albert davinci
Artikelen: 0

Re: Tijdzones & zomertijd

In de zomer is het toch gewoon een stuk prettiger dat het wat vroeger donker is? Het is dan frisser, en buiten zitten wanneer het begint te schemeren is nog zo gezellig in de zomer!
Ook voor mij is de zomer te heet. :D
Het lijkt me al te absurd dat we nu het ganse jaar door een verkeerd uur gaan invoeren. Als je ervaart dat dat wel moet gebeuren denk ik dat dit eerder komt omdat het gemiddeld gewenst bioritme niet overeenstemt jouw gewenst bioritme, of dat het bioritme vastgelegd door de werkuren niet overeen komt met het gemiddeld gewenst bioritme. In het eerste geval zal een uurverandering daar niet veel aan veranderen, in het tweede geval ligt het probleem eerder in de vastlegging van de werkuren (wat ik persoonlijk onwaarschijnlijk acht).
Bioritme

Circadiaan ritme

:D

Bioritme is dus een veel te brede term voor waar jij naar refereert. Dat is zoiets als dat ik met mechanica zou refereren naar de quantummechanica.

Het is natuurlijk maar de vraag ofdat ons circadiaan ritme beïnvloed wordt wanneer we heel het jaar door de zomertijd hanteren. De zomertijd wordt dan namelijk ons normale ritme. Het enige wat verandert is het tijdstip waarop het donker/licht wordt wat eventueel een minimale invloed zou kunnen hebben. In ieder geval heeft 2 keer per jaar een uur verschuiving zeker een aanzienlijke invloed op ons circadiaanritme.

Merk op dat het circadiaanritme nogal lijkt te verschillen tussen mensen en bovendien niet overéénkomt met de dagindeling (een dag is eigenlijk net wat te kort voor ons circadiaan ritme).
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
eendavid

Het is natuurlijk maar de vraag ofdat ons circadiaan ritme beïnvloed wordt wanneer we heel het jaar door de zomertijd hanteren. De zomertijd wordt dan namelijk ons normale ritme. Het enige wat verandert is het tijdstip waarop het donker/licht wordt wat eventueel een minimale invloed zou kunnen hebben.
Dat is precies wat ik aanhang. Het enige argument dat dan overblijft voor een keuze is dat van een nette definitie, niet dat van een uurverandering die impact heeft op ons ritme (maw te vroeg donker of te laat donker gaat niet op, we passen ons ritme er gewoon aan aan). En de definitie is netter wanneer we de uren op de positie van de zon afstemmen.

Wat is dan precies je argument om het onnatuurlijke zomeruur te kiezen? Je kan dan toch beter de individuele beslissing maken op te staan en te gaan slapen op het moment dat jou beter past.
albert davinci

Je spreekt hier weer over natuurlijk en onnatuurlijk.

Om van natuurlijk en onnatuurlijk te kunnen spreken zal je echter eerst moeten aantonen dat ons circidiaanritme niet 100% mee verschuift met dat uurtje tijdsverschil, iets wat zeker niet evident is.

Ons circadiaanritme wordt gestuurd door een combinatie van licht/duister en gewoonte. Nu, dat licht/duister zal volgens mij het verschil niet maken zolang we overdag wakker wanneer het licht is en 's nachts, in het donker, slapen.

Mijn argument pro: we kunnen meer van het natuurlijke daglicht profiteren.

Geen argument con omdat ik vooralsnog aanneem dat het niet minder natuurlijk is wanneer we in de winter een uurtje later slapen en een uurtje later opstaan. We slapen nog steeds in het donker en we zijn nog steeds wakker in het licht.
Je kan dan toch beter de individuele beslissing maken op te staan en te gaan slapen op het moment dat jou beter past.
De meesten van ons kunnen dat nu net niet. Wanneer jij om 8 uur op jouw job moet zijn en pas om 17 uur weer naar buiten kan dan heb je weinig keuze. Als je dan nog net een uurtje wat licht meekrijgt en zo de klachten van de winterdepressie kan verminderen of zelfs voorkomen dan is dat een flinke bonus.

Voor de mensen die het nog niet weten: winterdepressie is een serieuze klacht die aantoonbaar wordt veroorzaakt door een tekort aan natuurlijk daglicht, om preciezer te zijn een tekort aan UV-stralen. Veel mensen hebben hier last van.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Math-E-Mad-X

De zomer/wintertijd stamt nog af uit de tijd dat men nog kaarsen gebruikte om plaatsen te verlichten.
:D

Ik dacht dat zomer/wintertijd in de jaren '70 van de 20e eeuw was ingevoerd? Kan ook jaren '60 zijn geweest, maar in elk geval lang nadat men kaarsen gebruikte!
God ja, afschaffen graag. Ik begrijp niet waar deze regeling zijn bestaansrecht nog vandaan haalt tegenwoordig. Ik kan niet geloven dat het energiebesparing zou opleveren, als dat al ooit een argument was.
Volgens mij was energiebesparing HET argument om zomer/wintertijd in te voeren. Omdat er ten tijde van de oliecrisis een enorm energie tekort was.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Math-E-Mad-X

correctie: ik zie zojuist op wikipedia dat de zomer/wintertijd in Nederland al in 1916 is ingevoerd maar in 1939 weer is afgeschaft. In 1977 is ie heringevoerd.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
eendavid

albert davinci schreef:Je spreekt hier weer over natuurlijk en onnatuurlijk.

Om van natuurlijk en onnatuurlijk te kunnen spreken zal je echter eerst moeten aantonen dat ons circidiaanritme niet 100% mee verschuift met dat uurtje tijdsverschil, iets wat zeker niet evident is.
Dat begrijp ik niet. Ik betoog net dat het uur dat we toekennen slechts een label is. Ik gebruik het woord 'natuurlijk' als synoniem van nettere definitie. Mij lijkt dat ontkennen dat het een label is, precies een dergelijk bewijs vereist.
Mijn argument pro: we kunnen meer van het natuurlijke daglicht profiteren.
In de zomer hebben we dan inderdaad meer daglicht. Ik weet niet of het ideaal is dat we het daglicht rekken tot het ogenblik waarop al heel wat mensen hun bed in willen (voor energieverbruik zou dat eventueel goed zijn, hoewel ik niet weet in welke mate licht een doorslaggevende rol heeft op het huidige energieverbruik, ook wiki trekt deze stelling in twijfel). We raken tegenwoordig sowieso al moeilijk vroeg in ons bed (deze statement volgt uit een artikel in de media dat onze slaapgewoonten onderzocht, indien gewenst zal naar referentiemateriaal gezocht worden).

Mijn argument con is dat het zinloos is het label (de aflezing op de klok) verantwoordelijk te stellen voor de ervaring die mensen van hun dag hebben. Met DST heeft de overheid de mensen in een verschoven ritme (tov de zon) gedwongen, omdat het makkelijker is om de klokken te verzetten dan tegen de mensen te zeggen: kom in die periode om 7.30h werken en in die periode om 8.30h. Wanneer we spreken over 1 ritme vormt dit geen probleem: we hebben na afschaffing een eenmalige optimale afspraak van de werkuren nodig. Op deze manier wordt de betekenis van 'het is 1 uur' terug op de correcte manier afgestemd.
De meesten van ons kunnen dat nu net niet. Wanneer jij om 8 uur op jouw job moet zijn en pas om 17 uur weer naar buiten kan dan heb je weinig keuze. Als je dan nog net een uurtje wat licht meekrijgt en zo de klachten van de winterdepressie kan verminderen of zelfs voorkomen dan is dat een flinke bonus.

Voor de mensen die het nog niet weten: winterdepressie is een serieuze klacht die aantoonbaar wordt veroorzaakt door een tekort aan natuurlijk daglicht, om preciezer te zijn een tekort aan UV-stralen. Veel mensen hebben hier last van.
Ook dit vormt een argument om de werkuren een uur naar voren op te schuiven, niet om onze meting van tijd aan te passen. (voor de mensen die in de buitenlucht werken maakt het niets uit trouwens, voor de mensen die binnen werken veronderstel je dat ze zich na het werk in de buitenlucht zullen begeven)

Terug naar “Sciencetalk café”