Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Hallo1979
Artikelen: 0

Re: Waar kan je over tijdreizen leren?

Om nog even een probleempje toe te voegen: in het midden van een wormgat staat de tijd stil!? Dus in feite kan je er alleen door heen als je het in een plancktijd (10^-44s) doet.

Dit is overigens wat ik er van gehoord heb ongeveer een jaar terug
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
Elmo

Leuk, dat wist ik nog niet. Ik begrijp het alleen ook niet. Immers, de eigentijd van de waarnemer moet wel doorlopen en de waarnemer heeft v<c en m<oneindig, dus hoe kan de tijddillitatie dan wel oneindig zijn? :shock:
Hallo1979

Ik begrijp het ook niet nam het voor kennis aan
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
Elmo

Mijn fysisch gevoel zegt dat dit niet kloppen kan vanwege de redenen die ik hierboven opgeschreven heb. Maar ik kan me natuurlijk vergissen, ik heb het alleen nog nooit eerder gehoord. Mocht je toevallig een linkje hebben waar dit beschreven staat, dan zou ik die graag zien!
Anonymous

Beide theorieën gaan uit van een gekromde ruimte en het bestaan van tijd.

Wat betreft de gekromde ruimte kan men de ART volgens mij ook beschrijven met behulp van het begrip ruimte dichtheid ipv kromming. Dit levert eenzelfde wiskundig formalisme op maar leidt niet tot zaken als wormgaten.
Anonymous

Rajeev schreef:Hallo allemaal

Ik ben heel geintereseerd in tijdrijzen en natuurkunde en informatica. Ik doe nu laatste jaar systeem/netwerkbeheer opleiding op mbo (loop nu stage)

Wat ik graag wil weten is waar kan ik over tijdrijzen, sterrenkunden en dat soort vakken leren op hbo? ik will graag tijdrijzen en informatica combineren

Heeft iemand een tip voor me, om verder door te zoeken naar een juiste vervolg opleiding?

Je kunt me ook mailen: [moderator: aub niet vragen om reactie per mail, zie de de regels]

ik zal vaker op deze site komen en mee discuseren (als ik kan) :shock:

Greets,

Rajeev
;) ;)

Code: Selecteer alles

ik volg sins kort een studie elektro maar ze hebben niet de lestof die nodig hep wat moet ik doen
Anonymous

Misschien eerst nederlands leren ?
Anonymous

We praten steeds over tijdreizen en de (on)mogelijkheden daarvan. Net als de theorie van Einstein dat niets sneller kan dan het licht. Wil iemand mij die theorie voor een leek begrijpelijk maken?

Ik vind een antwoord van: "we hebben nog nooit iets waargenomen dat sneller dan het licht gaat" een beetje te makkelijk; door zulke termen zouden er denk ik heleboel nog niet ontdekte of waargenomen dingen opeens niet meer kunnen bestaan...

Thnx alvast.
Anonymous

Suyver's 1e suggestie, de zgn. warp-bubble lijkt me makkelijk haalbaar dan de 2e, het wormgat.

Als je dan toch wilt gaan studeren....
Anonymous

aan de geinteresseerde gast:

volgens de theorie van Einstein zou je massa bij het reizen aan lichtsnelheid oneindig worden en toch zou je kleiner worden daar afstand oneindig klein wordt

verder is de kracht nodig om de lichtsnelheid te bereiken oneindig (logisch aangezien je massa ook oneindig wordt) wat dus ook niet mogelijk is. (dit alles volgens Einstein natuurlijk )

als je je als leek wil verdiepen in dit onderwerp lees dan eens "Het Universum" van Stephen Hawking. Relatief eenvoudig uitgelegd en goed geillustreerd==> fantastisch boek
Wouter_Masselink

Misschien eerst nederlands leren ?
Flauw (, maar ik snap het wel wat je :wink: bedoeldt :wink: )
"Meep meep meep." Beaker
Anonymous

__one__neo__ schreef:Volgens mij is in de tijdreizen inderdad zinloos, ook als je sneller dan het licht gaat zit je nog altijd in het heden maar kijk je terug naar het verleden.

Greetz one neo

Wat ik denk is als je sneller dan het licht gaat zit je wel in het heden, maar je kijkt niet naar het verleden, want op de locatie waar je dan bent is het ook heden. Wat je ziet is dus heel iets anders dan wat je vanaf de aarde zou zien. (beetje moeilijk uit te leggen)
Anonymous

Als je van een theorie vertrekt waarin je stelt dat er een bovengrens is aan snelheid, dan moet je daarna je niet afvragen wat er gebeurd als je die snelheid overschrijd. Maw als je gelooft dat een klok trager loopt naarmate deze klok sneller beweegt voor een waarnemer die niet meebeweegt met deze klok (= speciale relativiteitstheorie), moet je je zelf niet afvragen wat er met de tijd gebeurd als je sneller zou gaan als het licht. Je hebt immers van te vooren gezecht dat dit niet kan!!!

Als je in de tijd wil terugkeren met een wormgat veronderstel je volgende zaken:

a) de algemene relativiteitstheorie is correct

b) de tijdruimte is een fysische werkelijkheid en geen mathematische beschrijving

c) de tijdruimte kan zo gekromd worden dat er een wormgat onstaat.

Bij deze drie zaken kan vraagtekens plaatsen.
Anonymous

stel: je bevind je op een ster (a) die zich op 5 lichtjaren van de aarde bevindt...het is 2005 en je besluit om deze ster te doen exploderen...je stelt je timer in op 12 h 00 en om 11 h 30 vertrekt je met een ruimteschip richting aarde(b)...

1) je gaat van a naar b met een snelheid van 500 km/uur --> de flits van de explosie die met een snelheid van iets minder dan 300000 km/s zal je in een mum van tijd inhalen en voorbij flitsen om dan tot aan de aarde te komen in het jaar 2010...

2) je gaat van a naar b met dezelfde snelheid als het licht -->de lichtflits van de explosie kan je niet inhalen en je komt dus een half uur eerder aan op aarde dan het licht van de explosie...in het jaar 2010 ...je bent dus nog steeds 5 jaar onderweg geweest om deze afstand af te leggen aangezien de ster 5 lichtjaren van de aarde was verwijderd...

3) je gaat aan 2x lichtsnelheid naar de aarde, je maakt dus een grote voorsprong op de lichtflits maar komt in het jaar 2007,5 aan op de aarde

je zal er dus nog 2,5 jaar moeten wachten om de explosie vanop aarde te kunnen waarnemen...maar de tijd heeft nooit stil gestaan of achteruit gelopen...op de aarde is er eveneens 2,5 jaar verlopen ...

die explosieven staan al op de ster en zijn reeds geexplodeert , alleen is het licht van de explosie nog niet aangekomen op aarde ...naar mijn mening heeft reizen aan de snelheid van het licht geen enkele invloed op tijd,alleen hoe sneller je reist ,hoe sneller je aankomt...maar je zult nooit eerder aankomen dan dat je vertrokken bent...
Anonymous

eeeeyy

ik ben maar 15 en snap er niet veel van:S

maar ja

van wat ik weet is dat de snelheid van het licht altijd 300000km/u is

hoe snel jij ook gaat

dus zoals jij het ziet kan je nooit zo sneller dan het licht gaan maar als je

snelheids meter aan geeft dat je 400000km/u laat zien, zien anderen jou dan sneller als het licht?

mischien een beetje dom iets maar ja

wou het ff weten

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”