bvb naar de evolutie vd telefoon/communicatie. de indianen deden het met wolken en kijk wat jij en ik vandaag kunnen op dat vlak. en geloof me vrij dat we nog lang geen eindpunt bereikt hebben.
Het is maar zeer de vraag of die indianen de keuze zouden hebben gemaakt voor deze ontwikkeling, alle pro's en con's overwegende.
Dit is wat ik bedoelde met mijn eerdere post over wetenschap als ongeleid projectiel (of olievlek).
"Curiosity killed the cat", dat is wat ik bedoel.
Sommige ontwikkelingen die uit nieuwsgierigheid geboren worden zijn nu eenmaal niet wenselijk voor de mensheid in het algemeen. Als het doel van de wetenschap iets is in de geest van het zichzelf voorbijstreven, dan is het m.i. een oncontroleerbare olievlek geworden.
Het lijkt mij verstandig en mooi als een overkoepelend verantwoordelijkheidsgevoel zich meester maakt van de wetenschap an sich en van individuele wetenschappers. Sommige uitvindingen moeten wat mij betreft in de doofpot.
Waar zouden we nu zijn zonder de uitvinding van het buskruit en de atoombom?
40 % van alle investeringen op wetenschappelijk gebied gaan naar militair onderzoek, als ik het goed begrepen heb. Waar gaat het heen?