Moet ik soms alles voorkauwen?
Ik stel gewoon een legitieme vraag.
Moet ik soms alles voorkauwen?
Ook zonder geld kunnen mensen egoistisch zijn.En geld ligt aan de basis van Egoisme. Het is voorgekomen vanuit het beeld om alles om te turnen in waarde. Hoe meer, dest meer macht iemand heeft, en in onze tijd geldt dat ook als bedrijf zijnde.
Je kunt mensen en chimps niet met elkaar vergelijken. En een chimp kan niet weten dat die egoistisch is!qrnlk schreef:Ook zonder geld kunnen mensen egoistisch zijn.
Bijvoorbeeld chimps zijn egoistisch: Ze zitten liever alleen op een grote berg wegrottende bananen dan dat ze deze willen delen. Zelfs als ze weten dat egoïsme slecht voor ze is, zullen ze instinctief naar het grootste/meeste blijven grijpen. In tegenstelling tot mensen hebben ze vrijwel geen veto over hun instinct. (Best wel een zielig gezicht als je het ziet: Het beestje wordt zich opeens bewust dat hij geen controle heeft over wat zijn handen doen...)
Ik ken drie waarden: geld, tijd en mobiliteit. Van deze drie is geld het minste waard: Ik ruil mijn geld graag in voor meer tijd en mobiliteit. Geld kun je altijd bijverdienen, als je maar tijd hebt en mobiel bent. Maar tijd die voorbij is kun je nooit weer terug krijgen.
Maar die vraag was onnodig? Er zijn genoeg voorbeelden te geven, je hoe maar om je heen te kijken, de krant open te slaan, het nieuws aan te zetten en je krijg het gratis op je schoot, dus, die vraag was onnodig.Ik stel gewoon een legitieme vraag.
Die vraag is helemaal niet onnodig want je beweert vanalles maar onderbouwt niks.Alexander Hartmans schreef:Je kunt mensen en chimps niet met elkaar vergelijken. En een chimp kan niet weten dat die egoistisch is!
En toch is geld belangrijk. Want zonder geld kun je moelijk of helemaal niet overleven in onze westerse maatschappij, daarvoor hebben de graaiers er wel voor gezorgd (Met graaiers bedoel ik politici, het bedrijfsleven). Wij zijn totaal afhangelijk van geld. Wij zijn verslaafd aan geld (99% is verslaafd), alles draaid om het vervloekte geld, en! wij , de mens heeft dat voor zichzelf verzonnen.
Maar die vraag was onnodig? Er zijn genoeg voorbeelden te geven, je hoe maar om je heen te kijken, de krant open te slaan, het nieuws aan te zetten en je krijg het gratis op je schoot, dus, die vraag was onnodig.
huh, hmmmmmmmmmmmmm, over het onderwerp egoisme zijn al meerdere topics over geweest, waarom ontwijkt men het ''onderwerp geld als boosdoener van kwaad''??? En moet, als de feiten er gewoon zijn, nog een keertje ge-argumenteerd worden? Lijkt mij overbodig, als het gaat over geld.Archeopteryx schreef:AH schreef:
Dat zou misschien wel makkelijker zijn ja, je blijft de retorica van de vastlopende plaat gebruiken door steeds te zeggen dat geld de basis is van alle ellende terwijl ik zelf, en later ook qrnlk, zei dat er nog wel een diepere reden is dat geld tegenwoordig het egoisme een concrete vorm geeft. Dus dan mag je best dingen gaan voorkauwen opdat het makkelijker is om te wijzen op je inconsistenties, je poneert slechts standpunten en geeft geen argumenten.
O echt? Hoe kun jij dat zeggen? Ben jij een chimp? Ben jij op zn minst een antropoloog?Je kunt mensen en chimps niet met elkaar vergelijken. En een chimp kan niet weten dat die egoistisch is!
Dat deed ik ook niet. Ik wees er alleen op het gedrag van chimps door ons ook geïnterpreteerd wordt als egoistisch.Je kunt mensen en chimps niet met elkaar vergelijken. En een chimp kan niet weten dat die egoistisch is!
Niemand ontkent dat.En toch is geld belangrijk.
Waarschijnlijk in geen enkele: Een standaard eenheid voor het uitdrukken van de (relative) waarde van iets is erg handig en het is waarschijnlijk een van de eerste uitvindingen die men bedenkt. Het mag dan wel een andere vorm aan nemen, Iets dat minder aan inflatie onderhevig is bijvoorbeeld, maar het wordt vrij snel uitgevonden in elke gemeenschap.Want zonder geld kun je moelijk of helemaal niet overleven in onze westerse maatschappij
Ik betwijfel dat deze mensen in staat zouden zijn om dit te doen... de meeste complot theorieen lopen daar op vast: Ze nemen aan dat mensen feilloos kunnen plannen. Indien ze dit zouden kunnen zou het niet zo'n bende zijn in de wereld.daarvoor hebben de graaiers er wel voor gezorgd (Met graaiers bedoel ik politici, het bedrijfsleven).
.... Een lijstje met leesvoer die je zullen helpen om in elk geval een beter argument te maken:Wij zijn totaal afhankelijk van geld. Wij zijn verslaafd aan geld (99% is verslaafd), alles draaid om het vervloekte geld, en! wij , de mens heeft dat voor zichzelf verzonnen.
Blijkbaar is de oorzaak voor onbetrouwbaar gedrag de gedachte dat er niet "goed" (wat de persoon in kwestie doet/gedaan heeft) gedrag bestaat. Het zijn blijkbaar de illusies die we hanteren die deze onbetrouwbaarheid scheppen. Als we willen dat iemand betrouwbaar is hoeven we iemand alleen maar zichzelf te laten zijn. Als iemand alles wat hij/zij is kan ontplooien, is er geen noodzaak om onbetrouwbaar te zijn.
O echt? Hoe kun jij dat zeggen? Ben jij een chimp? Ben jij op zn minst een antropoloog?
Niet de vraag ontwijken aub, jij maakt hier de statements en de bewijslast ligt dus bij jouw.Ben jij het dan??? En kan het tegendeel bewijzen??
Ja, de feiten moeten duidelijk uiteengezet worden, argumentatie is onontbeerlijk. Neen, dat is niet overbodig, maakt niet uit wat het onderwerp is.En moet, als de feiten er gewoon zijn, nog een keertje ge-argumenteerd worden? Lijkt mij overbodig, als het gaat over geld.
Niet de vraag ontwijken aub, jij maakt hier de statements en de bewijslast ligt dus bij jouw.
als antwoord op jouw stelling dat mensen van nature goed zijn, is alleen van toepassing op kinderen, gezien die onbedorven de wereld opkomen, maar worden door hun opvoeder (o .a. ouders, pleegouders, en of door derde), worden geinfecteerd met de gedachten van de volwassene. De verantwoordelijkheid ligt bij de volwassene om kinderen een gedegen opvoeding te geven.qrnlk schreef:Ik heb grote voorbehouden bij de gedachte dat mensen van nature goed zouden zijn.
Ik zou eerder zeggen dat mensen van nature slecht zijn en slechts door tegen deze natuur te strijden in een zeer beperkte mate goed, of eigenlijk beter, kunnen worden.
Zoals iemand eens zei: "Niemand is goed, alleen God is goed." De schepping kent geen goed of slecht; het kent alleen meer meer en minder; Wat beide slechter is dan goed.