Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
*gast_Daniel_*
Artikelen: 0

Re: Vlaams versus Nederlands

Het is grappig om te lezen dat er op verschillende wegen naar verschillen tussen Vlaams en Nederlands wordt gezocht.

Komt er ook een artikel op dit forum over de verschillen tussen Brabants en Nederlands of Gelders versus Nederlands?

Dit is namenlijk allemaal hetzelfde in mijn ogen, en volstrekt nutteloos.

Alle in Nederland gesproken dialecten (Zeeuws, Brabants, Hollands, Gelders, Twents etc etc) behoren samen met de in Vlaanderen gesproken dialecten tot een en hetzelfde, namenlijk De Taal der Nederlanden. Dat in Nederland het Hollands-Nederlands de boventoon is gaan voeren en in Vlaanderen het Vlaams-Nederlands komt helaas door de scheiding der beide gebieden, was dit nooit gebeurd hadden we een gemengde Vlaams/Hollands standaardtaal gehad. Beide dialecten voerden in de 17e eeuw ook al de boventoon door de economische sterkte van beide gewesten.

Maar als we allemaal fatsoenlijk en netjes spreken zijn we allemaal voor elkaar te verstaan, dus is het blijven zoeken naar verschillen onnodig. Uiteraard is er verschil in vocabulaire, maar die verschillen zijn er tussen een Hollander en een Brabander ook.
thermo1945

Hans Sterling schreef:Mijn Schilt ende betrouwen

Sijt ghy, o Godt mijn Heer,

...
en
Hans Sterling schreef:De wereld is wel schoon, en waardig om t' aanschouwen,

Maar 't reizen heeft wat in. De kosten vallen zwaar.
Is dit geen Middelnederlands, de taal vd Gouden Eeuw.

Dat zou ik toch geen modern Belgisch of Nederlands noemen.
Kluizenaar

Sommige valse vrienden tussen Nederlands en Vlaams kunnen tot flinke misverstanden leiden. Ik hoop dat de meeste Nederlanders beseffen welk woord voor "een grote boodschap doen" ze NOOIT in Vlaanderen mogen gebruiken?
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!
E.Desart

;) Ik kan mij Belgisch Nederlands voorstellen, maar ik zie hier een aantal malen Belgisch vermelden.

Is Belgisch een taal?

Ik weet dat vaak buitenlanders op internationale (Engelstalige vaak Amerikaans gedomineerd) fora geen idee hebben wat wij juist spreken, en dus gemakkelijkshalve vermoeden dat wij als Belg wel Belgisch zullen spreken.

Dat de Nederlanders "Dutch" spreken is voor de meeste duidelijk, maar die Belgen .....?

Ik spreek Vlaams of Belgisch Nederlands wat ook gewoon Nederlands is met wat eigenheden.

En vaak zijn voor Nederlanders Belgen vaak Vlamingen met een of ander exotisch aanhangsel waar Frans en een beetje Duits gesproken worden.

.
Eric
Klintersaas
Social:

Is Belgisch een taal?
Ja, al vermoed ik dat je iets anders bedoelt.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Terug naar “Taalkunde”